Анотація дисципліни
Програму навчальної дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» розроблено відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалавра спеціальності «Право» 081.
Предметом вивчення навчальної дисципліни є мова і мовлення у фаховій діяльності.
Мета:
– формування комунікативної компетентності студентів як майбутніх фахівців;
– підвищення рівня мовної грамотності, практичне оволодіння основами офіційно-ділового, наукового й розмовного стилів української мови, що забезпечить дотримання належного рівня професійного спілкування;
– набуття комунікативного досвіду, що сприяє розвитку креативних здібностей студентів та спонукає до самореалізації, активізує пізнавальні інтереси, реалізує евристичні можливості як визначальні для формування професійної майстерності та конкурентоздатності сучасного фахівця;
– вироблення навичок оптимальної мовної поведінки у професійній сфері: вплив на співрозмовника за допомогою вміло дібраних мовних засобів; оволодіння культурою монологу, діалогу й полілогу; сприйняття й відтворення фахових текстів; засвоєння професійної лексики й термінології; обирання комунікативно виправданих мовних засобів; використання різнотипних словників.
Завдання:
– дати основні знання про мову й мовлення, функції мови, літературну мову, її форми, історію розвитку української мови;
– звернути увагу на функціональні стилі української літературної мови, особливості офіційно-ділового стилю, його різновиди;
– оволодіти нормами сучасної української літературної мови для підвищення професійного і загальноосвітнього рівня;
– з’ясувати особливості писемного ділового мовлення, специфіки документації й діловодства правознавчої сфери діяльності;
– отримати знання про структуру, види і правила оформлення документів, ведення загальної і спеціальної фахової документації;
– навчити студентів вміло і правильно укладати документи на основі власної термінології;
– розкрити особливості усного ділового мовлення, жанри й види прилюдних виступів, правила їх підготовки й виголошування;
– готувати студентів до вмілого виголошування різних прилюдних виступів із дотримання літературних норм і культури мовлення;
– оволодіти знаннями про виникнення і розвиток правознавчої термінології;
– засвоїти мінімум правознавчих термінів для фахової підготовки і вільного володіння термінологією в майбутній професійній діяльності.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
– основні відомості про українську мову та її місце серед інших мов, особливості сучасної мовної політики й мовної ситуації в Україні;
– своєрідність української мови як літературної, ознаки усної і писемної форм літературної мови, використання їх у професійній сфері;
– законодавчі та нормативно-стильові основи професійного спілкування (основні ознаки культури мовлення, їх характеристику, мовні норми сучасної української літературної мови; функціональні стилі сучасної української літературної мови, їх основні характеристики);
– теоретичні відомості про фахове спілкування, його загальні особливості, місце й роль у становленні та здійсненні професійної діяльності;
– систему сучасної документації (значення, упорядкування й використання різних загальних і фахових ділових документів у професійній сфері);
– відомості про культуру усного фахового мовлення, індивідуальні й колективні форми спілкування, планування й ведення прилюдних виступів;
– проблеми сучасного українського термінознавства і становище професійної термінології, відображення її в термінологічних словниках;
– основні аспекти щодо перекладання й редагування наукових текстів;
вміти:
– вільно і вправно володіти нормами сучасної української літературної мови в практичному процесі здобування і збагачення професійної діяльності;
– аналізувати своєрідні риси української мови, основні комунікативні ознаки культури мовлення, особливості літературної мови та мовної норми, типи мовних норм, визначати функціонально-стилістичну належність текстів;
– вміло застосовувати на практиці у різних комунікативних ситуаціях набуті теоретичні знання з писемного й усного професійного мовлення;
– складати різні види загальних і професійних документів, правильно добираючи мовні засоби, що відображають їх специфіку;
– планувати й виголошувати професійні прилюдні виступи із дотриманням відповідних норм літературної мови і необхідних вимог до виступу;
– виробляти навички сприймання, відтворення й редагування текстів офіційно-ділового та наукового стилів у професійній діяльності;
– моделювати тексти відповідно до стилю й ситуації спілкування;
оперувати фаховою термінологію в професійному середовищі;
– редагувати тексти з дотриманням відповідних коректорських знаків;
виправляти у своєму й чужому мовленні поодинокі й типові помилки;
– здійснювати міжмовні переклади з добиранням влучних відповідників;
– використовувати професійну літературу, фахові термінологічні словники та допоміжні джерела у процесі самореалізації і самовдосконалення.
- Викладач: Гросевич Тарас Володимирович