Предметом вивчення навчальної дисципліни є сукупність суспільних відносин, які складаються в процесі здійснення правосуддя в порядку цивільного судочинства, наукові теорії, концепції та догми, що обґрунтовують природу права особи на захист своїх прав та охоронюваних законом інтересів.
Міждисциплінарні зв’язки: цивільне право, римське приватне право, господарське право, господарський процес, підприємницьке право, міжнародне приватне право, житлове право, земельне право, теорія держави та права, держава та право зарубіжних країн.
Метою викладання навчальної дисципліни “Цивільний процес” є засвоєння студентами правових засобів і процедур, спрямованих на найбільш швидкий та ефективний судовий захист прав, свобод та інтересів учасників цивільного процесу, передбачені ЦПК України, підготовка до практичної діяльності висококваліфікованих фахівців-правознавців.
Виховне значення курсу – формування високих професійних якостей фахівців-юристів, виховання поважного ставлення до закону, почуття справедливості.
Основними завданнями вивчення дисципліни “Цивільний процес” є наступні:
- засвоєння нормативних приписів цивільного процесуального законодавства незалежно щодо:
· поняття цивільного процесуального права України та його системи, цивільного процесуального законодавства;
· поняття та завдань цивільного судочинства;
· учасників цивільно-процесуальних правовідносин, їх прав та обов’язків;
· цивільно-процесуальних строків;
· доказів та доказування у цивільному процесі;
· порядку розгляду цивільних спорів у судах першої інстанції;
· порядку наказного та окремого провадження у судах цивільної юрисдикції;
· процедури апеляційного, касаційного перегляду рішень (ухвал) судів, порядку перегляду справ Верховним судом України та у зв’язку з нововиявленими обставинами;
· особливостей цивільного процесу з іноземним елементом;
- навчитися використовувати отримані знання у повсякденній діяльності за обраним фахом;
- вивчити основні наукові погляди, які обґрунтовують юридичну природу того чи іншого цивільно-процесуального поняття;
- навчитися застосовувати методи пізнання навчального матеріалу при засвоєнні цивільного процесу;
- сформувати уміння логічно мислити й застосовувати методи наукового пізнання у процесі засвоєння цивільного процесу;
- застосовувати отримані знання при вивченні інших галузей приватного права в межах національної правової системи;
- сформувати вміння вирішувати колізійні ситуації та усувати прогалини в законодавстві шляхом застосування аналогії права та аналогії закону;
- поєднувати теоретичні та практичні знання при вирішенні завдань практичного спрямування.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати зазначені у програмі і рекомендовані викладачем нормативні акти, що регулюють цивільні процесуальні правовідносини, галузеву юридичну літературу, досконало вивчити відповідно до програми основні категорії та інститути цивільного процесуального права, теоретичні проблеми і перспективи науки цивільного процесу в Україні, розуміти природу цивільних процесуальних правовідносин, процесуальний порядок здійснення цивільного судочинства, проблеми сучасного цивільного процесу та шляхи їх вирішення.
Крім того, студент повинен знати:
- на понятійному рівні тенденції розвитку цивільного процесу в умовах розвитку сучасного суспільства;
- на фундаментальному рівні зміст проблеми цивільного процесу як галузі права, методологічні засади аналізу нормативно-правової бази, специфіку предмета правового регулювання, а також джерел, норм які власне і складають його систему;
- на практично-творчому рівні вимоги, які ставляться до юриста-спеціаліста, юриста-керівника, знати порядок правового супроводження цивільних процесуальних відносин.
вміти: тлумачити та застосовувати основні інститути цивільного процесуального права України, які регулюють процесуальний порядок розгляду і вирішення справ про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових та інших правовідносин, аналізувати судову практику з метою прийняття обґрунтованих рішень у спірних правовідносинах, складати процесуальні документи та використовувати роз’яснення постанов Пленуму Верховного Суду України на практиці.
При цьому також вміти:
на евристичному (алгоритмічному) рівні формувати власну точку щодо об’єктивної необхідності цивільного процесуального права, а також на відносини, що недостатньо врегульовані законодавчими актами;
на творчому рівні використовувати свої внутрішні якості у підвищенні ефективності
професійної діяльності, досліджувати недоліки законодавчого регулювання окремих
процесуальних відносин в умовах ринкової економіки і формувати пропозиції щодо
їх вирішення
- Викладач: Мозолюк-Боднар Людмила Миколаївна