Підготовка здобувачів за спеціальністю 227 «Фізична терапія, ерготерапія» освітнього ступеня «Магістр» включає в себе ознайомлення здобувачів з основами психології, а також поглибленого знайомства з певними областями психологічних знань, психологічних шкіл і напрямків.
Дисципліна «Профілактика та корекція вигорання фахівців» пов'язана з курсами «Загальна психологія», «Соціальна психологія», «Психологія праці», «Психофізіологія», «Анатомія людини» та ін.
Логіка курсу випливає з положення про те, що загальне підвищення соціальної напруженості життя в даний час вимагає постійного зростання адаптивних можливостей людського організму. Несприятливі фактори взаємодії людини з навколишнім світом сприяють формуванню особистісної дезадаптації, що приводить до утворення стійких станів, які, в свою чергу, перешкоджають процесам оптимального протікання життєдіяльності. Найбільш яскраво процеси дезадаптації проявляються у професійній діяльності, яка є основою соціального життя людини.
Для діяльності медичного працівника має особливе значення розвиток даного напрямку, тому питання про деформуючий вплив професійної діяльності фізичного терапевта на його особистість є досить актуальним через високу соціальну значущість діяльності медичного працівника в сучасних умовах.
Мета і завдання освоєння дисципліни
Мета дисципліни - формувати професійні компетенції здобувачів , формувати у здобувачів основи знань теорії і практики проведення роботи з профілактики та корекції професійного вигорання як найефективніших способів профілактики та корекції психічного здоров'я фізичного терапевта , а, також, зниження ризику розвитку професійної деформації його особистості.
Знання, отримані на курсі, сприяють поглибленню розуміння особливостей професійної діяльності фізичного терапевта, ефективного функціонування, процесу психічної саморегуляції, його достоїнств і недоліків, підвищення ефективності розвитку особистості професіонала.
Завдання дисципліни:
- визначення поняття «професійне вигорання» і його ролі в ефективній діяльності фізичного терапевта ;
- знайомство здобувачів з основними поняттями професійної діяльності, способами і засобами професійного розвитку, профілактики особистісної деформації;
- формування уявлень про професійне здоров'я і його співвідношенні з психологічним здоров'ям;
- формування здатності до рефлексії та навчання аналізу різних сторін свого професійного «Я», професійної ідентичності;
- формування ціннісного ставлення до психологічних закономірностей професійної самореалізації, до об'єктивних і суб'єктивних факторів досягнення професіоналізму в трудовій діяльності;
- знайомство з основами психічної саморегуляції професіонала як умови профілактики професійного вигорання;
- знайомство з основними поняттями, що визначають специфіку професійного вигорання фізичного терапевта ;
- розглянути основні поняття, що визначають специфіку психічної саморегуляції;
- сприяти засобами курсу розвитку навчально-пізнавальної мотивації і спеціальності здобувачів .
Вимоги до знань, вмінь та навичок здобувачів .
В результаті вивчення дисципліни студенти повинні знати:
— основні категорії понять «професійне вигорання», «стрес», «профілактика», «корекція»;
— принципи, критерії та закономірності психічного та фізіологічного розвитку особистості;
— проблеми методичного та методологічного забезпечення досліджень для визначення наявності синдрому вигоряння;
— основні аспекти та рівні формування стресових станів;
— основні закономірності розвитку «синдрому вигорання»
Студенти повинні вміти:
— оперувати та використовувати у власній діяльності основними поняттями і категоріями з проблеми професійного вигорання;
— визначати психологічні симптоми стресу, емоційного та професійного вигоряння та надавати базову психологічну допомогу для їх успішного подолання;
— діагностувати навчальне та професійне перевантаження, стрес, депресію та забезпечувати їх подолання;
— володіння основними методами та вміння підбирати адекватні шляхи профілактики синдрому вигоряння;
— визначення адекватних методів та технології корекції синдрому професійного вигоряння.
Підсумковою формою контроля є іспит
- Викладач: Найчук Вікторія