Глосарій
- Глосарій
А
Аналіз (анализ) — це метод наукового дослідження явищ, предметів і процесів через розкладання їх на складові.
Асортимент (ассортимент) — сукупність різновидів продукції кожного найменування, що відрізняються відповідними техніко-економічними показниками (типорозмірами, потужністю, продуктивністю, дизайном).
Б
Балансовий прийом (балансовый прием) — використовують при необхідності встановлення наявності відповідності між аналізованими величинами.
В
Вибірковий аналіз (выборочный анализ) — вивчає окремі питання діяльності підприємства, що необхідні для керування виробництвом на кожен визначений момент.
Внутрішній аналіз (внутренний анализ) — використовує всю достовірну інформацію про стан справ підприємстві доступну обмеженому колу осіб, що здійснюють керівництво діяльністю підприємства.
Г
Групування (группирование) — зведення економічних показників в однорідні групи за певними ознаками з метою систематизації матеріалу для аналітичного опрацювання.
Д
Дедукція (дедукция) — це логічне відокремлення від загального до часткового, від загальних суджень до часткових або інших загальних висновків.
Деталізація (детализация) — аналітичний прийом розчленовування загальних показників на складові частини.
Е
Економічний аналіз (экономический анализ) — це наука, яка представляє собою систему спеціальних знань, зв’язану: с дослідженням економічних процесів і їхнього взаємозв'язку об'єктивних економічних законів, що складаються під впливом, і факторів суб’єктивного порядку; с науковим обґрунтуванням бізнес-планів, з об’єктивною оцінкою їхнього виконання; с виявленням позитивних і негативних факторів з кількісним виміром їхньої дії; с розкриттям тенденцій і пропорцій господарчого розвитку, з визначенням не використаних внутрішньогосподарських резервів; с узагальненням досвіду і прийняттям оптимальних управлінських рішень.
Економічна інформація (экономическая информация) — сукупність даних про господарську діяльність підприємств чи їх структурних підрозділів.
Економіко-статистичний аналіз (экономико-статистический анализ) — вивчає діяльність великих господарських комплексів, регіонів, галузей і народного господарства країни в цілому.
Елімінування (элиминирование) — логічний прийом економічного аналізу, що дає змогу почергово встановити вплив конкретного фактора на результативний показник при умовному виключенні впливу інших факторів, тобто вивчити вплив кожного фактора незалежно від інших.
З
Загальна методика (общая методика) — система дослідження, що однаково використовується при вивченні різних об’єктів економічного аналізу в різних галузях економіки.
Звітність підприємства (отчетность предприятия) — містить впорядковані, приведені до певної системи показники, згруповані за окремими напрямами її діяльності.
Зовнішній аналіз (внешний анализ)—базується на опублікованих звітних даних.
Індексний метод (индексный метод) — заснований на відносних показниках динаміки просторових порівнянь, виконання плану, що виражають відношення фактичного рівня аналізованого показника в звітному періоді до його рівня в базовому періоді.
Індукція (индукция) — це логічне висовування від часткових, поодиноких випадків до загального висновку, від окремих фактів до узагальнення.
Інформація (информация) — це відомості про навколишній світ та процеси, що відбуваються в ньому, які сприймаються людиною або спеціальним пристроєм.
К
Комплексний аналіз (комплексный анализ) — вивчення всіх сторін діяльності підприємства і його підрозділів у взаємозв'язку.
Коефіцієнт аритмічності (коэффициент аритмичности) — це сума позитивних і негативних відхилень у випуску продукції від плану за кожний день (тиждень, декаду). Чим менше ритмічно працює підприємство, тим вище показник аритмічності.
Коефіцієнт варіації (коэффициент вариации) — визначається, як відношення середньоквадратичного відхилення від планового завдання за добу (декада, місяць, квартал) до середньодобового (середньо декадного, середньомісячного, середньо квартального) плановому випускові продукції.
Коефіцієнт придатності основних фондів (коэффициент пригодности основних фондов) — відбиває частку залишкової вартості фондів у їхній первісній вартості.
Коефіцієнт ритмічності (коэффициент ритмичности) — підсумовування фактичної питомої ваги випуску за кожен період, але не більш планового їхнього рівня.
Л
Локальний аналіз (локальный анализ) — здійснюється при вивченні якого-небудь окремого питання діяльності підприємства або якої-небудь відособленої сторони його роботи.
М
Маржинальний аналіз (маржинальный анализ) — оцінює ефективність управлінських рішень на основі співвідношення витрат, обсягу реалізації на прибутку
метод (метод) — означає спосіб організації практичного або теоретичного освоєння дійсності, зумовлений закономірностями об’єкта, що розглядається.
Метод економічного аналізу (метод экономического анализа) — це науково обґрунтована система прийомів і способів комплексного, взаємопов’язаного та безперервного дослідження динамічного розвитку виробничих відносин у нерозривній єдності з продуктивними силами господарської діяльності підприємств, розкриття факторів, тенденцій і закономірностей цього розвитку, обґрунтування і прийняття оптимальних управлінських рішень, виявлення і мобілізації внутрішньогосподарських резервів.
Методика (методика) — сукупність способів, правил найбільш доцільного виконання будь-якої роботи.
Н
Номенклатура (номенклатура) — це перелік найменувань виробів, завдання по випуску яких передбачається планом.
О
Об’єкт економічного аналізу (объект экономического анализа) — окремі економічні явища, процеси, проблеми, питання, показники.
Оперативний аналіз (оперативный анализ) — здійснюється на підприємствах у процесі господарської діяльності, або по закінченні окремих виробничих або ін. робіт.
П
Показники (показатель) — узагальнена характеристика визначеного економічного процесу, об’єкта або явища щодо конкретного місця і часу.
Порівняння (сравнение) — це прийом за допомогою якого явище (предмет) характеризується зіставленням, виміром, співвідношенням з іншими подібними явищами (предметами).
Порівняльний аналіз (сравнительный анализ) — досліджує роботу підприємств шляхом міжгосподарських порівнянь різних показників з іншими однотипними або родинними підприємствами, у результаті чого визначається конкурентно-здатність підприємства і продукції.
Предмет економічного аналізу (предмет экономического анализа)— це фінансово-господарська діяльність підприємств, об’єднань, асоціацій, фірм, соціально-економічна ефективність і кінцеві фінансові результати, які складаються під впливом об’єктивних і суб’єктивних факторів, що одержали відображення через систему економічної інформації.
Приватні методики (частные методики) — конкретизують загальну щодо об’єкта дослідження.
Прийом моделювання (прием моделирования) — використовують для аналізу складних явищ, що дає можливість зменшити предмети або умовні зразки, які діють у нашому представленні змінюючи ці предмети та явища.
Прогнозний аналіз (прогнозный анализ) — застосовується для техніко-економічного обґрунтування майбутнього підприємства, зразків нової техніки і нових технологій.
Р
Ретроспективний аналіз (ретроспективный анализ) — оцінка виконання управлінських рішень, контроль за виконанням планів, визначення результатів діяльності підприємства.
Ритмічність (ритмичность) — це рівномірний випуск продукції відповідно до графіка в обсязі й асортименті, передбачених планом.
Ритмічна робота (ритмическая работа) — це випуск продукції рівними частинами за однакові проміжки часу.
С
Синтез (синтез) — це метод наукового дослідження явищ, предметів і процесів через об’єднання їх з метою пізнання як єдиного цілого.
Системний аналіз (системный анализ) — застосовується для дослідження складних економічних проблем, великих виробничих комплексів, важливих народно господарських проектів.
Суцільний аналіз (сплошной анализ) — вивчає усю виробничо-господарську діяльність підприємства.
Т
Техніко-економічний аналіз (технико-экономический анализ) — досліджує взаємозв’язок технічних і економічних процесів та встановлення їх впливу на економічні результати діяльності підприємства.
Ф
Фактор (фактор) — рушійна сила будь-якого процесу або явища, що здійснюється на підприємстві. Або фактор - причина, що впливає на визначений результат.
Факторний аналіз (факторный анализ) — передбачає встановлення причини зміни результативного показника.
Фінансово-економічний аналіз (финансово-экономический анализ) — здійснюється після закінчення кварталу або року на підставі відповідного звіту підприємства.
Фінансовий аналіз (финансовый анализ) — проводиться з метою всебічного вивчення фінансових ресурсів підприємства та шляхів поліпшення їх використання.
Фондовіддача (фондоотдача) — показує, скільки продукції одержує підприємство з кожної гривні, вкладеної в основні фонди
Фондоємкість (фондоемкость) — характеризує величину основних фондів, яка приходиться на 1 грн. випуску.