Семінар

План

 1. Криза класичної філософії в середині ХІХ ст. і становлення нових філософських напрямків. 2. Класичена (раціональна) філософія: 2а. Позитивізм: основні етапи (форми) розвитку ; 2б. Прагматизм як напрям сучасної філософії (Ч.Пірс, У.Джемс, Д.Дьюї ); 2в. Марксизм. 3. Некласичена (іраціональна) філософія: 3а. Основні концепції “Філософії життя” (Ф.Ніцше, А.Бергсон, В.Дільтей); 3б. Психоаналітична філософія (З.Фрейд, К.Юнг, Е.Фромм); 3в. Екзистенціальна філософія (М.Гайдеггер, К.Ясперс, А.Камю, Ж.- П. Сартр); 3г. Феноменологія Е.Гуссерля; 3д. Герменевтика; 3е. Філософська антропологія; 4. Релігійна філософія (неотомізм, персоналізм,тейярдизм). Завдання для самостійної роботи Обов’язкове завдання: записати у словник наступні поняття: антропологія, універсаль ність, індивідуальність, антропосфера, діалогізм; герменевтика, онтологічна орієнтація, інтерпретація ; прагматизм, семіотика, знак, знакова система, радикальний емпіризм, інструменталізм, семантика; позитивізм, емпіріокритицизм, махізм, верифікація, неопозитивізм, 11 демаркація,фальсифікація, логічний позитивізм, лінгвістична філософія, логічний аналіз; модерн, екзистенціалізм, дійсне і недійсне існування, помежова ситуація, відчуження, об'єктивація, комунікація, свобода, суб'єктивація. постмодернізм, дискурс, деконструкція, логоцентризм, діалогізм, саморегуляція; Обов’язкове завдання: опрацювання першоджерел за вказівкою викладача

 Підготовка рефератів з наведених тем: 

1. Порівняльний аналіз основних проблем класичної та сучасної західноєвропейської філософії. 2. Аналіз головних тенденцій розвитку філософії к. ХІХ – ХХ ст. 3. Антропологізм і сцієнтизм як тенденції сучасної західної філософії. 4. Філософія і логіка: логічний позитивізм. 5. Структуралізм і постмодернізм: проблеми філософського осмислення культури. 6. Буття людини як проблема в екзистенціальній філософії. 7. Проблема Бога в традиційній і сучасній релігійній філософії. 8. Критичний раціоналізм та ірраціонально-екзистенційна філософія Сьорена К’єркегора. 9. Ірраціоналізм і волюнтаризм філософії А.Шопенгауера. 10. Основні етапи (форми) розвитку позитивізму. а) позитивізм О.Конта, Г.Спенсера, Дж.Мілля; б) емпіріокритицизм Е.Маха та Р.Авенаріуса; в) конвенціоналізм А.Пуанкаре та П.Дюгема; г) неопозитивізм (М.Шлік, Р.Карнап); д) аналітична філософія (Б.Расел, Л.Вітгенштейн); є) критичний раціоналізм К.Поппера; ж) історична школа філософії науки (Т.Кун, І.Лакатос). 11. Філософські концепції модерну та постмодерну. 12. Структуралізм як методологія гуманітарного пізнання (К.Леві-Стросс, М.Фуко). 13. Львівсько-Варшавська школа — одна із шкіл аналітичної філософії (К.Айдукевич, Я.Лукасєвич, А.Тарський, Т.Котарбиньський). 14. Християнський екзистенціалізм М. Бердяєва. 15. Проблеми людини та її свободи у філософії екзистенціалізму. 16. Концепція переоцінки цінностей у філософії Ф.Ніцше. 17. Людина та історія в екзистенціальній філософії К.Ясперса. 18. Християнський екзистенціалізм Г. Марселя: відповідь запитам сучасного гуманізму.  19. Що таке «критичний раціоналізм» та в чому полягає сутність концепції фальсифікації? 20. Інтерпретація буття людини в персоналізмі. 

Контрольні запитання та завдання:

 1. Якими причинами був обумовлений перехід від класичного до некласичного філософствування? 2. Розкрийте зміст загальної назви “філософія життя”. 3. Якою є основна проблематика феноменологічної філософії? 4. Які історичні стадії розвитку та основні проблеми філософії позитивізму? 5. Чому структуралізм вважають методологічною основою гуманітарних наук? 6. Розкрийте зміст аналітичної філософії як однієї з провідних філософських методологій. 7. Що таке “постмодернізм” та які його філософські засади? 8. У чому полягає принцип «методологічного анархізма» П.Фейєрабенда? 9. Структуралізм — це загальна назва ряду напрямків у соціогуманітарному пізнанні XX ст. (К.Леві-Стросс, Ж.Лакан, М.Фуко, Р.Барт). Місце структуралізму у розвитку культури. 10. Охарактеризуйте, що таке "екзистенція"? 11. Що таке феномен і в чому полягає його відношення до суб'єкта? 12. Охарактеризуйте поняття «феноменологічної редукції» та її ролі в пізнанні. 13. У чому полягає сутність «недійсного» та «дійсного» буття у філософії М. Гайдеггера? 14. Що таке принцип верифікації? 15. У чому сутність еволюції релігійної філософії XX ст.? 

 Проблемні теми для обговорення: 

1. Яке місце у філософії та соціогуманітарному пізнанні посідає постструктуралізм (неоструктуралізм): Ж.Дерріда, Ж.Дельоз , Ж.Бодршяр , Х.Блум, Ж.Ф.Ліотар? 2. «Метагерменевтика» Ю.Хабермаса. Необхідність коригування герменевтики (теорія комунікативної дії). 3. Розкрийте зміст тези М.. Гайдеггера: людське буття з самого початку є герменевтичне. 4. Чим пояснюється взаємозв' язок мови, буття та людського існування? 5. Окресліть основні положення еволюціонізму Тейяра де Шардена. Що таке «пункт Омега»? 6. У чому полягає сутність «волі» у філософії А. Шопенгауера? 13 7. Розкрийте концептуальну спрямованість міркувань Ф. Ніцше про «надлюдину». Що таке «воля до влади»? 8. На якій психоаналітичній концепції засновано у фрейдизмі та неофрейдизмі теорію походження суспільства, релігії та моралі? 9. Проаналізуйте зміст інтуїтивізму А. Бергсона та покажіть роль інтуїції в пізнанні. 10. Що таке еволюціонізм Г. Спенсера і в чому полягає його головне призначення? 11. Яка роль інституту науки в житті суспільства і людини в постпозитивізмі? 12. У чому полягає сутність феноменології як нового філософського вчення? 13. Які завдання поставив Е. Гуссерль перед феноменологією? 14. Визначте поняття «інтенційності» та її ролі в пізнанні предметного світу. 15. Яка роль «ейдетичної» редукції та в чому її відмінність від трансцендентальної редукції? 16.Які основні положення екзистенціального розуміння людини, запропоновані С. К' єркегором і Ф. М. Достоєвським? 17. Що таке «екзистенціальна комунікація» К. Ясперса і як з її допомогою формується «філософська віра»? 18.У чому, на думку Ж.-П. Сартра, виявляється свобода людини та її вибору?