Аналіз продуктів діяльностіметод вивчення кількісного і якісного складу матеріалізованих результатів психічної діяльності людини — архівних матеріалів, щоденників, креслень, малюнків, виготовлених предметів тощо. |
Анкетаскладений дослідником список запитань для повного контингенту осіб, відпо¬віді на які є вихідним емпіричним матеріалом для узагальнень. |
Анкетуванняметод збирання фактів на основі письмового са¬мозвіту досліджуваних за спеціально розробленою програмою |
Балансуваннявведення контрольної групи, яка перебуває в тих самих умовах, при цьому контролюється ефект змішування змінних |
Валідністьпоняття, яке вказує нам, що метод вимірює і наскільки добре він це робить. |
Гіпотезаце наукове твердження, правдивість чи хибність якого невідомі, але можуть бути перевірені в досліді емпіричним шляхом. |
Детермінізмвсі події мають певні причини. |
Експериментметод ду¬ховного освоєння світу і людської діяльності, що грунтується на до¬слідах, випробовуваннях, моделюванні тощо. |
Експериментальна гіпотеза з одним відношеннямприпущення про відносини між однією незалежною й однією залежною змінними. |
Експериментальна гіпотеза про абсолютні та пропорційні відносиниточне припущення про характер поступової (кількісної) зміни залежної змінної з поступовою (кількісною) зміною незалежної; також перевіряється тільки в багаторівневому експерименті. |
Експериментальна гіпотеза про максимальну (або мінімальну) величинуприпущення про те, на якому рівні незалежної змінної залежна набирає максимальне (мінімальне) значення; перевіряється тільки в багаторівневому експерименті. |
Експериментальна психологіягалузь психологічної науки, яка розкриває умови, закономірності, принципи експериментального дослідження психіки. |
Елімінаціяколи експериментальна ситуація організовується таким чином, щоб виключити зовнішні змінні (в лабораторії — ізоляція звуків і т. п.), що є далеко не завжди можливим. |
Емпіризмнаука базується на практичних дослідженнях. |
Ефект ореолувплив загального враження про людину чи раніше одержа¬ної інформації про неї на сприймання і оцінку її як особистості. |
Ефект Пігмаліона, або Розенталяпаралінгвістичні "сигнали", що передаються досліджуваному: кивки, посмішки та ін. |
Ефект соціальної фасилітаціїприсутність спостерігача, в тому числі експериментатора, впливає на результати. |
Залежна зміннааспект дійсності, який змінюється у відповідь на введення незалежної змінної. |
Зміннаявляє собою будь-який аспект дійсності, який можна змінити, виявити ці зміни і зафіксувати їх в експерименті. |
Інтерпретаціярозуміють сукупність значень (смислів), які приписуються певним чином різним даним. |
Інтроспекціяспосте¬реження за власною психічною діяльністю, самоспостереження. |
Каузальна атрибуціяпричинне пояснення вчинків партнера шляхом «припису¬вання» йому почуттів, намірів і мотивів поведінки. |
Комбінована експериментальна гіпотезаприпущення про відношення між певним поєднанням (комбінацією) двох (або кількох) незалежних змінних з одного боку, і залежної змінної — з другого. |
Контрбалансуваннявикористовується для контролю додаткової змінної, коли експеримент складається з кількох серій |
Контргіпотезаекспериментальна гіпотеза, яка є альтернативною до основного припущення; виникає автоматично |
Кореляціярозуміють реально встановлений факт взаємозв'язку певного стану однієї змінної з певними значеннями іншої, коли зміна однієї з них супроводжується зміною другої. |
Лонгітюдний методхарактеризується тим, що протягом тривалого часу послідовно вивчаються ті самі досліджувані |
Метод анкетиполягає у збиранні фактів на основі письмового самозвіту досліджуваних за спеціально складеною програмою. |
Метод бесідице збирання фактів про психічні явища у процесі особистого спілкування за спеціально складеною програмою. |
Метод вивчення продуктів діяльностіє збиранням фактів в процесі аналізу матеріалізованих результатів психічної діяльності |
Метод моделюванняматематичний метод, що передбачає створення й дослідження моделей. |
Метод ранжуванняматематичний метод розміщення зафіксо¬ваних показників у певній послідовності (зменшення чи збільшення), визначення місця елемента у певній множині (наприклад, складання списку учнів залежно від рівня їх успішності). |
Метод реєструванняматематичний метод, який полягає у виявленні певної якості в явищах даного класу та її обрахуванні за наявністю або відсутністю (наприклад, кількості скоєних учнем не¬гативних вчинків). |
Метод спостереженняце цілеспрямоване вивчення на основі сприйняття дій і вчинків особистості в різних природних ситуаціях. |
Метод узагальнених незалежних характеристикметод, щ0 передбачає узагальнення відомостей про учнів, студентів, отриманих із різних джерел (від учителів, батьків, ровесників), зіставлення цих відомостей, їх осмислення. |
Методи контролюсукупність методів навчання, які дають змо¬гу перевірити рівень засвоєння учнями, студентами знань, сформованості вмінь і навичок. |
Методологія наукисистема принципів побудо¬ви та способів організації наукового дослідження |
Надійністьвважаються дані виміру змінних, які при повторному їх отриманні в тих же процедурних умовах дають незначущі відхилення від попередньо отриманих показників |
Незалежна змінназмінює експериментатор з метою перевірити її вплив на інший аспект дійсності. |
Об'єктивністьозначає максимально можливу незалежність результатів виміру від особистісних особливостей дослідника, його настрою, досягається стандартизацією процедури виміру для всіх досліджуваних |
Парадигмазагальновизнаний еталон (зразок) наукового дослідження(тобто його правила і стандарти), що включає закон, теорію, їх практичне застосування, принципи, метод, обладнання та інше |
Перцепціячуттєве сприймання зовнішніх об'єктів. |
Перцепція соціальнасприймання, розуміння й оцінювання людьми соціальних об'єктів (ін¬ших людей, груп, соціальних спільнот). |
Проблемаскладне тео¬ретичне або практичне завдання, що потребує вивчення, досліджен¬ня й вирішення. |
Проміжні змінніфактори, які опосередковують вплив незалежної змінної на залежну, зокрема вік, стать, соціальний статус, фізіологічний чи психологічний стан досліджуваних тощо. |
Простий планплан для однієї незалежної змінної. |
Професійна діагностикасис¬тема психологічного вивчення особистості з метою виявлення її про¬фесійно значущих рис і якостей. |
Психологічний редукціонізмтобто пояснення дій через зведення їх до одного й того ж причинного незмінного принципу (Фрейд). |
Психофізіологічний редукціонізмколи навіть для складних психічних проявів прагнуть віднайти психофізіологічні механізми |
Рандомізаціяпроцедура, яка гарантує рівні можливості кожному члену популяції стати учасником експерименту. |
Редукціонізмметодологічна установка, спрямована на зведення явищ одного порядку до явищ якісно іншого порядку. |
Сліпе" або "подвійне сліпе випробування".підбирають ідентичні контрольні та експериментальні групи і експериментальне випробування повторюють двічі. Експериментатор не знає, яка група отримає експериментальне випробування. В разі "подвійного сліпого випробування" запрошується інший експериментатор, який не знає гіпотези. |
Спостереженняцілеспрямоване збирання психологічних фа¬ктів поведінки і діяльності особистості з метою їх подальшого аналізу і тлумачення. |
Стандартизації умовзабезпечення константних характеристик побічних і додаткових змінних — через однакові просторово-часові умови проведення дослідження для всіх досліджуваних, процедури, обладнання, інструкції, вирівнювання за статтю, віком, статусом тощо. |
Тестице найчастіше разові випробування, вони дозволяють зробити зріз, зафіксувати те, що є на даний момент |
Точна експериментальна гіпотезаприпущення про відношення між одиничною незалежною змінною і залежною, яке перевіряється в лабораторному експерименті, оскільки потребує виокремлення незалежної змінної й "очищення" її умов. |
Третя конкуруюча гіпотезаекспериментальна гіпотеза про відсутність впливу незалежної змінної на залежну і, отже, можливі інші причини виникнення явища (залежної змінної). |
Факторний планпередбачає перевірку впливу на залежну змінну кількох незалежних змінних. |