Словник термінів


Словник термінів

А

Аванс (від фр. avance) - гроші, що видаються в рахунок майбутніх платежів і витрат. Видача А. однією стороною іншій може бути лише у встановлених законом випадках.

Авансовий звіт - документ типової форми, що подається підзвітними особами.. В ньому вказуються отримані під звіт суми, фактично здійснені витрати, залишок отриманих коштів або перевитрата.

Аванс (від фр. avance) - гроші, що видаються в рахунок майбутніх платежів і витрат. Видача А. однією стороною іншій може бути лише у встановлених законом випадках. А. робітникам і службовцям в рахунок заробітної плати видається по платіжних відомостях і записується по дебету рахунку № 66 "Розрахунки по заробітній платі" і кредиту рахунку № 30 "Каса". А., які видаються особам на витрати по службових відрядженнях, а також у зв'язку з їхнім переходом на роботу в іншу місцевість, є підзвітними сумами. Працівники, що отримали ці суми, є підзвітними особами. Вони повинні подавати Звіт про використання коштів наданих на відрядження або під звіт.

Авансовий звіт - документ типової форми, що подається підзвітними особами.. В ньому вказуються отримані під звіт суми, фактично здійснені витрати, залишок отриманих коштів або перевитрата. До А. з. додаються документи, які засвідчують фактичні витрати підзвітних сум: посвідчення про відрядження з відмітками про місце і час знаходження у відрядженні, квитанції готелів, рахунки, які засвідчують придбання матеріальних цінностей тощо. За авансами на адміністративно-господарські і операційні витрати звіти повинні подаватися після закінчення терміну, на який виданий аванс, а на витрати за відрядженнями - не пізніше 3-х днів після повернення з відрядження. Працівник, що повернувся з відрядження, подає одночасно з А.з. письмовий звіт керівнику підприємства про виконану роботу за час відрядження. А.з. перевіряється бухгалтером, затверджується керівником підприємства і служить підставою для списання витрачених підзвітних сум.

Авізо (від італ. avviso) - сповіщення одного підприємства (установи, організації) іншому про стан взаємних розрахунків або розрахунків з третіми особами.

Адміністративно-управлінські витрати - це частина витрат по управлінню і обслуговуванню виробництва: заробітна плата адміністративно-управлінського персоналу; відрахування на соціальне страхування; канцелярські, друкарські, телефонні витрати; витрати на відрядження; обслуговування легкового автотранспорту; обслуговування будівель для адміністративних потреб; премії адміністративно-управлінському персоналу.

Ажур (від фр. jour - в день), ажурний, - тонкий, витончено зроблений. У бухгалтерському обліку означає реєстрацію господарських операцій в день їх здійснення; такий стан бухгалтерського обліку, при якому всі господарські операції правильно і своєчасно оформляються відповідними документами, записуються на рахунки обліку і забезпечується отримання достовірних показників і їх взаємоузгодженість.

Акордна заробітна плата (від фр. accord - угода) - одна з форм заробітної плати, вона є різновидом відрядної заробітної плати.

Акредитив (від лат. accredo - довіра) - перерахування покупцем грошових коштів до установи банку, який обслуговує постачальника. Грошові кошти використовуються протягом встановленого терміну для розрахунків з постачальником за певні товари і послуги. За допомогою А. здійснюються безготівкові розрахунки. А. форма розрахунків застосовується в наступних випадках: у разі укладення договору між постачальником і покупцем; коли взаємовідносини між постачальником і покупцем носять нерегулярний характер; коли закупка товарів здійснюється за місцем знаходження постачальника; за постановами і розпорядженнями уряду; за особливих умов постачання; в порядку застосування санкції до покупця; на вимогу банку відносно підприємств, переведених на особливий режим кредитування і розрахунків.

Акт (від лат. actus - дія, actum - документ). Широко застосовується в бухгалтерському обліку як первинний документ. Складається, як правило, комісією. Форма А. залежить від його призначення (А. приймання-передачі основних засобів.

Актив - частина бухгалтерського балансу, що відображає на певну дату в грошовому виразі засоби підприємства, їх склад і розміщення. Окрім А., бухгалтерський баланс має пасив. А. і пасив складаються з розділів і статей. У іншому значенні актив (від лат. activus - дієвий, дійовий) - це той, що діє.

Активно-пасивні рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, що мають ознаки активних рахунків і пасивних рахунків. У цих рахунках сальдо може бути дебетовим і кредитовим або одночасно дебетовим і кредитовим (розгорнуте сальдо).

Активні рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, на яких відображаються засоби підприємства. Вони дають показники про наявність, склад і рух засобів підприємства. У А.р. збільшення засобів записується по дебету, а зменшення - по кредиту. Сальдо має бути дебетовим і відображається в активі балансу.

Акцепт (від лат. acceptus - прийнятий) - згода на пропозицію укласти договір на певних умовах.

Акцептувати - дати згоду на оплату рахунку постачальника.

Амортизаційні відрахування - нарахування за встановленими нормами амортизації основних засобів.

Амортизація основних засобів (від лат. - погашення) - процес поступового зношення основних засобів і перенесення їх вартості на продукцію, що виготовляється.

Аналіз - розчленовування, розкладання, розбір складних предметів і явищ на складові частини, зіставлення цих частин і встановлення між ними зв'язків та взаємозалежностей.

Аналіз господарської діяльності - вивчення результатів роботи підприємств і їх об'єднань на основі даних обліку і звітності. Відповідає поняттю "Економічний аналіз" .

Аналітичний облік - облік, який дає детальні показники в грошовому, а в необхідних випадках і в натуральному вираженні.

Арбітраж - судовий орган, що вирішує майнові суперечки між підприємствами і організаціями.

Артикул (від лат. - розділ, стаття) - тип виробу або товару.

Архів - установа, що зберігає старі документальні матеріали. Означає також сукупність документів, що відносяться до діяльності якого-небудь підприємства, установи або окремої особи. В бухгалтерському архіві підприємства зберігаються бухгалтерські документи, облікові регістри і матеріали звітності протягом встановлених термінів.

Асортимент - склад і співвідношення різних видів і сортів продукції і товарів у виробничому або торговельному підприємстві.

Б

Баланс (від фр. - терези, лат. - має дві вагові чаші) - рівновага, система показників, що характеризують стан взаємозв'язаних величин, які знаходяться в постійній зміні. Баланс складається на певну дату у вигляді таблиці і ділиться на дві частини.

Балансові рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, показники яких знаходять відображення в бухгалтерському балансі.

Банк - установа, яка здійснює посередництво в платежах і кредиті.

Безгосподарне майно - майно, власник якого невідомий. Переходить у власність користувача через 10 років (ст. ГКУ).

Безготівкові розрахунки - основний спосіб розрахунків між підприємствами, установами і організаціями.

Бланк (від фр. blank) - форма документа, віддрукована друкарським способом, в якій передбачені необхідні реквізити (див. Реквізити документів).

Брак продукції - виготовлена продукція, яка через свою низьку якість не може використовуватися за прямим призначенням або її використання пов'язано з додатковими витратами з виправлення дефектів. За характером знайдених дефектів Бр.п. є невиправний і виправний, а залежно від місця виникнення - внутрішній і зовнішній.

Брутто - вага товару разом з упаковкою (тарою). Наявність даних про таку вагу, хоча і необхідна в окремих випадках, не може відображати дійсної ваги товару. Для цього потрібно знати і враховувати чисту вагу товару (див. Нетто).

Бухгалтер (від нім. Buchhalter) - фахівець з бухгалтерського обліку. Термін "бухгалтер" з'явився у XV ст. Першою посадовою особою, що отримала звання б., був Христофор Штехер, діловод Інсбрукської рахункової палати. У Віденському державному музеї зберігається наказ імператора Максиміліана I від 13 лютого 1498 р. Стаття 5 цього наказу свідчить: "Наказую діловода нашої палати, довіреного і старанного писаря, який веде книги, відтепер називати бухгалтером, яким повинен тепер бути Христофор Штехер, а до нього в допомогу дати писаря палати на ім'я Ульриха Мерінгера, який повинен бути також присутній на всіх нарадах, що стосуються рахівництва". В Німеччині до 1498 р. особи, що займалися веденням рахункових книг, називалися писарями. З цього ж часу терміни "бухгалтер", "бухгалтерія" стали витісняти старі назви і поступово розповсюдилися всюди, а в XVIII в. перейшли і до Росії. На початку цього сторіччя з реформами Петра I стали набувати поширення торгові кампанії, з'явилися фабрики і заводи, яким було потрібне грамотне ведення обліку. Рахівництву надавалася у той час певна увага, кваліфікованих людей, що уміють правильно вести книги, було мало. Не випадково особою, що першою отримала в Росії звання бухгалтера, виявився іноземець. Це був голландський купець Тіммерман, який наказом Коммерц-колегії від 11 вересня 1732 р. був призначений головним бухгалтером Петербурзької митниці.Виконуючи свої обов'язки, головний бухгалтер користується певними правами. Він має право: встановлювати службові обов'язки для працівників бухгалтерії; давати обов'язкові вказівки і розпорядження підвідомчим підприємствам, частинам підприємства або окремим працівникам з питань обліку, звітності і контролю. За невиконання вказівок головного б. з питань організації обліку винні особи позбавляються на розсуд керівника підприємства премій або притягуються до дисциплінарної відповідальності. Звільнення або переміщення матеріально відповідальних осіб на підприємстві проводиться за погодженням з головним бухгалтером. Без підпису головного бухгалтера вважаються недійсними документи, що служать підставою для прийому і видачі грошей і товарно-матеріальних цінностей. Головний бухгалтер підписує бухгалтерські і статистичні звіти. Він візує договори і угоди на отримання і відпуск товарно-матеріальних цінностей, на виконання робіт і послуг, а також накази про встановлення працівникам посадових і персональних окладів і про преміювання.

Бухгалтерія - обліковий апарат, який організовує і веде бухгалтерський облік. Б. є самостійним структурним підрозділом і не може входити до складу інших відділів (служб) підприємств і їх об'єднань. Очолюється Б. головним бухгалтером. Б. зобов'язана організовувати і вести весь бухгалтерський облік, складати звітність, контролювати всі господарські операції з погляду їх законності і господарської доцільності. Структура Б. залежить від галузі економіки і організації бухгалтерського обліку.

Бухгалтерська проводка - оформлення кореспонденції рахунків. При цьому вказуються рахунки, що дебетуються і кредитуються, і сума господарської операції. Б. п. іноді називаються рахунковими формулами, а також контировками.

Бухгалтерські книги - вид облікових регістрів синтетичного і аналітичного обліку.

Бухгалтерський баланс - спосіб групування і узагальненого відображення в грошовій оцінці стану засобів господарства за їх видами і джерелами надходження на певну дату (див. Баланс).

Бухгалтерський документ - письмове свідоцтво (доказ) факту здійснення господарської операції або право на її здійснення.

Бухгалтерський облік - один з трьох видів господарського обліку - є системою документального, суцільного і безперервного спостереження і контролю за господарською діяльністю підприємств (установ, організацій) і їх об'єднань.

В

Валова продукція - вся продукція, вироблена за певний період.

Валовий дохід - частина валової продукції, створена вкладеною живою працею учасників виробництва.

Валюта балансу - сума (підсумок) бухгалтерського балансу. Ця сума повинна бути однаковою по активу і пасиву балансу.

Відомість - обліковий регістр. У бухгалтерському обліку застосовуються різні В.: допоміжні (накопичувальні), оборотні, звіряльні, платіжні, розрахунково-платіжні і ін.

Відрядна заробітна плата - система заробітної плати, при якій заробіток працівника залежить від об'єму виконаної роботи.

Відрядне посвідчення - документ, що видається працівнику, який виконує службове доручення поза постійним місцем роботи, тобто знаходиться у відрядженні.

Відкриття рахунків - записи в рахунках про їх найменування і початкові сальдо. Відкрити рахунок - це значить дати йому найменування (проставити шифр) і записати початкове сальдо, якщо таке є.

Відновна вартість основних засобів - вартість повного відновлення об'єктів в нинішніх умовах виробництва. Вона показує, скільки коштував би певний об'єкт (побудований чи виготовлений раніше), якби його довелося виготовити в сучасних умовах.

Відсоток - плата за тимчасове користування позиковими коштами.

Від'ємні числа - числа, узяті із знаком мінус, тобто менші нуля. У бухгалтерському обліку В.ч. прийнято записувати в дужках (див. Сторно).

Вибуття основних засобів - ліквідація, реалізація, передача іншим підприємствам і загибель від стихійного лиха об'єктів, що обліковуються у складі основних засобів.

Виправдні документи - бухгалтерські документи, що засвідчують факт здійснення господарських операцій. Ці документи є підставою для відображення господарських операцій на рахунках бухгалтерського обліку. В. д. є матеріальні прибуткові ордери, квитанції, приймально-здавальні акти, накладні і ін.

Вимірники в бухгалтерському обліку - одиниці вимірювання об'єктів бухгалтерського обліку. Для отримання показників про об'єкти обліку використовують три види вимірників: натуральний, трудовий, грошовий.

Виписка з розрахункового (поточного) рахунку - документ, виданий банком підприємству і відображає рух грошових коштів на розрахунковому (поточному) рахунку.

Виправний брак продукції - продукція, яка має дефекти, які технічно і економічно обґрунтовано можливо виправити.

Виробничі запаси - сукупність всіх матеріалів, які використовуються для виробництва продукції.

Виробничі витрати - витрати підприємства на виробництво продукції (витрати сировини, матеріалів, палива, електроенергії; оплата праці; амортизація основних засобів і т. д.).

Виробничий звіт - внутрігосподарський звіт, що представляється в центральну бухгалтерію підприємства його підрозділами. У В. з. показуються зазвичай витрати і результати виробництва на певних ділянках.

Виробництво - процес створення готової продукції.

Виручка від ліквідації основних засобів - засоби, що поступили від ліквідації основних засобів (різні матеріали, паливо, запасні частини і т. д.).

Витрати майбутніх періодів - витрати, проведені в поточному періоді, але фактично віднесені до майбутніх звітних періодів. Такими є витрати по освоєнню виробництва нових видів продукції, витрати на гірничопідготовчі роботи, сплачені наперед суми орендної плати, підписки на періодичні видання і ін.

Витрати на управління і обслуговування виробництва - виробничі витрати, безпосередньо пов'язані з управлінням і обслуговуванням виробництва.

Внутрішній брак продукції - продукція, дефекти якої виявлені на підприємстві до відправки її споживачеві. В. б. п. може бути остаточним і виправним (див. Брак продукції. Остаточний брак продукції, Зовнішній брак продукції).

Внутрішньогосподарські розрахунки - розрахунки із структурними підрозділами підприємства, виділеними на самостійний баланс або окремі баланси.

Втрати від псування цінностей - втрати, викликані псуванням товарно-матеріальних цінностей під час їх зберігання. Суми втрат списуються в дебет рахунку №947 "Нестачі і втрати від псування цінностей".

Втрати від простою - втрати, викликані простоєм устаткування і працівників.

Г

Головна книга - обліковий регістр, призначений для синтетичного обліку. Застосовується при журнально-ордерній і меморіально-ордерній формах обліку. Г.к. призначена для ведення обліку протягом року. У ній відкриваються всі рахунки синтетичного обліку, які є на даному підприємстві.

Господарські операції (від лат. орегаtіо - дія) - окремі господарські дії, що викликають зміни в об'ємі, складі, розміщенні і використанні засобів, а також у складі і призначенні джерел цих засобів.

Господарський облік - кількісне відображення і якісна характеристика господарських і суспільних явищ.

Готівкові розрахунки - розрахунки між підприємствами, установами і організаціями готівкою. Такі розрахунки проводяться в межах сум, що встановлюються інструкцією банку.

Готова продукція - закінчений виробництвом продукт на підприємстві, який відповідає встановленим стандартам або технічним умовам.

Графік виконання облікових робіт - розподіл облікових робіт між обліковими працівниками.

Грошові кошти - засоби у вигляді грошей, які знаходяться в касі підприємства, на рахунках в банку, на депозитах, у підзвітних осіб.

Грошові кошти в дорозі - грошові кошти, що належать даному підприємству, але ще не зараховані на його розрахунковий рахунок.

Грошовий вимірник - один з вимірників в бухгалтерському обліку, за допомогою якого одержують показники в грошовому виразі (у гривнях і копійках).

Гроші - особливий товар, який є еквівалентом для всіх інших товарів і за допомогою якого здійснюється обмін. Г. - це економічна категорія, властива товарному виробництву.

Д

Дебет (від лат. debet - він повинен) - частина рахунку бухгалтерського обліку. У активних рахунках по Д. записується збільшення, а в пасивних рахунках - зменшення об'єкта обліку.

Дебіторська заборгованість - заборгованість інших підприємств (установ, організацій) або окремих осіб по платежах даному підприємству. Ці підприємства або особи називаються дебіторами. Наявність великої Д.з. негативно впливає на його фінансовий стан.

Дебітори (від лат. debitor - боржник) - інші підприємства, установи і організації, а також окремі особи, які заборгували підприємству.

Депозити (від лат. depositum - річ, віддана на зберігання) - засоби, що тимчасово зберігаються в даній установі і належать іншим установам і особам.

Депонент (від лат. dероnо - кладу) - підприємство (організація, установа) або особа, засоби якої тимчасово зберігаються (знаходяться) в даному підприємстві.

Децентралізація обліку - організація бухгалтерського обліку, при якій в окремих частинах (підрозділах, відділах) підприємства не тільки оформляються первинні документи, але і ведеться синтетичний і аналітичний облік, а також складаються бухгалтерські баланси.

Довіреність - документ на право отримання певною особою товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, документів, а також здійснення певних дій. Оформляється на бланку типової форми.

Договір - угода між двома або декількома сторонами (фізичними або юридичними особами), направлена на встановлення, зміну або припинення певних взаємостосунків.

Довгострокові кредити - кредити, що видаються на термін понад одного року.

Документ (від лат. - доказ) - є письмовим підтвердженням права на здійснення або фактичного здійснення господарської операції, її закінченості і господарської доцільності.

Документальна ревізія (від лат. - перегляд) - вид подальшого документального контролю (див. Господарський контроль), при якому перевіряється господарсько-фінансова діяльність підприємства (установи, організації) або посадовців.

Документація - оформлення господарських операцій документами. За допомогою документації відбувається повне відображення господарських операцій в момент і на місці їх здійснення. Документація є однією з основних відмінностей бухгалтерського обліку, в якому всі записи відбуваються тільки на основі повноцінних документів.

Документообіг - рух документів в бухгалтерському процесі з моменту їх складання, опрацювання і до здачі в архів. На кожному підприємстві повинен бути план документообігу, в якому зазначено хто відповідає за складання відповідних документів, хто, кому і в який термін передає документи, використання документів в обліку.

Додаткова бухгалтерська проводка - спосіб виправлення помилок в облікових регістрах. Додаткова бухгалтерська проводка складається на основі бухгалтерських довідок в разі виправлення помилок шляхом збільшення раніше записаних сум на рахунках.

Додаткова заробітна плата - заробітна плата нарахована робітникам і службовцям не за фактично виконані роботи або відпрацьований час на підприємстві, а у відповідності з діючими законами. Сюди відносять оплату чергових відпусток робітників і службовців, пільгових годин підлітків тощо.

Додаткові рахунки - рахунки бухгалтерського обліку призначенні для коригування (регулювання) показників основних рахунків шляхом додавання до них регулюючої суми.

Допоміжне виробництво - виробництво, призначене для обслуговування основного виробництва (ремонтні роботи, перевезення вантажів, подача води, виробіток пари, електроенергії і т. д.).

Допоміжні матеріали - предмети праці, що не становлять основи продукту, що виготовляється, але сприяють виробничому процесу.

Дотація - державна допомога підприємствам і державним організаціям на покриття збитків. Дотація не стимулює, тому вона повинна мати місце у виключних випадках, коли збитки обумовлені незалежними від підприємства обставинами (характерні для сільського господарства).

Е

Еквівалент - рівнозначне, рівноцінне. Предмет, відповідний іншим предметам і може їх замінювати.

Екземпляр (від лат. - зразок) - одиниця, один предмет з ряду однорідних предметів. Багато бухгалтерських документів складаються в декількох Е.

Економетрія - один з напрямів в економічній науці, в якому дослідження економічних явищ проводиться за допомогою математичних методів.

Економіка - сукупність виробничих відносин певного суспільного устрою.

Економіст - фахівець в області економіки.

Економічна наука - одна з суспільних наук, яка забезпечує систему знань про економічні закони розвитку суспільства.

Економічні закони - закони, що виражають зв'язки між явищами економічного життя суспільства і визначають розвиток виробничих відносин людей. Е. з. діють як об'єктивна необхідність.

Економічні категорії (від гр. - визначення, думка) - основні економічні поняття (собівартість, ціна, прибуток, рентабельність і ін.).

Економічні елементи виробничих витрат - угрупування витрат, що показує, скільки і чого витрачено на виробництво.

Економічний аналіз - наука, що вивчає результати господарської діяльності підприємств і їх об'єднань на основі показників планів, обліку, звітності та інших джерел інформації.

Експертиза (від лат. - досвідчений) - вивчення експертом будь-якого питання, що вимагає спеціальних знань.

Емісія - випуск паперових грошей і цінних паперів.

Ефективний (від лат. - продуктивний) - дієвий. Економічна ефективність - це досягнення максимального виробничого ефекту (результату) при якнайменших витрат.

Ж

Журнал-Головна - книга, яка являє собою комбінований обліковий регістр хронологічних і систематичних засобів. Застосовується в підприємствах і організаціях, які ведуть облік за формою "Журнал-Головна".

Журнал-Головна - форма бухгалтерського обліку. За цієї форми обліку на основі згрупованих первинних документів складають меморіальні ордери. Меморіальні ордери і документи, які до них відносяться є основою для записів за рахунками синтетичного і аналітичного обліку.

Журнали-ордери - бухгалтерські регістри хронологічної реєстрації, синтетичного і в деяких випадках аналітичного обліку.

Журнально-ордерна форма обліку - одна з форм бухгалтерського обліку. За цієї форми використовують накопичувальні регістри і використовується лінійно позиційний спосіб записів. Як правило, в одному регістрі поєднуються хронологічні записи, синтетичний і аналітичний обліки.

З

Загальногосподарські (адміністративні) витрати - частина витрат з управління і обслуговування виробництва (накладних витрат), пов'язаних з обслуговуванням всього виробництва (підприємства) в цілому. Для обліку цих витрат призначений рахунок №92 "Адміністративні витрати".

Загально-цехові (загальновиробничі) витрати - частина витрат з управління і обслуговування виробництва, які пов'язані з обслуговуванням окремих цехів або окремих виробництв. Для обліку таких витрат призначений рахунок №91 "Загальновиробничі витрати". В кінці звітного періоду ці витрати списуються на основне виробництво і розподіляються на об'єкти калькуляції пропорційно обґрунтованій базі розподілу (див. Непрямі виробничі витрати).

Заключний бухгалтерський баланс - бухгалтерський баланс, який показує стан засобів підприємства і джерел їх утворення на 31 грудня. Заключний бухгалтерський баланс є однією із форм річного звіту підприємства.

Закриття рахунків - записи, після яких рахунки бухгалтерського обліку не мають сальдо. Наприклад, рахунок №39 "Витрати майбутніх періодів" закриється після списання всіх витрат за призначенням. Періодичне закриття деяких рахунків передбачається діючими положеннями з обліку.

Закупівельні ціни - ціни на продукцію, яка продається державі, встановлені на продукцію відповідних базових кондицій з врахуванням особливостей окремих зон і районів країни.

Залишкова вартість основних засобів - вартість основних засобів за вирахуванням їх зносу.

Запасні частини - предмети праці (матеріали), призначені для ремонту основних засобів і заміни зношених деталей машин. Обліковуються на рахунку №207 "Запасні частини".

Запис господарських операцій - відображення господарських операцій в облікових регістрах за допомогою подвійного запису.

Затрати на ліквідацію основних засобів - витрати підприємства, пов'язані з розробкою, демонтажем і іншими операціями з ліквідації об'єктів (див вибуття основних засобів, Виручка від ліквідації основних засобів).

Збірно-розподільні рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, призначені для збирання певних виробничих витрат з метою подальшого їх розподілу на об'єкти калькуляції, види реалізованої продукції і т.д.

З битки - фінансовий результат, при якому повна собівартість вища реалізаційних цін.

Звіряльна відомість - документ, що відображає результати інвентаризації. З. в. заповняється на підставі інвентаризаційних описів і даних бухгалтерського обліку.

Звіт касира - звіт, що передається касиром підприємства (установи, організації) в бухгалтерію. Він є відривним листом касової книги з додатком прибуткових і видаткових касових документів.

Звітна калькуляція - калькуляція, яка складається в кінці звітного періоду (місяця, кварталу, року) з метою визначення фактичної собівартості продукції, виконаних робіт і послуг.

Звітність - сукупність показників обліку, відображені у формі певних таблиць і характеризують діяльність підприємства (установи, організації) за певний період.

Зведені документи - бухгалтерські документи, що складаються на основі декількох первинних документів.

Зведений облік витрат на виробництво - отримання узагальнених даних про витрати на виробництво в розрізі економічних елементів і калькуляційних статей, а також за окремими виробами, групами однорідних виробів, цехів і по підприємстві в цілому. Дані зведеного обліку використовуються для складання звітних калькуляцій собівартості продукції.

Зовнішній брак продукції - продукція, дефект якої виявлений у споживача в процесі її приймання або використання. З. б. п. може бути остаточним і поправним. Втрати від остаточного зовнішнього браку рівні його собівартості мінус сума збитку, що стягається з винуватців.

Знос основних засобів - зменшення первісної вартості основних засобів в результаті їх зношення в процесі виробництва або внаслідок технічного старіння обладнання і зниження вартості їх виробництва в умовах росту продуктивності праці (моральний знос). В бухгалтерському обліку знос основних засобів є накопиченням сум амортизації. Для обліку зносу основних засобів призначений рахунок №13 "Знос основних засобів".

І

Інвентаризаційні описи - документи, які складаються в момент проведення інвентаризації і підтверджуються фактичною наявністю товарно-матеріальних цінностей та інших інвентаризованих об'єктів на певну дату.

Інвентаризація - спосіб перевірки відповідного майна даним бухгалтерського обліку.

Інвентарні картки - облікові регістри типової форми, призначені для пооб'єктного обліку основних засобів.

Інвентарний номер - номер, який присвоюється інвентарному об'єкту.

Інвентарний об'єкт - закінчений пристрій, предмет або комплекс предметів зі всіма додатками.

Інкасатор - касир, який проводить прийом і видачу грошей головним чином поза підприємством (див. Інкасувати).

Інкасувати - (від. італ. - класти в коробку) - пред'являти документи до платежу і отримувати по них гроші (див. Інкассо)

Інкасо - (від. італ. ) - отримання грошей від боржника шляхом пред'явлення йому платіжних документів.

Інструкція - (від. лат. ) - прилад - настройка - нормативний акт, який видається міністерством або центральним органом і регламентує умови і порядок вирішення відповідних питань.

К

Калькуляційний рахунок - рахунок бухгалтерського обліку, який застосовується для отримання даних, необхідних при вирахуванні собівартості виготовленої продукції і виконаних робіт.

Калькуляція - (від лат calculation - обчислення) - спосіб групування витрат і визначення собівартості отриманих матеріальних цінностей, виготовленої продукції і виконаних робіт, оформляється у вигляді документа. в якому витрати показують за об'єктами і статтями калькуляції. В залежності від часу складання і призначення калькуляції бувають планові, нормативні і розрахункові.

Капітальне будівництво - процес створення і реконструкції основних засобів.

Капітальні інвестиції - витрати на придбання основних засобів.

Капітальний - основний, головний, вартий багато праці або більших матеріально-грошових витрат.

Капітальний ремонт основних засобів - найбільший за об'ємом, складністю і вартістю ремонту, при якому здійснюється повна розборка агрегату, заміна всіх зношених деталей і вузлів, а також заміна зношених конструкцій приміщень і споруд.

Картотека (від грець. theke - ящик) - сукупність карток, що є обліковими регістрами і, що зберігаються в спеціальних ящиках.

Картки - вид облікових регістрів, які є окремими листами (бланками). У К. звичайно ведуть аналітичний облік. При цьому необхідно організувати картотеки.

Касир - посадова особа, на яку покладено обов'язок обліку прийому, зберігання і видачі готівки з каси. К. дає письмове зобов'язання про матеріальну відповідальність. У своїй роботі він керується Положенням про ведення касових операцій.

Касова книга - обліковий регістр, призначений для обліку касових операцій касиром підприємства.

Касові ордери - документи, що засвідчують законність надходження грошей в касу підприємства і їх витрачання за цільовим призначенням.

Класифікація бухгалтерських документів - групування за певними ознаками бухгалтерських документів з метою їх вивчення і правильного використання.

Класифікація матеріалів - групування матеріалів за їх видами, яке використовується в плануванні, обліку і звітності. Матеріали групуються за наступними видами: сировина і основні матеріали, куповані напівфабрикати, допоміжні матеріали, паливо, запасні частини, тара, відходи виробництва, малоцінні і швидкозношувані предмети.

Класифікація основних засобів - групування основних засобів за певними ознаками, яке використовується в плануванні, обліку і звітності. Залежно від функціонального призначення основні засоби діляться на виробничі і невиробничі. До перших відносяться такі, які безпосередньо або опосередковано беруть участь в процесі виробництва, до других відносяться будівлі, споруди, устаткування, машини та інші предмети житлово-комунального і культурно-побутового призначення. Основні засоби групуються за галузями економіки: промисловості, будівництва, сільського господарства, транспорту, зв'язку і т.д.

Класифікація виробничих витрат - групування виробничих витрат в плануванні і обліку за певними ознаками. Економічне групування виробничих витрат здійснюється за калькуляційними статями і економічними елементами. Крім того, виробничі витрати діляться: за призначенням - на основні і накладні (витрати з управління і обслуговування виробництва); залежно від способу включення в собівартість продукції - на прямі і непрямі; за складом - на однорідні (одноелементні) і комплексні.

Код - система шифрів певної облікової номенклатури. Всі показники бухгалтерських документів замінюються цифровими позначеннями (шифрами).

Комбіновані документи - бухгалтерські документи, які поєднують в собі ознаки декількох видів документів.

Компенсація (від лат. compensare - врівноважувати, відшкодовувати) - відшкодування, винагорода за втрачене або невикористане (за невикористану чергову відпустку, знос інструменту, що належить працівнику і ін.).

Консервація (від лат. conservatio - збереження) - технічні заходи захисту від корозії основних засобів (машин, верстатів, інвентаря і т. і.) в період їх тривалої бездіяльності (зберігання). Об'єкти, що знаходиться на К., не беруть участь в процесі виробництва, на них амортизація не нараховується.

Контокорентний рахунок (від італ. conto corrente - поточний рахунок) - рахунок, що відкривається для обліку розрахунків. Звідси назва облікових регістрів: контокорентна картка, контокорентна книга (див. Картки).

Контрактивні рахунки - контрарні рахунки, призначені для регулювання показників активних рахунків. К. р. є рахунки №13 "Знос необоротних активів".

Контрарні рахунки (від лат. contra - проти) - рахунки бухгалтерського обліку, показники яких використовуються для регулювання оцінки об'єктів, відображених на інших рахунках. Це регулювання проводиться з метою визначення дійсної величини регульованого об'єкта обліку.

Контроль (від фр. controle) - перевірка з метою забезпечення правильності і законності певних дій.

Контрпасивні рахунки - контрарні рахунки, призначені для регулювання показників пасивних рахунків (наприклад, рахунок 46 "Неоплачений капітал").

Копіювальні записи - запис, виготовлений одночасно в декількох екземплярах через копіюючий папір. Прикладом такого запису може бути ведення касової книги.

Копія (від лат. copia - множина, запас) - точне відтворення оригіналу, наприклад документа. К. застосовують, коли потрібно мати певний документ і декількох екземплярах, наприклад рахунок, платіжна вимога, платіжне доручення і т. ін.

Коректура (від лат. correctio - поправка) - спосіб виправлення помилок в облікових записах. Суть його полягає в тому, що помилковий запис закреслюється, так щоб його можна було читати, а поряд з ним здійснюється потрібний запис. Виправлення помилки запевняється підписом особи, відповідальної за ведення даного облікового регістра. При цьому вказується, що виправленому такому-то вірити. К. спосіб не застосовується для виправлення помилок, які є в декількох місцях (облікових регістрах). У касових і банківських документах ніяких виправлень не допускається.

Кореспонденція рахунків - зв'язок між рахунками бухгалтерського обліку, обумовлений економічною суттю господарських операцій.

Коефіцієнт (від лат. со - спільно і efficient - що проводить) - постійний або відомий множник при змінній або невідомій величині.

Короткострокові кредити - кредити, що видаються на термін до 1 року. К. к. видаються переважно на тимчасове поповнення оборотних коштів підприємств.

Кошторис - документ розрахунку майбутніх витрат і доходів (прибутково-видаткова відомість, відомість витрат на виробництво і ін.).

Кредит - частина рахунку бухгалтерського обліку. У активних рахунках по К. записується зменшення, а в пасивних рахунках збільшення об'єкта обліку. Кредитове сальдо буває в пасивних рахунках.

Кредит (від лат. сreditum - позика, борг) - надання у борг грошей або товарів. К. є формою руху позикового капіталу, тобто капіталу, що приносить відсотки. Він має дві основні форми: комерційний К. (надання товарів з відстроченням платежу) і банківський К. (грошова позика).

Кредиторська заборгованість - суми заборгованості даного підприємства іншим підприємствам (установам, організаціям) і окремим особам.

Кредитори - підприємства (організації, установи) і окремі особи, перед якими є певна заборгованість даного підприємства. Суми заборгованості цим підприємствам і особам називаються кредиторською заборгованістю.

Л

Ліквідація основних засобів - процес демонтажу (розбирання) об'єктів основних засобів, не придатних для подальшого використання в результаті їх зносу, або об'єктів, експлуатація і ремонт яких економічно недоцільні. В процесі Л. о. з. підприємства несуть певні витрати, а також одержують виручку.

Ліміт (від лат. limes (limitis) - межа) - обмеження, межа, гранична кількість або гранична норма чого-небудь (Л. каси, Л. фінансування, Л. відпустки матеріалів і т. д.).

Ліміт каси - сума грошових коштів, яка може постійно знаходитися в касі підприємства. Понад ліміт в касі можуть знаходитися гроші на виплату заробітної плати протягом трьох днів з моменту отримання їх в банку.

Лімітно-забірна картка - документ з обліку відпуску товарно-матеріальних цінностей, є комбінованим накопичувальним документом, при її виписці вказується, на який термін вона виписана, хто одержувач, вид і ліміт відпуску матеріалів. Протягом зазначеного терміну і в межах ліміту матеріально відповідальні особи проводять відпуск матеріалів. При цьому кожного разу робляться записи в Л. -з. к. Застосування таких карт замість разових накладних веде до скорочення кількості документів.

Лінійний запис - запис господарської операції таким чином, що її сума по дебету та кредиту рахунка відображається в одній стрічці. В якості прикладу можна назвати запис в книзі "Журнал - головна".

Листок-розшифровка - обліковий регістр (розроблена таблиця), яка використовується при журнально-ордерній формі обліку, Л.-р. застосовуються в окремих випадках, коли потрібно розшифрувати (згрупувати) за рахунками і статтями аналітичного обліку суми, які відносяться в дебет або кредит відповідних рахунків.

Людино-година - одиниця обліку робочого часу. Ведеться облік кількості відпрацьованих годин.

Людино-день - робочий день, відпрацьований робітником.

М

Малоцінні і швидкозношувані предмети - предмети, що служать менше одного року незалежно від їх вартості, а також предмети вартістю до1000 грн за одиницю незалежно від терміну їх служби.

Матеріально відповідальна особа - особа, що несе матеріальну відповідальність за збереження певних товарно-матеріальних цінностей або грошових коштів. М.в.о. є комірники, касири.

Меморіально-ордерна форма бухгалтерського обліку - одна з форм бухгалтерського обліку. Вона виникла в 1928 - 1930 рр.

Меморіальний ордер - документ, в якому відображається бухгалтерська проводка.

Метод бухгалтерського обліку - спосіб пізнання і відображення предмета бухгалтерського обліку. М. б. о. забезпечує отримання достовірних показників про предмет бухгалтерського обліку.

Методи калькуляції - прийоми, що використовуються для обчислення собівартості. М. к. залежать від організації і технології виробництва, а також від характеру продукції, що випускається. Основними з них є простий, позамовний, попередільний і нормативний.

Момент реалізації - момент, в який продукція і товари, відвантажені покупцям, вважаються реалізованими.

Н

Напівфабрикат - продукт праці, що отриманий на кінцевій стадії виробництва даного цеху і підлягає подальшій обробці в інших цехах цього ж підприємства. Облік Н. ведеться аналогічно обліку матеріалів.

Накладна - первинний разовий документ з обліку товарно-матеріальних цінностей. Н. застосовуються у всіх підприємствах, установах і організаціях і є виправдними документами на надходження або відпуск матеріальних цінностей.

Накладні витрати - витрати з управління і обслуговування виробництва. За своїм призначенням всі виробничі витрати діляться на основні і накладні.

Накопичувальна відомість - обліковий регістр, призначений для запису (накопичення) протягом певного часу даних, що містяться в первинних документах. Дані Н. в. записуються загальними підсумками за рахунками бухгалтерського обліку. Це скорочує кількість облікових записів. Н. в, називають також допоміжними відомостями.

Накопичувальні документи - бухгалтерські документи, які складаються поступово протягом певного періоду часу і в яких відображаються однорідні господарські операції, що часто повторюються.

Наряд - комбінований документ, в якому міститься завдання на виконання певних робіт (розпорядження) і підтвердження фактичного об'єму виконаних робіт

Натуральні вимірники - вид вимірників в бухгалтерському обліку, за допомогою яких отримують показники про об'єкти бухгалтерського обліку в натуральному виразі (вагою, мірою, рахунком). Н. в. застосовуються для обліку основних засобів, молодняка тварин, сировини, матеріалів, палива, товарів, продукції і інших товарно-матеріальних цінностей. Натуральні показники мають велике контрольне значення.

Нарахування на заробітну плату - платіж підприємства, розмір якого встановлюється у відсотках від сум заробітної плати.

Нестача товарно-матеріальних цінностей - різниця між кількістю товарно-матеріальних цінностей, яка повинна бути згідно документам, і їх фактичною наявністю.

Незавершене виробництво - залишок предметів праці, не закінчених обробкою в процесі виробництва. У Н. в. включаються також напівфабрикати, призначені для подальшої обробки на даному підприємстві. Розмір Н. в. залежить головним чином від тривалості виробничого циклу і об'єму виробництва.

Невживані відходи - відходи виробництва або відходи, пов'язані з доопрацюванням випущеної продукції, які не можуть бути використані на підприємстві або реалізовані на сторону, також називаються безповоротними.

Невиробничі витрати - витрати підприємства, в результаті яких не було вироблено продукції, виникають внаслідок недоліків управління (втрати від простоїв і браку продукції, псування матеріальних цінностей і ін.). невиконанням договірних зобов'язань (відсотки, пені, неустойки), або не залежними від підприємства причинами (природний убуток продуктів і матеріалів при зберіганні).

Невиробнича сфера - установи і організації, що не створюють суспільного продукту що покривають свої витрати за рахунок національного доходу, створеного у сфері матеріального виробництва. До Н. с. відносяться установи і організації освіти, охорони здоров'я, науки, управління, оборони та ін.

Нетто - вага товару без упаковки (тари), тобто його чиста вага.

Неустойка - штраф за невиконання однієї із сторін договірного зобов'язання, розмір якого визначається договором. Сплачені підприємством Н. є непродуктивними витратами.

Номенклатура матеріалів - систематизований перелік матеріалів, що використовуються на підприємстві. При цьому кожному виду матеріалів присвоюється певний шифр (номенклатурний номер) і вказується одиниця їх вимірювання.

Номенклатура-цінник - номенклатура матеріалів, в якій вказані облікові ціни. Н.-ц. має велике значення для правильної організації обліку матеріалів.

Номінальна заробітна плата - грошовий вираз заробітної плати, тобто сума грошей, що отримується працівником у вигляді оплати його праці. Номінальною є вся нарахована заробітна плата. Її слід відрізняти від реальної заробітної плати.

Норма (від лат. norma) - встановлена міра, кількість або розмір чого-небудь (Н. виробничих витрат, Н. виробітку, Н. амортизації основних засобів).

Норма амортизації основних засобів - процентне відношення річної суми амортизації до первинної вартості основних засобів.

Норма виробітку - кількість продукції або операцій, яку повинен провести працівник протягом певного часу (години, зміни і т. д.).

Норматив (від латин. - впорядкування) - кількість, будь-чого в межах встановлених норм, наприклад Н. оборотних коштів.

Норматив власних оборотних коштів - сума власних оборотних коштів, необхідна для забезпечення нормальної діяльності підприємства.

Нормативна калькуляція - калькуляція, що складається за нормами виробничих витрат, що діють на початок місяця.

Нормативний метод калькуляції - один з основних методів обчислення собівартості продукції.

О

Облік - встановлення наявності чого-небудь, його вимірювання і реєстрація з кількісної і якісної сторони. О. забезпечує постійну інформацію про сфери діяльності. З розвитком виробничих сил суспільства зростає об'єм облікової інформації і її роль в для контролю і управління підприємством.

Облікові регістри - листи паперу, призначені для облікових записів. О.р. можуть бути у вигляді зведених листів (відомостей), карток або книг. В залежності від об'єму і змісту О.р. бувають синтетичного обліку і аналітичного обліку. За видом облікових записів регістри поділяються на хронологічні і систематичні.

Обліковий процес - виконання облікових робіт у визначеній послідовності, за окремими етапами, тісно зв'язаних між собою в єдиній системі. Основними етапами О.п. є: виявлення, вимірювання і первинна реєстрація явищ; обробка первинної інформації; отримання облікових показників з необхідною деталізацією і групуванням з одночасною перевіркою правильності цих показників. На організацію О.п. впливає ступінь його автоматизації, специфічні особливості діяльності підприємства, форма бухгалтерського обліку тощо.

Оборотність оборотних коштів - економічний показник, що виражає тривалість одного обороту оборотних коштів в днях або число їх оборотів за певний період.

Оборотні відомості - спосіб узагальнення даних облікової реєстрації на рахунках бухгалтерського обліку.

Оборотні кошти - частина коштів підприємств, до складу яких входять виробничі запаси, незавершене виробництво, витрати майбутніх періодів.

Обороти по рахунках - підсумки записів по дебету і кредиту рахунків бухгалтерського обліку.

Обробка документів - підготовка документів для запису у відповідні облікові регістри. Документи, що поступають в бухгалтерію, перш за все перевіряються з погляду законності і доцільності господарських операцій, дотримання форми документів і наявності в них обов'язкових реквізитів, правильності арифметичних обчислень і підрахунків. Потім проводиться розцінка (таксування) документів і їх групування. Закінчується О. д. встановленням кореспонденції між рахунками за господарськими операціями, зафіксованими в документах.

Особовий рахунок - рахунок аналітичного обліку, що відкривається для обліку розрахунків з підприємством (установою, організацією) або окремою особою.

Об'єкт калькуляції - вид або однорідна група придбаних матеріальних цінностей, виготовлених виробів або виконаних робіт, собівартість яких необхідно обчислити.

Об'єкти бухгалтерського обліку - окремі елементи господарських засобів і джерел їх утворення, відображені на рахунках бухгалтерського обліку. О. б. о. повинні мати грошову оцінку.

Одноелементні виробничі витрати - однорідні виробничі витрати, не поділені на складові частини. Такими є заробітна плата, відрахування на соціальне страхування, витрати основних або допоміжних матеріалів і т.д. Окрім одноелементних, можуть бути комплексні виробничі витрати.

Оренда - надання майна відповідно до договору в тимчасове користування за певну плату (орендну плату). Сторона, що надає майно в тимчасове користування, називається орендодавцем, а сторона, яка одержує його, - орендарем.

Остаточний брак продукції - продукція, що має дефекти, які технічно виправити неможливо або їх виправлення економічно недоцільно.

Оперативний облік - вид господарського обліку. Оперативний, або оперативно-технічний, облік є системою реєстрації певних господарських операцій безпосередньо на місці і у момент їх здійснення з метою отримання систематичної інформації про хід виконання плану на окремих ділянках діяльності.

Операційні рахунки - група рахунків бухгалтерського обліку, яка об'єднує розподільні рахунки, калькуляційні рахунки.

Оптові ціни - ціни на продукцію, яку одне підприємство продає іншому підприємству або державі.

Організація бухгалтерського обліку - побудова бухгалтерського обліку за планом і відповідно до певних умов.

Основна заробітна плата - заробітна плата, нарахована робітникам і службовцям за фактично відпрацьований час.

Основна продукція - продукція, заради отримання якої організовано виробництво. Часто разом з основною отримують і побічну продукцію. Таке розмежування має значення для правильної калькуляції її собівартості.

Основне виробництво - виробництво по виготовленню тієї продукції, заради якої існує підприємство.

Основні матеріали - предмети праці, які створюють матеріальну основу продукції, що виготовляється (метал в машинобудуванні, шкіра у взуттєвій промисловості і т. д.).

Основні виробничі витрати - витрати, які безпосередньо пов'язані з виробництвом продукції.

Основні засоби - засоби праці (будівлі, споруди, машини, інвентар і т. д.) виробничого і невиробничого призначення, які беруть участь в процесі виробництва тривалий період (протягом декількох виробничих циклів), зберігаючи первинну форму і властивості, але поступово зношуються і переносять свою вартість на продукт, що виготовляється.

Основні рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, призначені для відображення і контролю окремих видів господарських засобів.

Оцінка господарських засобів - спосіб переведення натуральних показників у грошові.

П

Пасив (від лат. passivus - недіяльний, протилежний активу) - частина бухгалтерського балансу, в якій показуються джерела утворення і призначення засобів підприємства, складається з розділів і статей.

Пасивні рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, на яких відображаються джерела власних і позикових (тимчасово залучених) засобів. У П.р. збільшення джерел засобів записується по кредиту, а зменшення - по дебету. Сальдо має бути кредитовим і показується в пасиві балансу.

Пеня - фінансова міра стягнення за порушення термінів платежів. Розмір П. встановлюється законом у відсотках від суми, що належить до платежу, за кожен день прострочення платежу. П. стягається відповідно до закону або договору. Сплачені підприємствами П. є непродуктивними витратами.

Первинні документи - бухгалтерські документи, що складаються у момент здійснення господарських операцій і є першим свідоцтвом їх здійснення.

Первинний облік - первинна стадія облікового процесу, на якій проводиться вимірювання даних господарських операцій і реєстрація їх в документах.

Первинна вартість основних засобів - вартість основних засобів при їх надходженні на підприємство.

Переоцінка основних засобів - зміни первісної вартості основних засобів.

Переоцінка товарно-матеріальних цінностей - зміна оцінки товарно-матеріальних цінностей у зв'язку із зміною оптових цін, сезонними змінами роздрібних цін, зниженням ціни товарів застарілих фасонів і моделей.

План документації і документообігу - система заходів щодо документального оформлення господарських операцій і руху документів. У плані передбачається перелік необхідних документів, призначення і використання кожного документа, хто і коли його складає, кому і в який термін представляє. При розробці П.д. і д. передбачається використання типових бланків документів і схеми документообігу відповідно до конкретних умов діяльності підприємства.

План звітності - намічені заходи щодо забезпечення своєчасного складання і представлення звітності. Головними розділами цього плану є: терміни представлення внутрішньої звітності відділами підприємства; заходи щодо забезпечення необхідної якості звітів.

План інвентаризації - встановлення порядку і термінів проведення інвентаризації. При цьому уточнюються терміни інвентаризації для окремих частин підприємства і визначається склад інвентаризаційних комісій.

План організації бухгалтерського обліку - наперед намічена система заходів, що передбачають порядок, послідовність і терміни виконання облікових робіт.

План рахунків - систематизований перелік рахунків бухгалтерського обліку з зазначенням шифру і назви рахунку.

План рахунків бухгалтерського обліку - систематизований перелік рахунків бухгалтерського обліку. Звичайно в плані рахунків перераховуються рахунки синтетичного обліку і субрахунку, а також дається перелік забалансових рахунків.

Планова калькуляція - калькуляція, яка складається на початку планованого періоду, виходячи з планових норм витрат і інших планових показників на цей період. Основне призначення цієї калькуляції - встановлення планових завдань за собівартістю.

Платіжна відомість - документ, що складається в бухгалтерії на виплату заробітної плати або авансу.

Платіжне доручення - письмове розпорядження платника банку про списання з його розрахункового (поточного) рахунку і зарахування на рахунок одержувача певної суми грошових коштів.

Побічна продукція - продукція, яку одержують попутно з основною і яка не є метою виробництва.

Погодинна заробітна плата - система заробітної плати, при якій заробіток визначається, виходячи з кількості відпрацьованого часу.

Податки - обов'язкові платежі підприємств і окремих осіб до Державного або місцевого бюджету. Вони виникли разом з появою держави. "У податках втілено економічно виражене існування держави".

Подвійний запис - спосіб реєстрації господарських операцій на рахунках бухгалтерського обліку. Цей спосіб полягає в тому, що сума кожної господарської операції записується на двох взаємопов'язаних рахунках - по дебету одного і кредиту іншого рахунку.

Подвійна система бухгалтерського обліку - система бухгалтерського обліку, заснована на подвійному записі.

Позов - вимога позивача до відповідача, пред'являється в суді. Підприємства повинні своєчасно пред'являти вимоги до своїх боржників (дебіторів) і осіб, винних в нанесені матеріального збитку.

Позовна давність - час, протягом якого підприємство може вимагати дебіторську заборгованість або зобов'язане погасити кредиторську заборгованість (як правило 3 роки). Після закінчення строку позовної давності дебіторська заборгованість списується в збиток або вираховується.

Поточний контроль - контроль, який здійснюється в ході здійснення господарських операцій. Такий контроль проводиться на підставі даних оперативного обліку з метою виявлення і усунення причин відхилень.

Поточний рахунок - рахунок в банку, який відкривається для зберігання грошових засобів і безготівкових рахунків.

Поточний ремонт основних засобів - ремонт, при якому проводяться дрібні роботи з усунення несправностей, фарбуванні предметів, регулювання механізмів, заміни деяких деталей. Витрати на поточний ремонт включаються в собівартість продукції.

Підзвітні особи - особи, що одержали грошові суми під звіт для майбутніх витрат. П.о. можуть бути тільки працівники даного підприємства (установи, організації), згідно наказу (розпорядженню) його керівника.

Підзвітні суми - грошові суми, видані авансом підзвітним особам на майбутні витрати. Під звіт видаються гроші тільки у разі потреби витрат і можуть витрачатися тільки за призначенням.

Підрядний договір - договір між підприємством (забудовником) і спеціальною будівельною організацією на виконання визначених будівельний монтажних робіт. П. д. може бути генеральним (на весь об'єм робіт) і річним.

Підсумок рахунків - підсумкові записи на рахунках після закінчення річного циклу бухгалтерського обліку.

Пільга - часткове звільнення від виконання певних обов'язків. Наприклад, П. можуть встановлюватися за податками.

Позабалансові рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, сальдо яких не входить в бухгалтерський баланс.

Позавиробничі витрати - витрати, не пов'язані з виробництвом продукції, але включаються в її собівартість (витрати з реалізації продукції, відрахування на підготовку кадрів, науково-дослідні роботи і ін.).

Позамовний метод калькуляції - одним з основних методів обчислення собівартості продукції. Цей метод застосовується в підприємствах, де виробничі витрати враховуються за окремими замовленнями на виріб (групу однакових виробів) або роботах. Такими є головним чином підприємства з індивідуальним і дрібносерійним типами виробництва.

Позикові кошти підприємства - кошти, отримані підприємством в порядку банківського кредиту.

Політична економія - наука про суспільно-виробничі відносини людей на різних ступенях розвитку людського суспільства.

Повна собівартість - сукупність в грошовій формі всіх витрат на виробництво і реалізацію продукції. П. с. називають також комерційною.

Попередільний метод калькуляції - один з основних методів обчислення собівартості продукції. Цей метод застосовується в підприємствах, де початковий матеріал у процесі виробництва проходить ряд переділів, фаз (цегляне, текстильне і інші виробництва) або де з одних початкових матеріалів в одному технологічному процесі отримують різні види продукції (металургійне і інші виробництва). Калькуляція собівартості продукції попередільним методом може бути у двох варіантах: напівфабрикатному і безнапівфабрикатному.

Подальший контроль - контроль після здійснення господарських операцій.

Постачальник - підприємство, що відвантажує свою продукцію покупцям. Взаємини П. з покупцями регулюються договорами, а розрахунки між ними проводяться в безготівковому порядку.

Попередній контроль - контроль до здійснення господарських операцій з метою попередження незаконного, недоцільного і неекономного використання засобів, а також інших дій, що порушують законоположення і що завдають збитки підприємству.

Предмет бухгалтерського обліку - є те, що в ньому відображається.

Предмети праці - речі, на які направлена праця людини з метою виробництва матеріальних благ.

Прейскурант цін - довідник (збірка) цін і сортів товарів. Прейскуранти мають велике значення для контролю за дотриманням цін. На їх основі проводяться розрахунки між постачальниками і покупцями.

Премія - матеріальне або грошове заохочення працівника за конкретні досягнення в роботі.

Природний убуток - зменшення кількості (ваги, об'єму) товарно-матеріальних цінностей при їх зберіганні в результаті усушки, випаровування і т.ін.

Пролонговані кредити - банківські позики, по яких продовжений термін їх погашення.

Проста бухгалтерська проводка - бухгалтерська проводка, при якій один рахунок дебетується і один рахунок кредитується.

Проста система бухгалтерського обліку - система бухгалтерського обліку, при якій не застосовується подвійний запис.

Простий метод калькуляції - один з методів визначення собівартості продукції. Цей метод застосовується у підприємствах, що виробляють однорідну продукцію і напівфабрикати, що не мають незавершеного виробництва. У цих підприємствах всі виробничі витрати за місяць складають собівартість всієї виробленої продукції. Собівартість одиниці продукції обчислюють шляхом ділення суми виробничих витрат на кількість одиниць продукції.

Прямі виробничі витрати - витрати на виробництво конкретних видів виробів, що прямо відносяться на їх собівартість (заробітна плата виробничих робітників, витрати сировини, матеріалів і т.д.).

Р

Разові документи - бухгалтерські документи, що відображають одну або декілька господарських операцій і складаються тимчасово в один прийом. Ці документи оформляються відразу після здійснення господарських операцій і передаються в бухгалтерію. Р. д. є вимоги, накладні, прибуткові і видаткові касові ордери, приймально-здавальні акти і ін.

Рахунок другого порядку - субрахунок. Він є способом групування даних аналітичного обліку і використовується для отримання зведених показників в доповнення до даних синтетичного обліку.

Рахунок першого порядку - рахунок синтетичного обліку, передбачений планом рахунків. Р.п.п. називають головними рахунками, а рахунки другого порядку - субрахунками.

Рахунок-фактура - документ типової форми, виписаний постачальником на кожну партію відвантаженої чи проданої продукції, а також за виконані роботи і надані послуги. В Р.-ф. вказують назву, адресу і розрахункові рахунки постачальника і покупця, найменування, кількість, ціна і сума ТМЦ і інші дані.

Рахунки аналітичного обліку - рахунки бухгалтерського обліку, на яких ведеться аналітичний облік. Їх відкривають для деталізації показників відповідного синтетичного рахунка.

Рахунки бухгалтерського обліку - спосіб отримання показників про однорідні елементи господарських ресурсів і джерелах їх отримання.

Рахунки джерел господарських засобів - група рахунків бухгалтерського обліку, призначена для обліку джерел формування засобів підприємства.

Рахунки синтетичного обліку - рахунки бухгалтерського обліку, на яких ведеться синтетичний облік.

Рахунки господарських засобів - група рахунків бухгалтерського обліку, призначена для обліку складу і руху господарських засобів. Для відображення кожного виду засобів призначені відповідні рахунки.

Реалізація (від лат. - речовинний) - перетворення майна в гроші. Р. продукції є завершальним етапом обороту господарських засобів, в результаті якого виготовлена підприємством (постачальником) продукція продається іншому підприємству (покупцеві) за встановлену плату.

Реальна заробітна плата - кількість предметів споживання і послуг, які можуть бути куплені за грошову (номінальну) заробітну плату. Р. з. п. залежить від її номінальної величини, рівня податків і цін на товари масового споживання та послуги (комунальні послуги, квартирна плата і ін.).

Регулюючі рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, які призначені для коригування (регулювання) оцінки господарських засобів, отримання додаткових показників про стан цих засобів, а також для уточнення їх джерел.

Реєстраційний журнал - обліковий регістр, який застосовується при меморіально-ордерній формі обліку для реєстрації меморіальних ордерів.

Резерв (від фр. - запас, лат. - зберігати) - запас чого-небудь на випадок потреби, джерело засобів.

Резерв майбутніх витрат і платежів - джерело засобів, які створюються в поточному періоді для майбутніх витрат в майбутніх періодах. Створення резерву забезпечує правильне і рівномірне включення витрат по окремих звітних періодах.

Резервний капітал - джерело резервованих засобів для певної мети.

Реквізити документів - ознаки (відомості), відображені в бухгалтерських документах.

Рекламація (від лати. - неодобрення) - заява (скарга) на усунення виявлених дефектів в продукції, що поставляється, або виконаних роботах, пониження сортності продукції або відшкодування збитків.

Ремонт (від фр. - лагодити) - полагодження якого-не-будь предмета, приведення його в придатний стан.

Рентабельність (від йому. - дохідний) - дохідність, прибутковість. Р. може визначатися і як відношення прибутку до собівартості реалізованої продукції.

Річний звіт - вид звітності, що характеризує діяльність підприємства за звітний рік.

Робочий день - та частина доби, протягом якої робітник працює на підприємстві або в установі. Р. д. вимірюється зазвичай в годинах і показує час функціонування робочої сили.

Розгорнене сальдо - сальдо, яке виводиться одночасно по дебету і кредиту одного і того ж рахунку. Таке сальдо зазвичай буває в активно-пасивних рахунках.

Розділ бухгалтерського балансу - група однорідних статей активу або пасиву бухгалтерського балансу.

Роздрібні ціни - ціни, за якими продаються товари населенню.

Розцінка - сума оплати праці за одиницю роботи. Р. застосовуються при відрядній оплаті праці.

Розрахункові чеки - документи, за допомогою яких проводяться безготівкові розрахунки.

Розрахунковий рахунок - рахунок госпрозрахункового підприємства або організації в установах банку, призначений для зберігання грошових коштів і проведення безготівкових розрахунків. Кожне підприємство може мати кілька розрахункових рахунків.

Розрахунки в порядку заліків взаємних вимог - безготівкові розрахунки між підприємствами, учасниками заліків взаємних платіжних вимог.

Ручний запис - відображення господарських операцій в облікових регістрах вручну чорнилами.

С

Сальдо - залишок за рахунком бухгалтерського обліку господарських засобів або джерел їх створення. С. може бути: у активних рахунках - тільки дебетовим і показувати залишок господарських засобів, що є за певним рахунком; у пасивних рахунках - тільки кредитовим і показувати джерело утворення засобів; у активно-пасивних рахунках - дебетовим і кредитовим або ж одночасно дебетовим і кредитовим. У рахунках аналітичного обліку С. може бути в натуральному і грошовому виразі.

Сальдова книга (книга залишків матеріалів) - обліковий регістр, який використовується у разі сальдового методу обліку товарно-матеріальних цінностей. С. к. відкриваються на рік за кожним місцем зберігання цінностей (матеріально відповідальній особі).

Собівартість - частина вартості товару, що включає у грошовій формі витрати уречевленої праці (засобів виробництва), а також частина живої праці, що створює необхідний продукт, виступаючий у вигляді заробітної плати. У вартості товару втілюються спожиті засоби виробництва (уречевлена праця) і знов витрачена (жива) праця. Остання ділиться на необхідну (праця на себе) і додаткову (праця на власника або капітал.

Синтетичний облік - облік, що дає узагальнені показники в грошовому виразі. Такі показники містяться в рахунках С.о. і необхідні для загального уявлення про наявність і рух засобів і їх джерел (основних засобів, сировини, матеріалів, палива, витрат на виробництво, грошових коштів в касі підприємства і на рахунках в банку, статутного капіталу і т. п.).

Система бухгалтерського обліку - система записів господарських операцій на рахунках бухгалтерського обліку. Залежно від порядку цих записів можуть бути дві системи обліку: проста і подвійна.

Систематичний запис - регістрація господарських операцій за певною системою в рахунках бухгалтерського обліку.

Складна бухгалтерська проводка - бухгалтерська проводка, при якій один рахунок дебетується і кредитується декілька рахунків або декілька рахунків дебетується і кредитується один рахунок.

Складний рахунок - рахунок синтетичного обліку, показники якого підлягають подальшій деталізації, для чого ведеться аналітичний облік. С. р., показники яких мають велику номенклатуру, діляться на субрахунки.

Службове відрядження - поїздка працівника за розпорядженням керівника підприємства (установи, організації) для виконання службового доручення поза постійним місцем його роботи. Не вважаються відрядженнями службові поїздки працівників, постійна робота яких перебуває в дорозі.

Співставні рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, призначені для встановлення результатів певних господарських процесів. Це робиться шляхом зіставлення дебетового і кредитового оборотів за певним рахунком.

Стійкі пасиви - постійна заборгованість підприємства, яка випливає із існуючого порядку розрахунків і платежів.

Супровідний документ - документ, що засвідчує законність перевезення вантажів, їх приналежність, найменування і кількість. У С. д. обов'язково указуються вантажовідправник і вантажоодержувач. Перевезення товарно-матеріальних цінностей без таких документів заборонене.

Судово-бухгалтерська експертиза - дослідження бухгалтером-експертом, за завданням слідчих органів чи суду, господарських операцій, відображених в бухгалтерських документах та облікових регістрах, з метою відповіді на завдання, які виникли в процесі розслідування громадянських і кримінальних справ. Закон не визначає обов'язкового призначення С.-б. е. Вона призначаються постановою слідчого чи судом в тих випадках, коли це необхідно. Проводиться експертиза спеціалістами з бухгалтерського обліку.

Сировина - предмети праці, які є продуктами сільського господарства і добувної промисловості (цукровий буряк, бавовна, руда і т.д.). С. в процесі виробництва виконує роль основних матеріалів.

Т

Табельний облік - облік робочого часу кожного працівника за кожен робочий день.

Таксування документів - визначення грошової оцінки господарських операцій, зафіксованих в документах.

Тара - предмети, призначені для упаковки продукції (ящики, бочки, мішки,).

Тарифна сітка - диференціація оплати праці в залежності від складності виконуваних робіт і кваліфікації робітників.

Тарифна система - система регулювання оплати праці в залежності від якості і умов виконуваної роботи, економічного значення і територіального розміщення підприємств.

Тарифна ставка - розмір оплати праці за одиницю часу за певним тарифним розрядом.

Теорія бухгалтерського обліку - наука про предмет, метод, техніку, форми і організацію бухгалтерського обліку.

Техніка обліку - сукупність засобів і прийомів, за допомогою яких здійснюється обліковий процес.

Типовий план рахунків бухгалтерського обліку - систематизований перелік рахунків із зазначенням їх шифрів і назв.

Товарна продукція - продукція, вироблена за звітний період і призначена для реалізації або вже фактично реалізована за звітний період.

Товарообіг - обіг товарів, процес просування їх від виробника до споживачів. Т. буває оптовий (просування товарів від виробника в роздрібну торгову мережу) і роздрібний (доведення товарів до споживача).

Торгова націнка - різниця між роздрібною і оптовою ціною, за якою товари поступають в торгівлю. Т.н. призначена для покриття витрат обігу і утворення прибутку торгових підприємств і організацій.

Трудовий вимірник - один з вимірників в бухгалтерському обліку, за допомогою якого отримують показники про кількість відпрацьованих людино-днів або людино-годин.

У

Утримання із заробітної плати - форма стягнення з робітників і службовців податків і інших платежів, встановлених законом.

Уніфікація документів - встановлення єдиних форм бухгалтерських документів, призначених для оформлення однакових господарських операцій у різних підприємствах і організаціях. У.д. полегшує документацію господарських операцій і автоматизацію обліку.

Уніфікація обліку (від лат. Unio - єдине) - ведення обліку в різних підприємствах за єдиною методологією, єдиними формами облікових регістрів і типовому плану рахунків.

Ф

Фактична собівартість продукції - собівартість продукції, розрахована в кінці звітного періоду на підставі даних бухгалтерського обліку за фактичними витратами на виробництво і фактичною кількістю одержаної продукції. Для визначення Ф. с. п. складають звітну калькуляцію.

Фінансування - постачання підприємств грошовими засобами з визначених джерел на конкретну мету.

Фінансовий план підприємства - план доходів і витрат підприємства.

Фінанси - система грошових відношень, пов'язана з існуванням і функціонуванням держави.

Фонд (від лат. fundus і фр. fond - підстава) - запас, накопичення засобів для визначеної мети.

Форма бухгалтерського обліку - побудова облікових регістрів і їх взаємозв'язок, а також послідовність і способи облікової реєстрації. Ф.б.о. постійно удосконалюються у міру розвитку техніки обліку. Є журнально-ордерна, Журнал-Головна, перфокарткова, автоматизована і меморіально-ордерна форма бухгалтерського обліку.

Франко (від італ. franko - вільний) - комерційний термін, який означає, що покупець звільняється від певної частини витрат по завантаженню і транспортуванню товарів. Наприклад, "франко-вагон" означає, що витрати по навантаженню товарів у вагон несе продавець, а транспортні витрати з моменту навантаження товарів оплачує покупець.

Х

Хронологічний запис - реєстрація господарських операцій в хронологічному порядку, тобто в порядку їх здійснення за датами.

Ц

Цільове фінансування - джерело коштів на цільові витрати підприємства, які поступають із бюджету та інших, передбачених законом джерел.

Ціна - грошовий вираз вартості товару. У основі Ц. лежить вартість товару, тобто суспільно необхідні витрати на його виробництво.

Ціна позову - грошовий вираз позовних вимог. Ц. п. має значення для визначення розміру державного мита і встановлення підсудності справи.

Цінні папери - свідоцтво про надання грошей в позику або про участь в капіталі підприємства.

Централізація обліку - організація бухгалтерського обліку, при якій всі первинні і зведені документи надходять в бухгалтерію підприємства, де здійснюється вся подальша облікова робота (обробляються документи, ведеться синтетичний і аналітичний облік, складається звітність).

Ч

Часткова оплата - оплата рахунків і платіжних вимог постачальників не в повній сумі, а частково.

Чек - документ, за яким видається готівка з рахунків в банку або за допомогою якого проводяться безготівкові розрахунки за товари і послуги. Бланки Ч. (чекові книжки) є бланками суворої звітності. В цих документах не допускається ніяких виправлень в записах.

Черговість платежів - здійснення платежів в певній послідовності.

Чистий дохід - частина національного доходу, рівна вартості додаткового продукту, створеного працею для суспільства в галузях матеріального виробництва.

Ш

Шахова оборотна відомість - оборотна відомість, що складається за допомогою шахової форми. На відміну від звичайної оборотної відомості вона містить кореспонденцію рахунків і є складнішою та громіздкішою за будовою.

Шаховий запис - запис господарських операцій в обліковий реєстр, при якому сума, записана один раз, буде відображена по дебету і кредиту відповідних рахунків. Це досягається шляхом побудови бухгалтерських регістрів за шаховим принципом. Шаховий запис широко застосовується при журнально-ордерній формі обліку. Він скорочує кількість записів і дає змогу бачити (в одному місці) два кореспондуючих рахунки за даною господарською операцією.

Шифр (від фр. - цифра) - цифрове позначення облікових показників (у тому числі і словесних) в умовах автоматизації обліку. Певну систему Ш. називають кодом.

Шифр рахунку - умовне цифрове позначення (номер) рахунку. В плані рахунків бухгалтерського обліку вказується найменування кожного рахунку і його шифр. В облікових записах замість словесного найменування рахунків вказують їх шифри, що приводить до скорочення записів.

Штат - постійний склад співробітників певної установи, підприємства або організації. Перелік посад співробітників визначається штатним розкладом.

Штатний розклад - перелік посад постійних (штатних) співробітників з вказаним посадовим окладом.

Штраф - адміністративне або судове покарання у вигляді грошового стягнення. Сплачені підприємствами Ш. є непродуктивними витратами.

Ю

Юридичні факти - обставини, передбачені правовими нормами, зміна або припинення правовідносин.

Юридична особа - підприємство, установа або організація, яка виступає від свого імені як самостійний суб'єкт цивільних прав і обов'язків. Ю.о. несуть матеріальну відповідальність за невиконання своїх обов'язків.

Я

Ярлик - клеймо, товарний Я. з позначенням кількості, ціни і інших даних про товар.

 


Огляд глосарія за алфавітом

Спеціальні | А | Б | В | Г | Ґ | Д | Е | Є | Ж | З | И | І | Ї | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ь | Ю | Я | Всі
В цій секції записів не знайдено