
Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 51.    ISSN 2076-8982

109

УДК 379.823(477):316.422»198»	                                                                 DOI: 10.26661/swfh-2018-51-008

Українське телебачення доби «перебудови» 
в умовах культурної травми радянського суспільства

Ю. О. Каганов
Запорізький національний університет 
znuhist@gmail.com 

ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6889-7377  
ResearcherID: http://www.researcherid.com/rid/V-3050-2017

Ключові слова: 
телебачення, «радянська людина», 
«homo soveticus», свідомість, 
«перебудова»

У статті здійснюється аналіз трансформації радянського телебачення у 
контексті «перебудови» в Україні. Визначається зв’язок між телевізійним 
мовленням і зміною свідомості населення, критичним сприйняттям дійс-
ності. На матеріалах соціологічних опитувань, інтерв’ю, за допомогою 
аналізу листів, визначено динаміку жанрового, тематичного сприйняття 
телепередач радянським населенням в умовах дезінтеграції СРСР. Аналі-
зується консерватизм українського телевізійного мовлення на тлі інших 
республік СРСР та визначаються прояви українського національного руху 
на телеекрані. Приділяється увага поширенню української мови в телеві-
зійному ефірі доби «перебудови». На прикладах телесеансів А. Кашпіров-
ського, висвітлення трагедії Чорнобиля, появи нових тем в ефірі показано, 
як телебачення відбивало явища «культурної травми», «моральної пані-
ки», ностальгії «радянської людини». Продемонстровано, як перебудова 
телевізійного та мовлення та активне впровадження нових форм і змісту 
передач – телерадіомостів, перекликів, прямого ефіру, дискусій впливало 
на формування критичного мислення частини населення. 

Ukrainian Television During the «Perestroika» Era 
in the Context of the Cultural Trauma of Soviet Society

Yu. Kahanov
Zaporizhzhia National University

Key words: 
television, «Soviet man», «homo 
soveticus», consciousness, 
«Perestroika»

The article analyses the transformation of Soviet television in the context 
of the Reconstruction in Ukraine. The connection between television 
broadcasting and change of consciousness of the population and critical 
perception of reality has been determined. On the examples of television 
sessions of A. Kashpyrovskyi, coverage of the tragedy of Chernobyl, 
introduction of new themes on the air, it has been shown how television 
reflected the phenomena of “cultural trauma”, “moral panic”, nostalgia of the 
“Soviet man”. On the materials of sociological surveys, interviews, analysis 
of letters, the dynamics of the genre, thematic perception of television 
broadcasts by the Soviet population in the conditions of disintegration of 
the USSR has been determined. The conservatism of the Ukrainian television 
broadcasting against the background of other republics of the USSR has been 
analysed and the manifestations of the Ukrainian national movement on 
the TV screen have been determined. The attention to the dissemination of 
the Ukrainian language on the TV of the Reconstruction era has been paid. 
It has been demonstrated how the reorganization of television broadcasting 
and the active introduction of new forms and content of TV programmes – TV 
broadcasts, roll-calls, live broadcast, discussions – influenced the formation of 
critical thinking of the population.



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 51 	   ISSN 2076-8982

110

Серед асоціативного ряду, що позначає добу 
«перебудови», неодмінно постають категорії сво-
боди слова і реформування ЗМІ. У період 1985-
1991 рр. медіа можна розглядати водночас як 
суб’єкт та об’єкт багатогранних суспільних тран-
сформацій на всьому радянському просторі. 

У науковій розвідці, що є логічним продовжен-
ням нашого попереднього дослідження [5], ста-
вимо за мету з’ясувати український вимір впливу 
телебачення доби «перебудови» на зміни свідомо-
сті «радянської людини». Для реалізації цієї мети 
у фокус нашої уваги потрапили кількісні та якіс-
ні параметри телевізійного мовлення на початок 
«перебудови» на загальносоюзному та республі-
канському рівнях, сутність та особливості рефор-
мування телебачення в умовах політики гласності 
та їх вплив на свідомість «радянської людини» і 
формування критичного мислення населення. 

Джерельну базу дослідження становлять доку-
менти Центрального державного архіву громад-
ських об’єднань України, Центрального держав-
ного архіву вищих органів влади та управління 
України, матеріали власних інтерв’ювань автора.

В українській історіографії бракує комплек-
сного висвітлення заявленої проблематики. Її ок-
ремі аспекти порушує Володимир Кулик у контек-
сті вивчення дискурсу українських медіа [6]. Важ-
ливі зміни в радянському телевізійному мовленні 
викликали жвавий інтерес зарубіжних дослідни-
ків вже наприкінці 1980-х рр. У виданні «Journal 
of Communist Studies» 1988 р. з’являється стаття 
Еллєн Міцкевич, в якій аналізуються поточні змі-
ни в медіа в умовах горбачовської гласності [27]. 
1991 року побачили світ монографія австралій-
ського професора Браяна Макнейра «Гласність, 
перебудова і радянські медіа» [25], статті аме-
риканських дослідників Майкла Базілера [23], 
письменника і продюсера BBC Девід Веджвуд 
Бен [32]. Фінський політик і колишній член Єв-
ропейського парламенту Рейно Паасілінна є ав-
тором ґрунтовної аналітичної доповіді щодо ролі 
радянських мас-медіа у суспільстві у 1985-1991 
рр. [29]. 2007 року, з урахуванням історичної 
дистанції, з’явилось дослідження британського 
вченого Саймона Хакстебл, в якому аналізується 
колективна пам’ять про «перебудовчий» період у 
висвітленні пострадянських ЗМІ [26].

На початок періоду «перебудови» телебачен-
ня сприймалось населенням як основний засіб 
отримання інформації і головна форма дозвілля. 
При цьому помітно стиралися відмінності щодо 
доступності телевізорів серед населення респу-
блік. Якщо в 1965 р. в Латвії на 100 родин при-
падало 35 телевізорів, а в Білорусії тільки 14 [27, 

p.43], то на початок «перебудови» потреба роди-
ни у придбанні телевізора була настільки вели-
кою, що він став сприйматись як предмет першої 
необхідності [11, с.205].

Станом на 1985 р., охоплення населення теле-
візійним мовленням першої програми Централь-
ного телебачення в Україні зросло до 94,5%, у 
т.ч. у сільській місцевості 85,5%, а Українського 
телебачення відповідно 79,5% і 75%, другої про-
грами Центрального телебачення – 28,5% і 13% 
[20, арк.22].

Зростання «попиту» на телебачення відбува-
лось паралельно зі зменшенням «споживання» 
населенням періодичної преси. Так, на початок 
«перебудови» кожна родина передплачувала в 
середньому шість газет або журналів, тоді як на 
початок 90-х років ця кількість впала менш ніж до 
одиниці [29, p.71].

Цей процес не можна сприймати лише як по-
глинання телебаченням преси, а й як результат 
зниження купівельної спроможності населення 
та підвищення собівартості виготовлення газет і 
журналів та витрат на розповсюдження преси.

Хоча телебачення було більш конформістським, 
ніж періодична преса, наприклад, такі видання як 
«Огонек», «Аргументы и факты», однак масштаб 
глядацької аудиторії (в прайм-тайм – 150-200 млн 
радянського населення, тоді як найбільший наклад 
газети становив від 25 до 35 млн) [28, p.151] фор-
мував конкурентні переваги телебачення, як найдо-
ступнішого і найвпливовішого каналу комунікації.

У 1986 р. відділом соціологічних досліджень 
Держтелерадіо УРСР було проведено республі-
канське опитування по анкеті «Ваша думка», в 
яку увійшли питання з основних суспільно-полі-
тичних передач Українського телебачення і радіо. 
Анкетування проводилось у 9 областях республі-
ки: Київській, Кіровоградській, Кримській, Львів-
ській, Донецькій, Дніпропетровській, Одеській, 
Чернігівській та Хмельницькій. Мета дослідження 
полягала у порівнянні популярності у населення 
республіки передач центрального, українсько-
го, обласного телебачення, обсягів аудиторій, їх 
оцінки глядачами, жанрових і тематичних уподо-
бань телеглядачів. За результатами опитування 
1832 людей, більше третини з них (36,4%) частіше 
за все дивились передачі ЦТ, майже 40% особли-
вих відмінностей між програмами ЦТ і УТ не роби-
ли. Дещо більше п’ятої частини опитаних поряд з 
програмами ЦТ і УТ дивились передачі обласних 
студій. 13,5% респондентів відзначили позицію 
«частіше за все дивлюсь передачі УТ». Близько 
10% учасників анкетування повідомили, що вони 
телебачення практично не дивляться [18, арк.3].



Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 51.    ISSN 2076-8982

111

Найбільш популярною серед передач вия-
вилася «Сатиричний об’єктив». Її дивився 81% 
населення республіки. «Сатиричний об’єктив» 
містив різні форми повідомлень: кінофейлетони; 
ігрові сатиричні сценки; інтерв’ю з керівниками 
після критичного виступу; фейлетони, ілюстрова-
ні малюнками, фотографіями; письмові відповіді 
організацій на критику [18, арк. 4зв].

Анкетування дало можливість визначити, які 
саме проблеми телеглядачі вважали найбільш ак-
туальними. Лідером стала якість товарів народно-
го споживання, далі за градацією – боротьба з ал-
коголізмом і порушеннями трудової дисципліни; 
побутове і медичне обслуговування; організація 
торгівлі і громадського харчування, благоустрою 
міст, сіл; робота громадського транспорту; охоро-
на навколишнього середовища.

Учасники опитування були одностайні стосов-
но того, що «критичні виступи сприяють усуненню 
недоліків на місцях (59%) і вихованню у людей 
нетерпимості до них (49,3%)».

Примітно, що найменший інтерес глядачів був 
виявлений до таких питань, як прискорення со-
ціалістичного розвитку трудових колективів, со-
ціалістичне змагання, роль комуністів, партійних 
організацій у житті трудових колективів, бригад-
ний підряд.

Хоча більше половини населення республіки 
називали себе глядачем передачі «Атеїстичні діало-
ги», однак більшість глядачів звертались до циклу 
від випадку до випадку. Ця передача містила від-
повіді на листи глядачів з питань релігії і атеїзму, 
виступи вчених з конкретних питань наукового ко-
мунізму, розповіді про атеїстичну діяльність комсо-
молу, трудових колективів, шкіл, клубів, бібліотек, 
сюжети, що викривали дії «зарубіжних релігійних 
центрів», які «налаштовували громадян своєї країни 
проти радянської влади», пояснення релігійних див 
з наукової точки зору, розповіді про «антисуспільну 
діяльність релігійних сектантів», сюжети про радян-
ські свята та обряди [18, арк.12зв].

Вказувалося, що атеїстичні теми приваблюють 
в основному телеглядачів з невисоким рівнем 
освіти. Серед тих, хто постійно дивиться «Атеїс-
тичні діалоги» більше жінок, а також мешканців 
сільської місцевості. Водночас телеглядачі стави-
ли логічні питання, на які атеїстичні передачі не 
давали відповіді: «чому, незважаючи на активну 
атеїстичну пропаганду в західних регіонах Украї-
ни (м. Львів), кількість віруючих там досягає 90% 
мешканців?», «чому збільшилась кількість вірую-
чих в СРСР» [18, арк.14].

З розгортанням процесів гласності та посилен-
ням критичних настроїв серед населення, появою 

на центральному телебаченні модерних програм, 
зміною дикторської парадигми на журналістську 
з правом висловлення власної думки та дискусії 
очевидними стають інерційність та заскорузлість 
багатьох телевізійних передач українського теле-
бачення. 

Так, 5 жовтня 1989 р. вийшла в ефір інфор-
мація під рубрикою «Хроніка подій» про нараду 
у Ворошиловградському міськкомі партії секре-
тарів партійних організацій, працівників радян-
ських, профспілкових і правоохоронних органів, 
керівників підприємств і установ міста, на якій 
виступив перший секретар обкому партії тов. 
Ляхов. Він зазначив про те, що впала дисциплі-
на праці, зменшується видобуток вугілля тощо. 
Глядачів поінформували, що учасники наради за-
пропонували конкретні заходи з вдосконалення 
організаційно-партійної та ідеологічної робо-
ти, зміцнення дисципліни і правопорядку, нала-
годження ефективної роботи підприємств і уста-
нов» [14, арк.50]. 

У критичній рецензії на цю програму ставлять-
ся резонні питання: «Що дає подібна інформація 
людям? На сьогодні вона в такому вигляді просто 
не сприймається. В застійні роки «заходи» завж-
ди схвалювалися, а в результаті країна опинилася 
в економічній кризі. Навряд чи ця «новина» ви-
кличе інтерес у телеглядачів. Сухий, трафаретний 
стиль викладу уже добряче надоїв, і від нього тре-
ба рішуче відмовлятися» [14, арк.50].

Характерною особливістю офіційних повідо-
млень усіх ЗМІ радянського періоду є використан-
ня т.зв. радянського мовного дискурсу. Одним з 
його елементів є надмірне захоплення цифрами, 
статистикою, що має формувати в уяві людини, з 
одного боку, масштабність досягнень, а з іншого, 
демонструвати чіткість і вивіреність всіх пла-
нових показників, надійність безупинного руху 
вперед до світлого майбутнього. У перебудовчий 
період ця особливість зберігалась, хоча сприйма-
лась вже не настільки нейтрально, як раніше.

У передачі донецької студії «Народовладдя» 
від 17 липня 1989 р. на глядача буквально об-
валюється з самого початку лавина цифр: «в 180 
млн крб. при дефіциті в 12 млн... На кожного 
мешканця Донецька місто витрачає 160 крб, Ялта 
– 400, Київ – 300… Виникає питання – це бага-
то чи замало? Коментар відсутній. 300 рублів, 
900 тис. уже заклали. Але цього мало. Якщо ми 
сьогодні маємо 6 млн 800 тис. прибутку, плану-
ємо 10,5 млн. на 1996 рік». В рецензії на пере-
дачу слушно зазначалось: «Можливо, варто було 
б цікаві статистичні дані дещо «розбавити», а не 
давати їх як-то кажуть «в купі» [14, арк.69]. 



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 51 	   ISSN 2076-8982

112

Інша традиційна властивість радянського 
«новоязу» – високопарність стилю всупереч об-
становці і аудиторії. Поширений у добу «перебу-
дови» цикл програм про соціально-політичний 
портрет народних обранців ряснів подібними ви-
словлюваннями: «Він прийшов на завод ім. Лібк-
нехта, щоб тут у робітничому колективі металур-
гів проходити школу життя… проходити без вся-
ких прикрас. Виміром такого життєвого існування 
стали для Якова Яковича конкретні справи…» 
[14, арк.71]. Це уривок з передачі 11 серпня 1989 
р., героєм якої був народний депутат СРСР з Дні-
пропетровська Я.Я. Безбах (нині – український 
політик, народний депутат України VII і VIII скли-
кань). При цьому самого Я.Я. Безбаха показували 
на екрані лише на 5 хвилині від початку передачі, 
коли він відповідав на питання виборців.

Дослідники неодноразово констатували пара-
докс, пов’язаний з тим, що план використання те-
левізійних медіа, за звичною радянською логікою, 
як підтримка, пропаганда, легітимація політичного 
курсу (у конкретно-історичних умовах – курсу на 
«перебудову») та мобілізація населення у цьому 
напрямку призвів до протилежного ефекту. За сло-
вами В. Кулика, медіа швидко стали інструментом 
привернення суспільної уваги та здійснення контр-
олю над діяльністю владного «апарату» в цілому» 
[6, c.182],  набуваючи при цьому сміливості бути 
вільними і незалежними від партійно-державних 
директив. Ця обставина особливо важлива з огля-
ду на багаторічне недопущення всією радянською 
системою освіти і виховання формування рис кри-
тичного мислення у громадян. 

У перебудовчий період радянське телебачен-
ня суголосно з суспільно-політичними трансфор-
маціями зазнало революційних змін. 

Найбільш значущими трансформаціями, завдя-
ки яким телебачення другої половини 1980-х рр. 
«програмувало» населення, виділяють такі: прямі 
трансляції, політичні дебати, участь громадян у 
дискусіях, скорочення переліку табуйованих тем, 
поява журналістів з власною точкою зору, поси-
лення оперативності подання інформації, поява 
нового формату телепередач. Зрештою, вперше 
телебаченню дозволили піддавати критиці владу 
і показувати події у невигідному для керівництва 
країни вигляді, адже до 1989 р. критикувати мож-
на було місцеву владу і партійних чиновників, 
натомість критика вищого керівництва, у т.ч. М. 
Горбачова, була заборонена. Крім того, ЗМІ могли 
згадувати про Леніна лише у хвалебних вислов-
люваннях [23, p.305].

Рейно Паасілінна називав прямі трансляції 
«емоційною драмою», завдяки якій телебачення 

виконувало функцію загальнонаціонального ка-
талізатора громадської активності поза межами 
екрана – у вигляді громадських рухів, демонстра-
цій, страйків [29, p.152].

Вера Тольц висловлює думку, що, дозволяючи 
свободу ЗМІ, М. Горбачов сподівався поліпшити 
та диверсифікувати свою інформаційну мережу, 
не обмежуючи її лише традиційними джерелами 
інформації (КДБ і партійні дані), але і дозволя-
ючи широкій публіці також висловлювати свої 
позиції, водночас мобілізуючи якомога більше 
населення на боці реформ.

У цих умовах, коли вплив партії стрімко посла-
блювався, а збройні сили, уряд та інші держав-
ні інститути залишались на другому плані, ЗМІ, 
а особливо телебачення, ставали важливим зна-
ряддям управління країною [29]. Населення по-
чало отримувати завдяки телебаченню набагато 
більше інформації про власну країну і республі-
ку, а також дізнаватись про закритий донедавна 
зовнішній світ. Зникав страх обговорювати ін-
формацію і висловлювати позицію. За допомогою 
дискусійної журналістики, прямих трансляцій 
громадянам поверталась втрачена самооцінка, 
пробуджувалась самосвідомість. 

Як відомо, гласність була покликана сприяти 
дискусії, яка мала допомогти у позбавленні недо-
ліків без порушення соціального балансу. Однак як 
тільки населенню надали право висловлювати свої 
думки більш відкрито, влада почали втрачати свою 
здатність визначити межі прав населення щодо цьо-
го [30, p.198]. Громадська думка почала набувати 
статусу фактора у прийнятті політичних рішень.

У 1988 році телевізійні студії в окремих ра-
дянських республіках почали заявляти про неза-
лежність. Влітку 1988 року націоналістичні рухи 
в Литві, Естонії й Латвії практично зародилися 
на телевізійних дискусійних шоу. У Грузії, Вірме-
нії, Азербайджані іскра національних прагнень 
була відчутна на регіональному телебаченні. У 
міру того, як рух за незалежність у прибалтій-
ських республіках набував обертів, телеканали 
цих республік почали транслювати програми на 
підтримку відокремлення від Радянського Союзу. 
Грузинське телебачення також стало відомим зав-
дяки своїй підтримці ідеї незалежності. Навіть у 
Ленінграді популярна публіцистична передача 
«Пятое колесо» показала епізоди про викриття 
КДБ та інтерв’ю з одним із колишніх катів Сталіна, 
що докладно пояснив, як він виконував його на-
кази [23, p.306].

На цьому тлі українське телебачення залиша-
лось оплотом консерватизму, який став особливо 
відчутним на фоні «розкріпачення» свідомості 



Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 51.    ISSN 2076-8982

113

населення та паростків вільної журналістики на 
центральному телебаченні.

Г.Ф. Устенко (у добу незалежної Україні – Г.Ф. 
Устенко-Гайдай – головний редактор Київської 
державної регіональної телерадіокомпанії, сце-
наристка, публіцистка, Заслужений журналіст 
України) на партійних зборах 13 серпня 1987 р. 
говорила: «По пресі ми звіряємо годинники, ду-
ховне самопочуття людей, преса формує суспіль-
ну думку. Але тепер відкладемо убік гострі сторін-
ки «Правди», «Известий», «Радянської культури» 
та інших газет і поглянемо на наш республікан-
ський телеекран: як він відповідає рівню чесно-
сті й правди, уроки якої нам дала партія в період 
перебудови? [22, арк.67]. Ми більше довідалися 
про Пленум ЦК КПРС, ніж про власний Пленум ЦК 
Компартії України. І підготовку до пленуму ми в 
жодній зі своїх програм не вели. Але ж ми респу-
бліканський екран і напевно нам, у першу чергу, 
варто було б готуватися до формування суспіль-
ної думки навколо нашого республіканського 
Пленуму ЦК Компартії України» [22, арк.68].

Об’єктивізації даних про сприйняття гляда-
чами телевізійних програм в радянський період 
слугували листи [Див.: 5]. В умовах занепаду 
соціології В. Мукусєв називає пошту другою «ін-
станцією» з оцінки громадської думки, після «на-
суплених брів когось «нагорі», тобто невдоволен-
ня або, не дай боже, роздратування і дивовижних 
розносів керівництва на так званих «великих ле-
тючках» [7, p.171].

У 1986 р. на адресу Держтелерадіо УРСР на-
дійшло 27253 листи, що на 11103 листи менше, 
ніж у січні 1985 р. (на адресу телебачення – 
17469, радіо – 7776) [13, арк.1]. 

У цілому, характер пошти у січні 1986 року був 
такий: схвальні листи, подяки – 114, відгуки на 
передачі – 512, заявки на кінофільми – 7221, на 
передачі – 1078,  дитячі малюнки та саморобки 
– 4667, відповіді на конкурси, вікторини – 1932, 
відповіді на критичні виступи редакцій – 30, 
скарги та заяви трудящих – 317 [13, арк.3]. 

Як бачимо, ця структура листування, в якій 
переважають конкурсна пошта і різноманітні за-
явки, важко нагадує конструктивну комунікацію, 
її можна розцінювати скоріше як апатію громадян 
щодо соціально-економічних і соціально-полі-
тичних проблем у суспільстві.

З розгортанням перебудовчих процесів різко 
зросла активність населення, що відбилось на 
показниках кореспонденції, адресованій теле-
баченню. Так, у 1987 на адресу Держтелерадіо 
УРСР надійшов 172851 лист, а у 1988 р. – 169760 
листів [19, арк.50], у 1989 р. надійшло 202260 

листів [19, арк.79]. Водночас зросла кількість ко-
респонденцій громадсько-політичного характеру, 
зменшилася питома вага і обсяги конкурсної по-
шти (-36089), всіляких замовлень (-1547). 

Перебудова телевізійного та радіомовлення, 
активне впровадження нових форм і поглиблено-
го змісту передач – телерадіомостів, перекликів, 
прямого ефіру, дискусій викликали майже вдвічі 
більше безпосередніх відгуків (53361) на програ-
ми [19, арк.51]. 

Гостро соціальну, емоційну пошту викликало 
висвітлення питань, пов’язаних з розвитком укра-
їнської мови і культури, вдосконаленням міжна-
ціональних відносин, проблемами охорони на-
вколишнього середовища, будівництвом атомних 
електростанцій (1933 листи).

Серед програм громадсько-політичного спря-
мування найбільшу кількість кореспонденції одер-
жали цикли телебачення «Стосується кожного», 
«Сатиричний об’єктив», «Земле моя» [19, арк.51]. 

Аналіз листів демонстрував тенденцію зростан-
ня уваги дописувачів до «перебудови» у політичній 
системі суспільства, до нових форм господарюван-
ня, розвитку кооперативного руху. Спостерігалось 
збільшення кількості відгуків на телевізійні і раді-
опрограми громадсько-політичного спрямування, 
підвищення вимогливості глядачів [19, арк.79].

Широкого відгуку в листах та телефонних 
зверненнях набули «Теледебати з кандидатами 
в народні депутати», «Суботні зустрічі» за учас-
тю народних депутатів СРСР від України, передачі 
циклу «Стосується кожного» (проблеми створен-
ня НРУ), телерадіопереклик «Темп» [19, арк.80]. 

Жвавий інтерес викликала трансляцію з’їзду 
народних депутатів СРСР та сесії Верховної Ради 
СРСР, телевізійники отримували подяки за надану 
можливість бути свідками цієї події. Листи від-
значали підтримку позиції народних депутатів від 
України, які виступали з високої трибуни (зокре-
ма, М.А. Касяна, Б.І. Олійника, В.О. Гонтар). Вод-
ночас декілька авторів висловили невдоволення 
недостатньою, на їх думку, активністю представ-
ників республіки, сподіванням побачити на те-
леекрані інтерв’ю з народними депутатами після 
їх повернення з Москви [19, арк.80].

Маркером ставлення радянської партномен-
клатури до прямоефірних новацій телебачення 
можна вважати слова Анатолія Лук’янова, який 
заявив, що «велика аудиторія для першої прямої 
трансляції З’їзду народних депутатів викликала 
20-відсоткове зниження продуктивності праці» 
[28, p.151].

У цей період майже у 4 рази зросла кількість 
безпосередніх відгуків на телепередачі, глядачі 



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 51 	   ISSN 2076-8982

114

підтримували журналістську позицію з проблем-
них питань та жваво реагували на дискусійні про-
грами, як новацію на вітчизняному телебаченні 
[19, арк.80].

Окремий сегмент листів був присвячений куль-
турно-освітнім і національним питанням. Зокрема, 
значна частина листів-відгуків, листів-роздумів 
присвячена обговоренню заходів громадськос-
ті республіки, спрямованих на гідне вшанування 
пам’яті Шевченка, перспектив розвитку Канівсько-
го заповідника [19, арк.54].

Наймолодші кореспонденти писали про сер-
йозні справи, як от відсутність у продажу та в 
бібліотеках творів Ф. Купера «Останній з Могі-
кан», Р. Кіплінга «Мауглі», дефіцит україномовних 
мультфільмів за улюбленими дитячими книжками 
та й творів самих українських письменників, пер-
сонажі яких були б варті дитячого захоплення 
[19, арк.53].

Невідповідність гострих і драматичних подій, 
свідками і учасниками яких було населення, та 
лакованого їх висвітлення телебаченням призво-
дило до втрати довіри до цього ЗМІ.

«Ми не вміємо ставити гострі питання, чомусь 
вважаючи, що гостре – обов’язково неприємне, 
критичне, з наступними кадровими висновками», 
йшлося у рецензії на передачу «Сільські вечори» 
від 29 липня 1989 р. Журналіст питає юнака, який 
служив в Афганістані: «От ви, тільки приїхав-
ши туди, ну, мимоволі, людина, коли потрапляє в 
якесь нове для себе місце, то порівнює із своїм 
краєм. Як вам здалося, як там живуть люди, які 
вони, які у них турботи?». «Наче ми в клубі ман-
дрівників бесідуємо з тим, хто повернувся з ціка-
вої подорожі», – зазначав рецензент [14, арк.45].

Наприкінці 1980-х рр. інформаційна насиче-
ність республіканських передач та їх різноманіт-
ність, не дивлячись на запровадження таких ци-
клів, як «Вечірній вісник», телеклуб «Діалог» та 
інші, ще помітно відставала від попиту населення 
та від гостроти і злободенності програм централь-
ного телебачення. Це особливо стосувалось орга-
нізації цікавих виступів-бесід на актуальні теми, 
які хвилювали людей, з керівниками республіки, 
народними депутатами, міністрами, вченими і 
громадськими діячами, представниками коопе-
ративного руху, неформальних організацій тощо.

На тлі паростків вільних ЗМІ розтягнутими, 
велеречивими, багатокомпонентними вислов-
люваннями відрізнявся телецикл «Під прапором 
Жовтня». Передачі готувались у традиційному 
ключі святкових, а краще сказати парадних зві-
тів, коли автори намагались не стільки продемон-
струвати реальний стан справ, як зробити своїм 

героям подарунок до свят. У передачах циклу 
згадувалось і про недоліки, упущення, розповіда-
лось і про проблеми району. Але все це по суті ро-
билось формально, оскільки загальна тональність 
матеріалу піднесена, серйозні питання губились 
у гучних піснях фанфар, серед пишних епітетів і 
красномовства. 

Поширеним аргументом для захисту такого 
підходу називали необхідність «виховувати маси 
на позитивних прикладах» [14, арк.40].

Рецензія на програми телециклу резюмувала: 
«Якщо ми всі домовилися, що будемо говорити 
людям тільки правду, то будемо дотримувати-
ся слова і в будні, і в свята. І в нашій роботі… 
такі підходи полягають, перш за все, у створенні 
об’єктивної картини, в конструктивності критики і 
в ініціативності ЗМІ і пропаганди» [14, арк.39]. У 
рецензії наголошувалось: «ніби негативний при-
клад екрана коїть більше лиха, ніж тоді, коли його 
побачать у житті» [14, арк.40].

Дискурс телебачення в радянську епоху був 
здебільшого бюрократичним і сповненим евфеміз-
мами. Так, наприклад, вислів «інтернаціональний 
обов’язок обмеженого контингенту» використо-
вувався замість «війна в Афганістані». Традиційна 
«Ленініана» формувала на телебаченні риторику 
виступів, на кшталт «Широкі маси народу у вели-
ких і малих справах радяться з Іллічем. Вони хо-
чуть працювати і жити по-ленінськи», а «у ниніш-
ніх умовах гострої ідеологічної боротьби інтерес 
до ленінської спадщини величезний» [12].

На такому тлі когнітивний дисонанс у сприй-
нятті «радянської людини» виклали до цього не-
чувані в ефірі заяви, як наприклад, у жовтні 1987 
р., під час супутникового телевізійного спілкуван-
ня в рамках телемосту Москва-Вашингтон сенатор 
Деніел Мойніхен заявив радянській аудиторії, що 
вони жили у «пеклі прав людини», де обмежен-
ня на еміграцію і свободу друку були жорсткіші, 
ніж за царя. Передачу дивились понад 150 млн 
радянських глядачів [32, p.189].

Незважаючи на позиціонування центрального 
телебачення, як загальносоюзного, воно насправ-
ді було московським. Діяльність телекомпанії 
повністю орієнтувалась на Москву. Таким чином, 
було неможливо передати сигнал, наприклад, з 
України в Казахстан або навпаки, крім як через 
Москву [29, p.157].

Інформація з республік, звісно, потрапляла до 
поля зору новин, однак при цьому центральне ТБ 
майже не згадувало етнічні протиріччя, що заго-
стрились в епоху «перебудови». Із запізненням у 
чотири місяці програма «Время» повідомила про 
армяно-азербайджанський конфлікт. Загалом, у 



Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 51.    ISSN 2076-8982

115

період 1986-1989 рр. мешканці республік Цен-
тральної Азії, що складали 12% населення СРСР, 
були згадані в ефірі головної програми країни у 
3,6% випадків [28, p.156] 

Хоча телебачення вважалось критично важли-
вим для формування етнічної інтеграції народів 
СРСР, але відображення на екрані етнічних груп 
зовсім не засвідчувало такого прагнення. Загаль-
носоюзне телебачення залишалось у своїй біль-
шості російським. Глядач програми «Інтелігенція і 
перебудова» (1989 р.) жалівся на те, що всі учас-
ники програми були росіянами і що в ефірі не було 
центральноазіатських інтелігентів [28, p.155].

У цих умовах республіки Прибалтики перши-
ми відокремили свої телевізійні і радіо ЗМІ від 
Держтелерадіо. Верховна Рада Литви створила 
власну телерадіокомпанію навесні 1990 р. [4]. 
Слід додати, що 40% етнічних естонців мали мож-
ливість дивитись канали фінського телебачення 
[29, p.160].

1989 року, в умовах загострення міжнаціональ-
них відносин в СРСР, активно обговорювалась і 
була закріплена у рішенні Колегії Держтелерадіо 
ідея створення «Каналу міжнаціонального спіл-
кування» на базі II загальносоюзної програми 
ЦТ. Одним із натхненників цього підходу був Іван 
Мащенко: «Нас не залишає відчуття, що, по-пер-
ше, наш творчий потенціал дозволяє набагато ак-
тивніше бути представленими перед всесоюзним 
глядачем. А, по-друге, ми відчували необхідність 
цілеспрямованіше і глибше розкривати громад-
ське і культурне життя республіки» [3].

Наприкінці 1990 р. Пленум ЦК КПРС висло-
вився за створення на Центральному телебаченні 
спеціального каналу «Содружество» для висвіт-
лення проблем міжнаціональних відносин, життя 
народів радянських республік.

Найяскравішою демонстрацією цілковитої за-
лежності українського і загальносоюзного телеба-
чення від партійних директив стала Чорнобильська 
катастрофа. Завдяки самвидавській літературі, а 
згодом і публіцистиці уже наприкінці 80-х стали 
відомі факти, пов’язані зі свідомим замовчуванням 
аварії, таємні документи владних органів та керів-
ників, що забороняли журналістам розголошувати 
масштаби і наслідки катастрофи. 

Майже 68 годин для радянського телебачення 
і радіо не існувало аварії на Чорнобильській АЕС. 
Лише під впливом світового резонансу 28 квітня 
в ефір програми «Время» було видано текст, який 
вже став хрестоматійним: «На Чорнобильській 
атомній електростанції сталася аварія. Пошко-
джено один із атомних реакторів. Проводяться 
заходи з ліквідації аварії. Потерпілим надається 

допомога. Створена урядова комісія. Повідомляє 
агентство ТАРС», – зачитали текст диктори.

М. Горбачов виступив на Центральному теле-
баченні лише 14 травня 1986 р. Представлені в 
типовій соціалістичній манері зусилля по бороть-
бі з наслідками аварії зображувалися як свідчен-
ня героїзму радянського народу. Технічний або 
критичний звіти про те, як або чому відбулася 
аварія, були відсутні [24, p.15].

У своєму виступі Горбачов натякав на те, що в 
той час як в Радянському Союзі випадково став-
ся Чорнобильський вибух, Сполучені штати нав-
мисно здійснили вибух у Хіросімі. На завершення 
свого виступу  Горбачов наголосив: «Я підтвер-
джую свою пропозицію президенту Рейганові зу-
стрітися невідкладно і домовитися про заборону 
ядерних випробувань» [9]. 

Архівні матеріали зберегли «відгуки» трудя-
щих Української РСР на цей виступ, які наочно 
свідчать про спроби партноменклатури кон-
струювати паралельну реальність, вишуковуючи 
потрібні заяви або просто їх фальшуючи:

«Повсюдно люди висловлюють глибоку вдяч-
ність ЦК КПРС, Радянському уряду за оператив-
не вирішення питань з ліквідації наслідків  ава-
рії...».

«На душі стало спокійно, коли прослухав ви-
ступ тов. М.С. Горбачова, –поділився своїми вра-
женнями майстер електромеханічного цеху Чор-
нобильської АЕС тов. Прошкін Г.А. – Дуже багато 
значить навіть саме усвідомлення того, що нас не 
залишили в біді, про нас піклуються, нам допо-
магають. За це ми вдячні ЦК КПРС і Радянському 
уряду. Ми одразу відчули дієву підтримку всієї 
країни» [21, арк.8].

Бригадир гірників шахти ім. Горького вироб-
ничого об’єднання «Донецьквугілля» т. Фомушкін 
Н.Н. сказав: «Виступ Михайла Сергійовича Горба-
чова ще раз свідчить про турботливий підхід ЦК 
КПРС і Радянського уряду до вирішення проблем, 
пов’язаних із забезпеченням мирного, безпечно-
го життя радянських людей» [21, арк.9].

Ланковий колгоспу ім. Леніна Диканьского 
району Полтавської області т. Бражник Н.Х. під-
креслив: «З виступу товариша Горбачова видно, 
які широкі висновки з того, що сталося, робить 
керівництво партії і держави» [21, арк.10].

«З обуренням і презирством сприйняли пра-
цюючі республіки розгнуздану, аморальну кам-
панію, що розгорнула буржуазна пропаганда 
навколо аварії на Чорнобильської АЕС. Бригадир 
дніпропетровського трубопрокатного заводів ім. 
К. Лібкнехта т. Усов А.С. говорить «Адміністрація 
Білого дому, санкціонувавши пропагандистський 



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 51 	   ISSN 2076-8982

116

галас у відповідь на лихо, що осягло нас, не при-
слухалася до голосу розуму. Рейган і його компа-
нія виявилися глухі до грізного застереження про 
те, що ядерна епоха вимагає нового політичного 
мислення і нової політики» [21, арк.11]. Примітно, 
що на вищецитованих архівних матеріалах наявна 
позначка олівцем: «В ЦК КПСС не посылали».

Чорнобильська катастрофу, яку частина до-
слідників розглядає як зламну подію, що набли-
зила дезінтеграцію СРСР, стала й маркером втрати 
центральним телебаченням авторитету і довіри.

Українське телебачення натомість демонстру-
вало нарощування своєї впливовості, особливо 
серед мешканців Західної і Центральної України, 
де «радянськість» в архетипах свідомості насе-
лення була вкарбована найменше.

Як згадує телеведуча, редактор, народна ар-
тистка України Христина Стебельська, «в добу 
«перебудови» ми відчували експерименти, на яке 
йшло українське телебачення, показуючи висту-
пи патріархів, зокрема патріарха Філарета біля 
пам’ятника Володимиру Великому, народну ходу, 
передачі студії «Гарт». Це дуже контрастувало з 
іншою помпезною тональністю виступів по ЦТ па-
тріарха Олексія». В кадрі з’являлись характерні 
типажі, українська врода, манера мови, тягучість, 
українське «і» [2].

Водночас інерційність і консерватизм керів-
ників українського телебачення яскраво демон-
струє епізод, який наводить співак і композитор 
А. Сердюк, згадуючи про свою участь у фестивалі 
сучасної молодіжної популярної музики «Черво-
на рута» у Запоріжжі в серпні 1991 р.: «Влітку 
пісню «Вставай, Україно!» я виконував на кількох 
концертах, в тому числі в обласній філармонії. 
Співав її й на мітингах, які проводив Народний 
рух України. Пісня гуртувала навколо мене од-
нодумців, українців за духом. У липні піснею за-
цікавилося Запорізьке телебачення. На острові 
Хортиця телережисер Наталя Федорова відзняла 
відеокліп для анонсової передачі перед «Чер-
воною рутою». Шостого серпня вранці «Вставай, 
Україно!» прозвучала в українському телеефірі. 
Її побачила вся країна, бо тоді мовлення йшло 
лише на трьох телеканалах – ЦТ і РТ з Москви та 
УТ з Києва. Після цього показу я враз став відо-
мим у Запоріжжі. У Києві теж був резонанс – пі-
зніше з’ясувалося, що по факту трансляції цієї 
пісні КДБ завів справу, а ще був дзвінок з ЦК КПУ, 
після якого голова Держтелерадіокомітету Украї-
ни Микола Охмакевич одержав партійну догану. 
Керівника Запорізької телерадіокомпанії Анато-
лія Ставничого врятувало, мабуть, те, що він на 
той час був у відпустці» [10].

«Перебудовчі» процеси впливали на поширен-
ня української мови у різних сферах суспільного 
життя.

У березні 1989 р. керівництво республікан-
ського телебачення і радіомовлення рапортувало 
у ЦК, що в цілому ситуація з практичним вжи-
ванням української мови на телебаченні і радіо 
змінюється останнім часом на краще. Зокрема, на 
ведення національною мовою переорієнтовано 
цикли передач не лише художнього мовлення, а 
й ціла низка громадсько-політичних («Стосуєть-
ся кожного», «Суботні зустрічі» та ін.). Повністю 
переведено на українську мову коментування ре-
портажів про спортивні змагання. Започатковано 
щотижневий цикл телепередач «Живе слово», де 
в практичній площині розглядались проблеми 
функціонування в республіці як української, так 
і російської мов [19, арк.70].

Водночас у документі вказувалось, що «в ро-
боті з посилення україномовності програм Рес-
публіканського телебачення є серйозні труднощі. 
Значна частина населення УРСР слабо володіє 
розмовною (виділено у тексті. – авт.) україн-
ською мовою, що знижує мовний рівень передач» 
[19, арк.70]. 

Питома вага україномовних передач суттє-
во залежала від регіону. Так, станом на 1989 р., 
частина облтелерадіокомітетів (зокрема, До-
нецький, Кримський, Дніпропетровський та ін.) 
готували, як правило, більшість випусків росій-
ською мовою і в такому вигляді вони потрапляли 
на загальнореспубліканський канал. Приблизно 
половина передач Ворошиловградського, Доне-
цького, Одеського, Харківського комітетів готува-
лися російською мовою. В Криму – всі передачі 
були російськомовні. Майже всі передачі Во-
линського, Житомирського, Івано-Франківсько-
го, Полтавського, Ровенського, Тернопільського, 
Хмельницького, Черкаського комітетів велися 
українською мовою. В Закарпатті третина пе-
редач виходила угорською мовою, а понад 16% 
– молдавською. 10% складала питома вага мов-
лення молдавською мовою, яке здійснювалося 
Одеським комітетом [19, арк.71].

В умовах загального курсу на розширення про-
стору використання української мови в добу «пе-
ребудову» співвідношення передач Українського 
республіканського телебачення російською та 
українською мовами виглядало таким чином (дані 
за перше півріччя 1987 р.):

Всього місцевого мовлення – 2244 годин, з них:
а) власного мовлення – 858,5 годин, у т.ч. 

469,2 години або 54,1% – українською мовою і 
389,3 години або 45,9 % – російською мовою;



Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 51.    ISSN 2076-8982

117

б) іншого мовлення – 1385,5 годин (у т.ч. 428 
годин, або 31 % українською, і 957,5 годин або 
69% – російською). 

Загалом, 39,9% мовлення здійснювалось на 
українському телебаченні українською, а 60,1% – 
російською [16, арк.99].

Основний обсяг мовлення російською мовою 
УТ припадав на демонстрацію художніх і доку-
ментальних фільмів, мультфільмів, які україн-
ською мовою не випускались і не дублювались.

У грудні 1987 р. Перший заступник голови 
Держтелерадіо УРСР А. Дикаленко доповідав, що 
у 1988 р. студія «Укртелефільм» випустить україн-
ською мовою всі п’ять художніх фільмів та сім із 
восьми фільмів-концертів. Більшість з цих філь-
мів буде зніматись українською, а для ЦТ дублю-
ватимуться російською, тільки незначна частина 
буде знята російською і потім буде перекладатися 
українською мовою [15, арк.57].

А. Дикаленко скаржився у відділ пропаганди 
ЦК Компартії України, що складнішим є питання з 
документалістикою. Це пов’язано із синхронними 
зйомками подій, а також через робітників, пред-
ставників науки, які гірше володіють українською 
мовою. І все ж 60% документальних телефільмів 
буде виконана в українському варіанті. Таким чи-
ном 70% телефільмів плану 1988 року буде здійс-
нено українською мовою [15, арк.57].

Наприкінці 1980-х – на початку 1990-х рр. у 
телевізійних програмах відчувається присутність 
симптомів, які визначаються як «культурна трав-
ма». Її складовими дослідники називають такі ас-
пекти: «моральна паніка» (спостерігається у га-
рячих масових дискусіях, суперечках), підвищене 
хвилювання (проявляється у вірі в міфи і чутки, 
підвищеній тривожності) [8, с.25].

З початком 1990-х рр. додається ще симптом 
ностальгії про минуле («Старі пісні про головне», 
програми Л. Парфьонова «Намедни. Наша ера»).

«Моральну паніку» демонстрували майже всі 
публіцистичні програми («Взгляд», «Тема»). Під-
вищене хвилювання мали погасити, а насправді 
ще більше підігрівали сеанси з А. Кашпіровським 
і А. Чумаком [8, с.25].

Володимир Вельмінський, науковий співро-
бітник Інституту славістики (м. Цюрих), аналізу-
ючи надзвичайно популярні телесеанси Анатолія 
Кашпіровського, що транслювались по централь-
ному телебаченню наприкінці «перебудови», 
трактує їх як «останню спробу радянської влади 
посвятити громадян у таїнства комуністичної сис-
теми, яка знаходилась на шляху до зникнення» 
[31, p.87]. Ці «таїнства» відповідали духу зламної 
епохи, в якій високим був запит на розкриття се-

кретів і прихованих можливостей, досі недоступ-
них радянським громадянам.

За результатами аналізу листів телеглядачів 
Держтелерадіо УРСР у серпні 1989 р. звітувало 
про «велику зацікавленість аудиторії, яку ви-
кликають розповіді про нові методи лікування, 
успіхи медичної науки, практику нетрадиційного 
лікування. Так, на «Телесеанси лікаря А. Кашпі-
ровського» надійшло 53 тис. листів. Майже 100 
дописувачів запитують, чи буде відновлено ліку-
вальні сеанси» [19, арк.80].

Проводились телефонні опитування глядачів 
щодо телевізійного сеансу лікаря А.М. Кашпіров-
ського. За випадковою вибіркою було опитано 
500 абонентів м. Києва і 100 – м. Львова. Із 600 
опитаних сеанс 16 січня 1989 р. дивилися 59% 
телеглядачів [17, арк.118]. Близько чверті з них 
відчули позитивний вплив. Вже після першого 
сеансу чимало «телепацієнтів» спокійно спали. 
Люди, які відчули поліпшення здоров’я через 
кілька днів після опитування, просили відзначи-
ти, що в них перестали боліти спина або м’язи, 
значно кращим стало самопочуття. Дехто безбо-
лісно переніс стоматологічні передачі. Близько 
половини глядачів не відчули впливу на свій фі-
зичний чи психічний стан [17, арк.119]. 

Сеанси А. Кашпіровського стали важливою те-
мою обговорення під час телемосту «Київ-Бермін-
гем». На вимогу КДБ телевізійний міст виявився 
мостом одностороннім, адже спецслужби реко-
мендували українському телебаченню імітувати 
прямий ефір, побоюючись можливих провокацій 
з боку радянських емігрантів. Але окрім того, що 
український глядач побачив телеміст у записі, він 
був підданий цензуруванню. Як розповідає Іван 
Мащенко, з англійської сторони в студії виявили-
ся опоненти Кашпіровського – психіатри, психо-
аналітики, які різко критикували його методи лі-
кування, а дехто навіть зауважив, що при спробі 
Кашпіровського перетнути кордон з Англією, він 
буде заарештований [3].

На диво, дехто зі студентів і в українській сту-
дії також поставив під сумнів ефективність теле-
гіпнозу. Коли завершилась передача, Кашпіров-
ський звернувся і до ЦК, і до Держтелерадіо, щоб 
зняли цей епізод з відеозапису, аби не порушува-
ти стійку віру радянських глядачів у зцілення [3].

На зламі 80-х – початку 90-х років репертуар 
телебачення, особливо з появою приватних, т.зв. 
дециметрових каналів, значно розширюється за 
рахунок раніше табуйованих тем, фільмів, у т.ч. 
еротичного плану. З поширенням відеомагніто-
фонів набуває розмаху відеолюбительство.

Під час перебудови намітився поворот від 



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 51 	   ISSN 2076-8982

118

виробничих тем до проблем соціального життя. 
Злочинність, кримінал, наркоманія, аборти, гомо-
сексуалізм, СНІД, релігія, самогубства, нещасні 
випадки, особисте життя радянських керівників 
перестали бути забороненими темами. Соціоло-
гічна і статистична інформація стосовно таких 
сюжетів, часом гіперболізована, опинилась у 
вільному доступі.

«Культурний шок» частини суспільства поєд-
нувався з суттєвим попитом на подібні теми іншої 
частини населення. Багаторічне оспівування у лі-
тературі, на кіноекрані, в пресі і на телебаченні 
ідеального кохання, відірваного від реальностей 
буття і побуту, викликало дискусії щодо деяких 
сцен, які з’являлись на телеекрані і в кіно. 

Кандидат мистецтвознавства і філософських 
наук Володимир Борєв з цього приводу писав у 
журналі «Телевидение и радиовещание»: «Наше 
суспільство вразливе тотальним ханжеством, у 
нас відсутня елементарна культура сприйняття 
сексу. Про це свідчать судові вироки, які вино-
сились до останнього часу у різних республіках 
щодо відеолюбителів. Місцеві експерти, судді, 
слідчі керувались лише одним критерієм – фільм 
зарубіжний, значить шкідливий. Тим більше, якщо 
в ньому є еротичні епізоди. Тоді це вже не про-
сто шкідлива, а порнографічна стрічка. До цього 
на місцях, як правило, експертами призначались 
гінекологи, урологи, психіатри. З їх легкої руки 
у розряд порнографічних потрапило чимало не-
винних стрічок. Спеціаліст-медик вбачав порно-
графію там, де її не бачить фахівець-мистецтвоз-
навець. Помилка у тому, що око медичного пра-
цівника вичленовує еротичні сцени, відриваючи 
їх від ідеї, змісту, соціального контексту фільму. 
Мистецтвознавець же оцінює фільм у цілому як 
єдиний художній твір» [1, с.52-53]. 

Звичка дозувати інформацію, вирішувати у 
вузькому колі, що можна і що не можна дивитися 
масовому глядачу призвела до спроб полювання 
за відеолюбителями. 

Іншим викликом для партноменклатури ста-
ла поява у період 1987-1991 рр. альтернативних 
КПРС неформальних (самодіяльних) об’єднань. 
Республіканське телебачення, не маючи змоги не 
реагувати на нові реалі, використовувало апро-
бовані прийоми поділу об’єднань на т.зв. систем-
ні (до них зараховувались різні екологічні групи, 
що відстоювали питання захисту довкілля, питан-
ня будівництва атомних електростанцій в окре-
мих регіонах України) і несистемні, що займали 
непримиренну позицію з національного, мовного 
питання тощо. Широкий резонанс в республіці 
одержав відеофільм «Як вони «допомагають» пе-
ребудові», в якому таврувалась і «викривалась» 
діяльність «Української гельсінської спілки», 
«Українського культурологічного клубу», а також 
постаті Чорновола, Гориня, Лук’яненка, Набоки, 
Матусевич, Шевченка [19, арк.64].

У цілому, телебачення доби «перебудови» ста-
ло потужним «шоковим» інструментом зміни сис-
теми ідеалів і цінностей «радянської людини». 
Швидка трансформація самої парадигми телеві-
зійного мовлення – від оспівування влади до від-
критої критики на її адресу, від запевнення у ста-
більності до показу критичного стану економіки, 
від розповідей про загнивання капіталістичної 
системи до демонстрації західного споживаць-
кого достатку призвели до відчуття фальшиво-
сті всіх попередніх стовпів, на яких будувалась 
радянська ідентичність. Разом з цим, телеекран 
спричинився до деформації уявлень, уособлен-
ням яких виступала «радянська людина», як-то: 
догмат суспільних інтересів над приватними, го-
товність працювати на благо держави, колекти-
візм та інтернаціоналізм. 

На початку 1990-х рр. українське телебачення 
лише для частини населення стало джерелом кон-
струювання національної ідентичності, натомість, 
програючи за рівнем передач та їх різноманіттю 
російському телебаченню, сприяло збереженню 
амбівалентної свідомості громадян. 

Джерела та література
1. Борев В. С точки зрения эксперта. Телевидение и радиовещание. 1989. №6. С. 52-53.
2. Інтерв’ю автора з Христиною Стебельською. 15.11.2017.
3. Інтерв’ю автора з Іваном Мащенком. 09.01.2018.
4. Известия. 1990. 23 марта.
5. Каганов Ю.О. «Останкінський шприц» і український глядач: вплив телебачення на формування «радянської 

людини» (1950-ті – 1985). Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. 
Вип. 50. С. 185-196.

6. Кулик В. Дискурс українських медій: ідентичності, ідеології, владні стосунки. К. Критика, 2010. 656 с.
7. Мукусев В. Телевидение перестройки: воспоминания о будущем. Телевидение между искусством и массмедиа / 

ред.-сост. А.С. Вартанов. М.: Государственный институт искусствознания. М., 2015. С. 144-179. 



Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 51.    ISSN 2076-8982

119

8. Новикова А.А., Дюло Е.А. «Советское» на современном российском телевидении как проявление глокализа-
ции. Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2010. № 1. С.23-37.

9. Правда. 1986. 15 мая.
10. Приватний архів Ф.Г. Турченка.
11. Семья и народное благосостояние в развитом социалистическом обществе ; под. ред. Н.М. Римашевской и и 

С.И. Карапетяна. М.: Мысль, 1985. 237 с.
12. Скачко Н. Украина в эфире. Советское радио и телевидение. 1970. №9
13. ЦДАВО. Ф. 4915. Оп.1. Спр. 2953. Довідка (огляд листів) про роботу з листами у Державному комітеті УРСР по 

телебаченню і радіомовленню в січні 1986 року. 219 арк.
14. ЦДАВО. Ф.4915. Оп.2. Спр.4288. Отредактированные авторские рецензии на радио и телепередачи областных 

телерадиокомитетов за 1989 г. 137 арк. 
15. ЦДАВО. Ф.4915. Оп.2. Спр.3425. Переписка Гостелерадио УССР с ЦК Компартии Украины по вопросам культур-

них связей с зарубежными странами, подготовке радио и телевизионных передач, фильмопроизводства, работы с 
кадрами. 05.01.1987 – 22.12.1987. 57 арк.

16. ЦДАВО. Ф.4915. Оп.2. Спр. 3428. Переписка с Гостелерадио СССР по вопросам развития телевидения и радио-
вещания, фильмопроизводства, капитального строительства, работы с кадрами. 08.01.1987 –18.12.1987. 153 арк. 

17. ЦДАВО. Ф.4915. Оп.2. Спр.4292. Отчеты о социологических исследованиях. 143 арк. 
18. ЦДАВО. Ф.4915. Оп.2. Спр.2955. Отчет о результатах республиканского социологического исследования «Об-

щественно-политические программы Украинского телевидения и радио» за 1986 г. 47 арк. 
19. ЦДАВО. Ф.4915. Оп.2. Спр.4267. Справки, обзоры и информация о работе Гостелерадио УССР. Отдел по контр-

олю наполнения и делопроизводству. 15.01.1989 – 12.12.1989. 126 арк. 
20. ЦДАГО України. Ф.1. Оп. 25. Спр. 2858. Информация отдела пропаганды и агитации ЦК Компартии Украины 

о серьезных нарушениях в издании ведомственной печатной продукции, информация Главлита УССР о замечаниях, 
поступивших на цензорский контроль. Докладная записка работников ЦК и Совмина УССР, отделов ЦК о развитии ма-
териально-технической базы телевидения в Украинской ССР. Записка работников ЦК по атеистическому воспитанию 
трудящихся. 23.01.1985 – 22.04.1986. 32 арк. 

21. ЦДАГО. Ф.1. Оп.25. Спр. 2979. Доповідні записки, інформація, листи ЦК Компартії України, його відділів, ЦК 
ЛКСМУ про відгуки трудящих України на виступ Генерального Секретаря ЦК КПРС М. Горбачова по Центральному те-
лебаченню 14 травня 1986 р. щодо аварії на Чорнобильській АЕС, поліпшення роботи редакцій журналів, створення 
газет, практику реагування на критичні виступи газет, радіо та телебачення. 20.01.1986 – 04.11.1986. 26 арк. 

22. ЦДАГО. Ф.287. Оп.9. Спр. 179. Протоколы партийных собраний Государственного комитета УССР по телевиде-
нию и радиовещанию (Ленинский район, г. Киев). 28.01.1987 – 15.12.1987. 125 арк.

23. Bazyler M., Sadovoy E. Television and the Law in the Soviet Union. Entertainment Law Review. 1991. Vol. 11. No. 
2. P. 293-351.

24. Brett W. Taylor. Glasnost vs. Glasnost’: A re-evaluation and reinterpretation of Chernobyl in Soviet media. Dalhousie 
Journal of Interdisciplinary Management. 2013. Vol. 9. DOI: 10.5931/djim.v9i1.3330

25. Brian McNair. Glasnost, Perestroika and the Soviet Media. Routledge, 1991. 224 p.
26. Huxtable S. Remembering a problematic past: TV mystics, perestroika and the 1990s in post-Soviet media and 

memory. European Journal of Cultural Studies. 2017. Vol. 20(3). P. 307–323.
27. Mickiewicz E. Changes in the media under Gorbachev: The case of television. Journal of Communist Studies. 1988. 

4:4, p. 35-47, DOI: 10.1080/13523278808414935
28. Mickiewicz Ellen, Jamison Dawn Plumb. Ethnicity and Soviet Television News. Journal of Communication. 1991. 

Volume 41, Issue 2. Pp. 150-161. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1991.tb02314.x
29. Paasilinna R. Glasnost and Soviet television. A study of the Soviet mass media and its role in society from 1985-

1991. Research Report 5/ 1995.
30. Tolz V. The new role of the media and public opinion under Mikhail Gorbachev. The Journal of Communist Studies 

and Transition Politics. 1993. Vol. 9. Issue 1. Pp. 192-209. DOI: 10.1080/13523279308415200
31. Velminski W. Homo Sovieticus: Brain Waves, Mind Control, and Telepathic Destiny, trans. by Erik Butler, Cambridge, 

MA: MIT Press, 2017. 128 p. 
32. Wedgwood Benn David. Glasnost’ and the Media. Developments in Soviet and Post-Soviet Politics / Edited by 

Stephen White, Alex Pravda, Zvi Gitelman. 1992. 240 p.


