ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ ТЕМА 4 : ЦИВІЛЬНІ ПРОЦЕСУАЛЬНІ ПРАВОВІДНОСИНИ. СТОРОНИ У ЦИВІЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ 18.10.23

СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ

ТЕМА 3 : ЦИВІЛЬНІ ПРОЦЕСУАЛЬНІ ПРАВОВІДНОСИНИ.

СТОРОНИ У ЦИВІЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

 

Навчальна мета: спрямована на те, щоб організувати дискусію за попередньо визначеною темою, яка передбачена навчально-методичним комплексом.

 

Виховна мета: удосконалити знання студентів, систематизувати їх, розвивати пам'ять, мислення та формувати гармонійно-розвинуту творчу особистість.

 

Розвивальна мета: активізувати процес мислення студентів шляхом безпосереднього залучення їх до організації та керівництва заняттям, створити таку дидактичну систему, за якої студенти самостійно організовують проведення навчального заняття, розробляють алгоритм управління навчально-творчою діяльністю, що підвищує ефективність процесу засвоєння знань і формування творчого досвіду особистості.

 

Джерела і література:

1.    Цивільний процесуальний кодекс України від 18 березня 2004 р. (зі змінами)

2.    Курс цивільного процесу: підручник / В.В. Комаров, В.А. Бігун, В.В. Баранков та ін.; за ред. В.В. Комарова. – Х.: Право, 2011 р. – 1352 с.

3.    Практикум з цивільного процесуального права України: Навчальний посібник для студентів юридичних спеціальностей вищих навчальних закладів / за заг. ред. І.С. Ярошенко. – К. : ВД Дакор, 2016. – 348 с.        

1.  Цивільний процес України : Підручник / За ред Є.О. Харитонова, О.І. Харитонової, Н.Ю. Голубєвої. — К.: Істина, 2012. — 536 с.

2.  Цивільний процес України: Підручник; [за загальною ред. д.ю.н., доцента М. М. Ясинка]. - К.: Алерта, 2014. - 744 с.

3.  Цивільне процесуальне право: підручник/ І.С. Ярошенко,  І.О.Ізарова, О.М. Єфімов та ін.; за заг. ред. І.С. Ярошенко. – К.: КНЕУ, 2014. – 519 с.

4.  Цивільне процесуальне право України: Навчальний посібник/ за заг. ред. С.С. Бичкової. – К. : Атіка, 2006. – 384 с.

5.  Цивільний процес: Навч. посіб. /А. В. Андрушко, Ю. В. Білоусов, Р. О. Стефанчук, О. І. Угриновська та ін. За ред. Ю. В. Білоусова. - К: Прецедент, 2005. - 293 с. (є в бібліотеці)

6.  Чорнооченко С.І. Цивільний процес України: Навчальний посібник. — Київ: Центр навчальної літератури, 2004. — 308 с. (є в бібліотеці)

 

Навчальні питання:

1.  Поняття і види цивільних процесуальних правовідносин.

2.  Суб'єкти цивільних процесуальних правовідносин.

3.  Цивільна процесуальна правоздатність і дієздатність.

4.  Поняття сторін в цивільному процесі. Права та обов'язки сторін.

5.  Процесуальна співучасть.

6.  Заміна неналежного відповідача.      

7.  Процесуальне правонаступництво.

 

Методичні поради з викладання теми:

Студентам рекомендовано опрацювати додаткову літературу та вести конспект самопідготовки.

 

Запитання до семінару:

1.    Поняття цивільних процесуальних правовідносин та їх особливості.

2.    Суб’єкти цивільних процесуальних правовідносин та їх класифікація.

3.    Правове положення суду.

4.    Особи, які беруть участь у справі, інші учасники процесу як суб’єкти цивільних процесуальних правовідносин.

5.    Свідки, експерти, перекладачі та інші учасники процесу: їх процесуальне становище.

6.    Цивільна процесуальна правоздатність та дієздатність.

7.    Поняття сторін у цивільному процесі: їх права та обов’язки сторін.

8.    Процесуальна співучасть. Види співучасті.

9.    Випадки заміни належного відповідача.

10.    Процесуальне правонаступництво та його види.

11.    Поняття та види третіх осіб у цивільному процесі: їх права та обов’язки.

12.    Участь прокурора в цивільному процесі.

13.    Підстави та особливості участі в цивільному процесі органів та осіб, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб.

14.    Поняття судового представництва.

15.    Види представництва

 

Завдання для самостійного вивчення (10 год.):

1. Передумови і підстави виникнення цивільних процесуальних правовідносин.

2. Статус суддів та народних засідателів в цивільному процесі.

 

Заслухати теми рефератів та доповідей:

1.    Процесуальні права та обов’язки сторін у позовному провадженні.

2.    Спеціальні права та обов’язки позивача.

3.    Спеціальні права та обов’язки відповідача.

4.    Мирова угода в цивільному процесі.

5.    Порядок укладення мирової угоди.

 

Ситуаційні завдання:

Завдання 1.

У суді розглядалась справа за позовом Орлова до Устінова про стягнення боргу за позику. Після порушення цивільної справи Устінов вирішив ознайомитись з матеріалами справи. Звернувшись до судді із заявою про надання дозволу на ознайомлення зі справою, він отримав відмову. Суддя вказав, що Устінов як учасник, до якого пред'явлено позов, не має права на ознайомлення зі справою.

Чи правомірна відмова судді? До якого кола прав належить право сторони на ознайомлення з матеріалами справи?

Завдання 2.

18-річний Брилов та 17-річний Орлов домовились про купівлю-продаж фотоапарату в сумі 1800 грн. Брилов передав Орлову фотоапарат, але останній відмовився сплатити гроші, не повертав фотоапарат Брилову. Брилов звернувся до суду з позовом про стягнення вартості фотоапарата, в якому зазначив як позивача 17-річного Орлова, вказавши, що Орлов має власні доходи - щомісяця отримує стипендію як учень профтехучилища.

Визначте учасників спору та обсяг їх цивільної процесуальної правоздатності та дієздатності.

Чи зміниться Ваша відповідь, якщо Орлову 13 років і він є учнем середньої загальноосвітньої школи?

Завдання 3.

Борисов отримав будинок та присадибну земельну ділянку у спадщину. Його сусідом був Мукачев, який також володів будинком та земельною ділянкою на праві власності. Згодом між ними виник спір про межі земельних ділянок, оскільки Мукачев став претендувати на користування частиною земельної ділянки, яку отримав у спадщину Борисов, і згоди вони не дійшли. Тоді Борисов вирішив звернутись до суду за захистом свого права власності на земельну ділянку.

Визначте, з яких правовідносин виник спір, яким правом дані правовідносини регулюються, вкажіть процесуальне становище учасників спору та вид провадження по цивільній справі, що виникає при зверненні Борисова до суду за захистом свого права власності на земельну ділянку.

Завдання 4.

Козлов звернувся до місцевого районного суду з позовом до Синіцина про стягнення матеріальних збитків в розмірі 2000 грн. Суд прийняв позов та призначив справу до розгляду. При проведенні попереднього судового засідання Козлов заявив клопотання про приєднання до справи доказів, які підтверджують, що винуватцем дорожньо-транспортної пригоди, внаслідок якої він постраждав, є Синіцин, оскільки він керував автомобілем, але суддя відхилив клопотання Козлова, вказавши, що той не має на це права на стадії провадження у справі до судового розгляду.

Також суд прийшов до висновку, що належним відповідачему справі є не Синіцин, а аграрне підприємство – власника автомобіля, оскільки Синіцин про цей факт повідомив суд. Суд вирішив закрити провадження у справі у зв'язку з неналежним відповідачем.

Чи правомірні дії суду? Як суд повинен вирішити дану процесуальну ситуацію, якщо матеріалами справи підтверджується, що власником автомобіля, як джерела підвищеної небезпеки, є аграрне підприємство.

Завдання 5.

У відсутність громадянки Попової у її квартирі почалася пожежа, внаслідок якої постраждала не тільки її квартира, а й квартира гр. Васильєвої, яка знаходиться на поверх вище. Експерт встановив, що причиною пожежі стала праска, яку забула вимкнути Попова. Васильєва подав позов до суду на Попову про відшкодування матеріальної шкоди.

Вкажіть, хто у даному випадку є: а) особами, які беруть участь у справі; б) особами, які сприяють здійсненню правосуддя?

Завдання 6.

Колосова Х. подала позов на Колосову С. і Колосову К. про визнання недійсним договору дарування житлового будинку. Позивачка зазначила, що на вимогу відповідачок, які є дочками і обіцяли не порушувати її права володіння і користування будинком, допомагати у веденні домашнього господарства, вона уклала договір дарування їм будинку. Відповідачки не виконували своїх зобов’язань, створювали умови, за яких вона не могла проживати у будинку, залишали її без догляду в зимовий період. Посилаючись на те, що угоду уклала внаслідок помилки, позивачка просила задовольнити свої вимоги.

Визначте осіб, які беруть участь у справі.

Завдання 7.

ЖЕК звернувся до суду з позовом на Симагіну про виселення, посилаючись на те, що після смерті наймачки однокімнатної квартири Лизунової там залишилася проживати відповідачка, яка доглядала за Лизуновою, і її дочка Ярпова (17 років). Як тимчасова мешканка Симагіна самостійного права на житлову площу не придбала і тому підлягає виселенню без надання їй іншого житла. У судовому засіданні Симагіна просила суд відмовити у задоволенні позову, оскільки ЖЕК є неналежним позивачем.

Як повинен діяти суд? Визначте коло осіб, які беруть участь у справі.
Завдання 8.

Податкова інспекція звернулася до місцевого суду із заявою про стягнення несплачених податків з громадянина Козака, який надав в оренду відділенню залізниці складські приміщення. У розгляді справи брали участь адвокат на стороні Козака та представник державної податкової служби.

Визначте, між ким і які виникли цивільні процесуальні правовідносини у цій справі, вкажіть їх елементи.

Завдання 9.

Чи можуть бути суб’єктами цивільних процесуальних правовідносин: 

а) Марченко – 14 років, Гриценко – 13 років, душевнохворий Петров – 20 років, які своїми діями завдали шкоди заводу “Теплооб’єднання” (спалили тарний склад);

б) ательє індпошиву одягу, що має право юридичної особи, у зв’язку з пред’явленим до нього позовом про присудження вартості зіпсованої тканини;

в) гастроном № 7, що має (чи не має) права юридичної особи, за позовом Кругленького про поновлення на роботі, оскільки наказ про його звільнення підписав директор гастроному;

г) консервний цех, що складає (чи не складає) цілісний майновий комплекс, про звільнення виробничого приміщення у зв’язку із закінченням терміну оренди.

Завдання 10.

Глитай звернувся до суду з заявою про визнання недійсною втраченої ним ощадної книжки на пред’явника. Суддя прийняв заяву до свого провадження і постановив ухвалу, якою заборонив ощадній касі видачу вкладу на втраченій ощадній книжці. На публікацію в місцевій газеті про виклик до суду держателя ощадної книжки з’явився Козачок, у зв’язку з чим суд виніс ухвалу про залишення заяви Глитая без розгляду, надавши йому двомісячний строк на пред’явлення позову до Козачка про вилучення у нього ощадної книжки. Такий позов не було пред’явлено.

У зв’язку із забороною видавати вклади за ощадною книжкою її держателю Козачку були нанесені збитки, які виникли внаслідок виплати ним пені за прострочення платежу з позики. Козачок пред’явив позов до Глитая про відшкодування зазначених збитків. У розгляді справи брав участь адвокат.

Між ким виникли цивільні процесуальні правовідносини у цих справах? Визначте їх складові частини. 

Завдання 11.

Малиновська (17,5 років) пред’явила позов до Ковалевського про встановлення батьківства й стягнення аліментів на утримання дочки. Позивачка зазначила, що вона перебувала з відповідачем у фактичних шлюбних відносинах, вела з ним спільне господарство, його зарплата повністю йшла на утримання сім’ї. Про ці обставини знають свідки Чорноока й Заморій, яких вона просила викликати в судове засідання.

При розгляді справи в судовому засіданні було встановлено, що позовна заява подана неповнолітньою особою, у зв’язку з чим суд залишив позовну заяву без розгляду. 

Чи правильні дії суду? Які необхідні умови для участі фізичних і юридичних осіб у процесі стороною чи іншим суб’єктом процесуальних правовідносин?


Son dəyişilmələr: Wednesday, 8 November 2023, 4:32 PM