Глосарій


Consultez le glossaire à l'aide de cet index

Spécial | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Tout

Page:  1  2  3  4  5  (Suivant)
  Tout

«

«Я»-концепція

динамічна, більш чи менш усвідомлена система уявлень людини про себе.


А

Анімізм

(від лат. anima - душа) - картина світу, в якій не лише живі, але і неживі (з т. зр. сучасної науки) об'єкти розглядаються як живі і одушевлені.


Антропогенез

(від грец. anthropos - людина + genesis - походження) - походження і розвиток всіх видів і підвидів роду Чоловік (Homo) в органічному (генетичному, соматичному), психічному і соціокультурному відношенні.


Антропологізм

 /людина і навчання, слово/ - погляд на людину як на вищий й досконаліший добуток природи, пізнання якого дає ключ до її таємниць.


Асоціанізм

відчування, а через них асоціації - це елементи свідомості, через які з'являються та синтезуються нові ідеї.


Б

Біхевіоризм

напрямок у західній психології, що орієнтував дослідників на вивчення різних форм людської поведінки, які розуміються як сукупність реакцій організму людини на стимули зовнішнього середовища.


В

Вюрубурзька школа

ідеалістичний напрям експериментального дослідження мислення.


Г

Генетична психологія

напрям у психології, предметом вивчення якого є походження і розвиток інтелекту у дитини, що відображається у переході від егоцентризму (центрації) шляхом децентрації до об’єктивної позиції; дослідження механізмів пізнавальної діяльності на основі клінічної бесіди.


Гештальт

цілісна форма, структу¬ра, цілісний образ — одне з основних понять гештальтпсихології, яке було введене для опису якісно своєрідних цілісних характеристик об¬разів чи психічних структур.


Гілозоїзм

це підхід, у якому природа розглядається, як єдине матеріальне ціле, у якому є життя


Гуманістична психологія

напрямок у психології, який підкреслює важливість вивчення свідомого досвіду і визнає своїм предметом особистість як унікальну цілісну систему.


Д

Детермінізм

це вчення, яке стверджує, що всі події в світі заплановані (мають програму, залежність) подіями минулого.


Діяльність

активна взаємодія живої істоти з навколишнім світом, в ході якого вона цілеспрямовано впливає на об'єкт і за рахунок цього задовольняє свої потреби.


Е

Емпіризм

з методологічної точки зору, принцип, орієнтований на пізнання з допомогою спостереження та експерименту.


Емпірична психологія

один з основних напрямків психології Х VIII – XIX ст. Ґрунтувалася на чуттєвому „досвіді” на противагу умоглядній, раціональній психології. Представники Е. п. (Д. Гартлі, Дж. С. Міль, Г. Спенсер та ін.) вважали предметом психології дослідження явищ свідомості, а методом психології – самоспостереження.


Епіфеноменалізм

навчання про те, що психічні акти не мають самостійної цінності і не є причинними факторами поведінки.


І

Інсайт

(від англ. insight - проникливість, проникнення в суть) - поняття, введене в гештальтпсихологію В.Келером у 1925 р. Позначає раптовий розсуд суті проблемної ситуації.


Інформаційний підхід

методологічна установка, відповідно до якої всі психологічні процеси розглядаються як складна система процесів переробки інформації, яка може здійснюватися як послідовно, так і паралельно.


Історія психології

галузь психологічних знань, що вивчає розвиток психіки і знань про неї в історичному і логічному аспектах з акцентом на першому з них.


К

Когнітивна психологія

напрямок у психології, в якому увага фокусується на процесі пізнання, коли переживання людини активно переробляться її розумом.


Концепція

система доказів певного положення, система поглядів на те чи інше явище; ідейний задум твору.


М

Метод аналізу документів

як правило, є процесом осмислення інформації про конкретні соціально-психологічні явища й процеси, що отримується із різного роду джерел.


Механіцизм

вчення, яке засновується на твердженні, що всі природні процеси визначаються на механістичному рівні і можуть пояснюватися на основі законів фізики та хімії.


Н

Необіхевіоризм

 (гр. — новий і англ.— поведі¬нка) — напрям у американській психології, який у 30-х роках XX ст. прийшов на зміну класичному біхевіоризму. Згідно з ним основ¬ним завданням психології повинно стати дослідження процесу научіння.


П

Пантеїзм

ототожнює Бога з природою, чи природу з Богом. Згідно цього вчення світ уявлявся як живий організм, а людина – жива частинка цього організму, якій притаманні психічні властивості світу.


Позитивізм

учення, яке визнає дійсними тільки ті явища і факти, які піддаються спостереженню.


Проблема

особливий різновид питання, відповідь на який не втримується в нашім досвіді й знаннях і тому вимагає відповідних практичних і теоретичних дій.


Психологія генетична

її основоположник Жан Піаже, вивчаючи проблеми розвитку інтелекту дитини, дій¬шов висновку, що джерелом її інтелектуального розвит¬ку є дії з речами в процесі соціалізації.


Психологія гуманістична

предметом психологіч¬ного дослідження повинна бути здорова творча особистість, основною метою якої є прагнення до самоактуалізації, розвитку конструктивного начала людського «Я».


Психологія економічна

досліджує роль людського фактору  у розв’язанні економічних, господарських проблем на макро- та мікроекономічному рівнях.


Психологія експериментальна

займається розробкою нових методів психологічного дослідження для більш глибокого вивчення психічної реальності.


Психологія загальна

це особлива назва, вживана для характеристики найбільш загальних закономірностей, що їх виявляє психологія; методів вивчення, якими користується ця наука; теоретичних принципів, яких вона дотримується; основних наукових понять, які ввійшли в її вжиток.


Психологія медична

вивчає психологічні аспекти діяльності лікаря і поведінки хворого.


Психологія педагогічна

вивчає психологічні закономірності навчання і виховання людини.


Психологія праці

вивчає психологічні особливості трудової діяльності людини, психологічні аспекти наукової організації праці (НОП).


Психологія соціальна

вивчає психічні явища, які виникають у процесі взаємодії людей в різних організованих групах.


Психологія юридична

розглядає психологічні питання, пов'язані з реалізацією системи права.


Р

Редукціонізм

вчення, яке пояснює явища високого рівня в термінах (поняттях) явищ більш низького рівня.


Рефлексія

це усвідомлення діючим індивідом того, як він сприймається партнером по спілкуванню, тобто яким він буде партнером по спілкуванню з іншим партнером.


С

Свідомість

форма віддзеркалення об'єктивної дійсності в психіці людини, що характеризується тим, що у якості проміжкового, опосередковуючого чинника виступають елементи суспільно-історичної практики, які дозволяють будувати об'єктивні (загальноприйняті) картини світу.


Структуралізм

система Тітченера, згідно котрій психологія має справу зі свідомим, залежним від індивіда досвідом.


Ф

Формування образу „Я”

процес життєтворчості, який найбільш повно втілюється в індивідуальному життєвому проектуванні, передбачає, знання самого себе: „Хто Я?”, „Що Я?”, „Які особистісні якості Я маю?”, „У чому сенс мого життя?”, „Які мої життєві орієнтири, цінності та пріоритети?”, „Які мої недоліки, а можливо, й вади, яких я хотів би передовсім позбутися?; „Які потенційні та актуальні здібності я маю?” та ін.


Функціоналізм

напрямок у психології, орієнтований на вивчення ролі розуму в адаптації організму до навколишнього середовища.



Page:  1  2  3  4  5  (Suivant)
  Tout