Глосарій


Адаптація – активне пристосування індивіда до умов середовища та результату цього процесу.

Біологічні ритми – коливання зміни й інтенсивності процесів жит- тєдіяльності, в основі яких лежать зміни метаболізму біологічних систем, зумовлені впливом зовнішніх і внутрішніх чинників.

Бюджет – план доходів і витрат держави, фірми, домашнього гос- подарства на певний термін.

Витрати сім'ї – сукупність платежів, які здійснюються членами ро- дини з метою забезпечення її життєдіяльності, що охоплюють витрати на придбання продовольчих і непродовольчих товарів та оплату послуг, витрати на інвестиційні вкладення (вкладення в нерухомість, депозити, акції, облігації тощо), податки, майно та інші здійснені платежі.

Влада – можливість впливати на поведінку інших людей.

Вплив – будь-яка поведінка однієї людини, яка вносить зміни до по- ведінки, стосунків, відчуттів тощо іншої людини.

Втома – стан організму, що виникає внаслідок його тривалої або напруженої функціональної активності та виявляється у зниженні праце- здатності.

Гігієна – галузь науки, що вивчає вплив умов життя та праці на людину і розробляє профілактику різних захворювань; забезпечує оптимальні умови для існування; зберігає здоров'я та продовжує життя людини.

Делегування повноважень – передача повноважень іншій особі. Застосовується зазвичай як засіб децентралізації управління (делегу- вання повноважень підлеглим з боку керівника).

Діагностика – науково-практична діяльність розпізнавання стану об'єкта з погляду його відповідності нормі, здійснювана на основі підве- дення заданого об'єкта під відомий науці клас, що має на меті прогноз, повернення системи у стан нормального функціонування або підтримку її в цьому стані.

Ділова кар'єра – поступове просування особистості в певній сфері діяльності, зміна навичок, здатностей, кваліфікаційних можливостей і роз- мірів винагородження. Ділова кар'єра відображає рід занять: кар'єра ме- неджера, спортивна кар'єра, військова кар'єра і т. д.


Дистанційна освіта – комплекс освітніх послуг, що надаються за до- помогою спеціалізованого інформаційно-освітнього середовища, ство- рюваного для споживача на будь-якій відстані від освітнього закладу.

Доходи сім'ї – сукупність надходжень грошових коштів і матеріальних цінностей, які отримує сім'я впродовж певного проміжку часу (тиждень, мі- сяць, квартал, рік) у формі заробітної плати, ренти, відсотка та прибутку, а також допомоги з безробіття, пенсій по старості і т. д.

Життєвий план – формулювання цілей у різних сферах життя на пев- ний період часу з урахуванням їхньої значущості та важливості.

Здоров'я – природний стан організму, що характеризується його врів- новаженістю з навколишнім середовищем і відсутністю хворобливих явищ.

Кар'єра – рух і положення (статус) людини, суб'єкта трудової діяль- ності в системі соціальних, економічних, ділових, майнових та інших від- носин, обумовлені складним співвідношенням між його особистісними позиціями, ресурсами і соціально-економічною ситуацією (зовнішніми умо- вами, обставинами) в конкретний період життя.

Кар'єрний менеджмент – напрям самоменеджменту, який вивчає особливості формування та розвитку навичок управління особистою кар'єрою.

Карта бажань – засіб візуалізації цілей людини, програмування своєї підсвідомості на їхнє досягнення.

Ключові сфери життя – основні напрями діяльності окремої люди- ни. Це головні русла, в яких розвивається її життя. Прикладами ключових сфер життя можуть бути: саморозвиток, сім'я, спілкування, наука, робота, здоров'я тощо.

Комунікація – процес обміну інформацією між двома або більше особами, який забезпечує їхнє взаєморозуміння та необхідний у всіх фа- зах процесу самоменеджменту.

Лідер – член групи, за яким вона визнає право ухвалювати відпові- дальні рішення в значущих для неї ситуаціях, тобто найбільш авторитет- на особистість, яка відіграє центральну роль в організації спільної діяль- ності та регулюванні взаємостосунків у групі.

Лідерство – здатність здійснювати вплив на окремих осіб і групи, спрямовуючи їхні зусилля на досягнення цілей, тобто забезпечувати ефек- тивну взаємодію членів групи; це процеси домінування та підкорення, впливу і слідування в системі міжособистісних відносин у групі.


Менеджмент особистих обмежень – напрям самоменеджменту, який вивчає особливості формування та розвитку навичок подолання різ- них психологічних бар'єрів на шляху до досягнення поставленої мети.

Мета – бажані особисті досягнення, погляд у майбутнє, елемент, який дозволяє сконцентрувати сили й енергію на те, що має бути до- сягнуто.

Освіченість – індивідуально-особистісний результат освіти, якість особистості, яка полягає в його здатності самостійно вирішувати проб- леми, спираючись на засвоєний соціальний досвід.

Освітній простір – форма трансляції соціального досвіду від по- коління до покоління без спеціально організованих процесів навчання та виховання, природний процес, який не інтенсифікований спеціальни- ми впливами на суб'єкти освіти.

Особистий план життя – план досягнення особистих або профе- сійних цілей окремої людини.

Планування – процес розроблення планів і альтернативних варі- антів своєї діяльності.

Платоспроможність – здатність держави, юридичних і фізичних осіб повністю виконувати свої зобов'язання з платежів, наявність у них коштів, необхідних та достатніх для виконання цих зобов'язань, тобто здійснення платежів.

"Поглиначі часу" – люди чи інші чинники, що найбільшою мірою від- бирають ("поглинають") ваш час

Працездатність – стан фізіологічних і психічних функцій індивіда, що характеризує його здатність виконувати певну діяльність із заданою ефективністю, необхідною якістю і протягом необхідного часу.

Психогігієна наука, що вивчає проблему психічного здоров'я лю- дини та впливу на нього різноманітних чинників навколишнього середо- вища і розробляє заходи, спрямовані на збереження та зміцнення психіч- ного здоров'я з метою забезпечення гармонічного психічного і духовного розвитку особистості.

Ресурс-менеджмент – напрям самоменеджменту, який вивчає особ- ливості формування та розвитку цілеутворення, планування й управління своїм часом.

Ресурс активності та працездатності – сукупність фізичних мож- ливостей організму людини, характеристик його особистості, а також умов


навколишнього середовища, необхідних для ефективного виконання кон- кретної роботи.

Рефлексія – відображення, відтворення, осмислення людиною влас- них дій і їхніх законів; діяльність самопізнання, що розкриває специфіку духовного світу людини.

Рольова функція – сукупність певних дій і відносин, обмежених ко- лом людей та спрямованих на отримання конкретного результату.

Самоконтроль – контроль особистих підсумків, оцінювання влас- них результатів (успіхів і провалів) та в разі необхідності – коригуван- ня цілей.

Самоменеджмент – управління власними особистісними ресурсами, тобто вміння їх здобувати, зберігати, розвивати та раціонально викорис- товувати і бути успішною та самодостатньою людиною.

Самомотивація – мотивація себе на виконання тієї чи іншої діяль- ності, що охоплює, насамперед, постановку цілей.

Самоосвіта – необхідне мимовільне прагнення людини або органі- зації до змін внутрішньої бази даних і бази знань, яке полягає в поста- новці мети, визначенні пріоритетів (головних напрямів), виборі способу та забезпечення регулярності роботи над собою.

Самоорганізація – процес складання розпорядку дня та забезпе- чення особистого трудового процесу.

Самосвідомість – здатність людини усвідомити саму себе, своє "Я", свої потреби, інтереси, цінності, своє буття та його сенс, власну поведінку та переживання тощо.

Соціально-психологічний тренінг – один з методів активного на- вчання та психологічного впливу, здійснюваного в процесі інтенсивної групової взаємодії та спрямованого на підвищення компетентності в сфе- рі взаємодії, в якому загальний принцип активності учня доповнюється принципом рефлексії над власною поведінкою і поведінкою інших учас- ників груп.

Страхування – система економічних відносин щодо захисту май- нових інтересів фізичних і юридичних осіб у разі настання певних подій (страхових випадків) за рахунок грошових фондів, що формуються шля- хом сплати страхових внесків (страхових премій).

Стрес – фізіологічне і/або психологічне напруження, що виникло в результаті впливу стресорів, які порушили наявну рівновагу.


Стрес-менеджмент – напрям самоменеджменту, який вивчає особ- ливості формування та розвитку навичок попередження або подолання стресових ситуацій завдяки власній психологічній компетентності.

Типологія лідерства – сукупність підходів до класифікації видів і на- прямів лідерства за різними ознаками.

Управління комунікаціями – напрям самоменеджменту, який ви- вчає особливості формування та розвитку навичок домінування в комуні- кації, її спрямованого ведення у заданому напрямі.

Управління конфліктами – напрям самоменеджменту, який вивчає особливості формування та розвитку навичок адекватного поводження в конфліктній ситуації – навичок "ведення конфлікту" у заданому напрямі. Управління часом (тайм-менеджмент) – напрям самоменеджмен-

ту, який вивчає особливості формування і розвитку навичок формування та розвиток навичок цілеутворення, планування й управління своїм часом.

Ухвалення рішень у самоменеджменті – вибір варіанту дій для майбутніх справ.

Фізична культура – культура тіла, зміцнення здоров'я людини, сис- тематичне та різнобічне вдосконалення людського організму.

Час – загальна форма буття, що виражає тривалість процесів взає- модії та послідовність зміни його станів; те, що відокремлює одну подію від іншої; темп, швидкість, строки, ритми, періоди, етапи самих різних процесів і явищ.


Naršyti žodyną naudojant šią rodyklę

Specialieji | A | Ą | B | C | Č | D | E | Ę | Ė | F | G | H | I | Į | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | Š | T | U | Ų | Ū | V | W | X | Y | Z | Ž | VISKAS
Nerasta įrašų šioje dalyje