Терміни та визначення
Абсолютний ціновий ризик - це очікувані сума втрат прибутку чи сума збитків при встановленій ціні.
Адвалорне мито - це мито, яке розраховується у відсотках до митної вартості товарів.
Акційні знижки - знижки, які встановлюються на час проведення акцій.
Акциз - це непрямий податок на високорентабельні і монопольні товари, що включається у вигляді надбавки в ціну товару і оплачується покупцем.
Антидемпінгове мито - використовується в разі вивозу за межі митної території України товарів за демпінговими цінами, якщо вивіз цього товару загрожує державним інтересам.
Аукціон (відкриті торги) - ініціатором є продавець, який ставить за мету встановлення максимальної ціни. Сукупність покупців, реально чи віртуально присутніх на продажу, змагаються за право купівлі товару. Цінові пропозиції подаються відкрито, у присутності конкурентів. Товар отримує той, хто запропонує найвищу ціну.
Базисна ціна - 1) ціна товару стандартної якості, на основі якої визначається ціна товару більш високої або нижчої якості; 2) точка відліку при визначенні індексу цін у міжнародній торгівлі, в тому числі й за окремими групами товарів. Базисні ціни публікуються в міжнародній і національній зовнішньоторговельній статистиці та періодичних виданнях ООН; 3) ціна товару з фіксованими параметрами якості, яка встановлюється в момент укладання опціонної угоди.
Бонусні знижки - знижки, які надаються постійним покупцям за певний обсяг покупок протягом певного часу, зазвичай року.
Валові витрати - це сума постійних і змінних витрат на сукупний випуск товару.
Виробничі витрати - це витрати, які мають відношення до процесу виробництва (матеріальні витрати, заробітна плата, оплата електроенергії тощо).
Відносний ціновий ризик - це ступінь цінового ризику, тобто прогнозований відсоток непроданих товарів по встановленій ціні.
Господарський ризик - це імовірність виникнення втрат або недоодержання фактичного прибутку у порівнянні із запланованим показником прибутку в невизначених умовах господарської діяльності підприємства.
Державна цінова політика - це сукупність принципів та методів діяльності органів державної влади спрямованих на забезпечення рівних економічних умов для функціонування суб'єктів господарювання, збалансованості ринку товарів і послуг, протидії виникненню монополізму, підвищення якості товарів та забезпечення соціальних гарантій.
Довідкова ціни - ціни, які доводяться до відома споживачів шляхом безпосереднього чи опосередкованого спілкування.
Диверсифікація цінових ризиків - це зниження рівня концентрації ризиків за рахунок диверсифікації постачальників, цілей цінової політики, товарного асортименту, цільових сегментів ринку, рівня торгових надбавок або знижок.
Демпінгова ціна - ціна, рівень якої є нижчим рівня витрат на виробництво товару. Використовується переважно в міжнародній торгівлі.
Дилерські знижки - знижки, які надаються посередникам зі збуту для покриття витрат та забезпечення отримання прибутку.
Диференціація по групам покупців - різним групам покупців пропонується однаковий товар за різними цінами.
Диференціація по варіантам товару - різні модифікації одного товару пропонуються за різними цінами.
Диференціація по території - на різних територіях товар пропонується за різними цінами.
Економні покупці - орієнтовані на низькі ціни, характеризуються високою чутливістю до ціни. Зацікавлені в низьких цінах, що забезпечують мінімальний рівень якості.
Експортні знижки - знижки, які надаються іноземним покупцям понад ті знижки, які діють на внутрішньому ринку.
Експортне (вивізне) мите - це мито, яке виплачують при вивозі товарів з митної території країни.
Еластичність попиту - це реакція попиту на зміну ціни.
Етичні покупці - готові платити високу ціну, яка обґрунтована сильною прихильністю до марки, морально-етичними чи патріотичними принципами (виробництво екологічно чистої продукції, підтримка національних виробників тощо).
Ефект (парадокс) Гіффена Р. - це зростання попиту на товар, витрати на який займають значну частку в бюджеті, при підвищенні ціни.
Ефект (парадокс) Веблена Т. - це зростання попиту на ексклюзивний товар при підвищенні ціни.
Ефект сноба - це зростання попиту при зростанні ціни, на основі намагання виділятися.
Ефект приєднання до більшості - це залежність попиту від загальноприйнятою мотивацією покупців.
Ефект унікальної цінності - це зниження цінової чутливості, якщо товар є унікальним.
Ефект ціни-якості - коли товар є високоякісним, престижним чи ексклюзивним цінова чутливість споживача суттєво знижується.
Ефект участі у витратах - визначає, якщо покупцям відшкодовують частину витрат їхня цінова чутливість знижується.
Ефект поінформованості про субститути - це зниження цінової чутливості, у разі, якщо покупці не знають про товари-замінники.
Ефект труднощів порівняння - коли покупцям важко порівняти якості товарів-замінників їхня цінова чутливість знижується.
Ефект безповоротних інвестицій - коли товар використовується в комплекті з раніше придбаним товаром, цінова чутливість споживача знижується.
Ефект сумарних витрат - коли частка витрат на товар в сукупних витратах покупців відносно мала, їхня цінова чутливість знижується.
Єдині ціни - ціни, які встановлюються на єдиному рівні з включенням до її складу транспортних витрат незалежно від місця знаходження покупця.
Закриті (трансфертні) знижки - знижки, які встановлюються у внутрішньовиробничої кооперації підприємства.
Закупівельні ціни - це ціни за якими підприємства сільськогосподарського виробництва реалізують товари державі, іншим юридичним особам.
Залікові знижки "трейд-ін" (товарообмінний залік) - знижки, які встановлюються на новий товар у разі повернення аналогічного старого товару.
Запобігання можливості виникнення цінових ризиків - це відмова від дій або впровадження заходів по нейтралізації виникнення ефектів, які можуть супроводжуватися ціновим ризиком і викликати втрату прибутку.
Зональні ціни - ціни, які встановлюються на різних рівнях для різних зон в залежності від величини транспортних витрат. Покупці однієї зони платять однакову ціну. Ціна збільшується по мірі віддаленості зони від продавця
Змінні витрати - це витрати, які залежать від обсягів випуску продукції (матеріальні витрати, оплата електроенергії, витрати на рекламу, відсоток за кредит тощо).
Знижка - сума, на яку зменшується ціна і, одночасно, сума, якою продавець дотує покупця для стимулювання збуту.
Знижки "сконто" - знижки, які надаються за оплату товару готівкою або за дострокове здійснення платежів.
Знижки для заохочення продажів товарів-новинок - знижки, які надаються посередникам, якщо вони беруть на реалізацію нові товари, просування яких вимагає додаткових видатків.
Знижки на уторговування - знижки, які встановлюються на завершальному етапі узгодження ціни.
Індексний метод - узагальнюючий показник рівня цін, який характеризує рівень цін на різні види товарів між різними територіями.
Імпортне (ввізне) мито - це мито, яке виплачують при ввезенні товарів на митну територію країни.
Індикативні ціни - це різновид державних фіксованих цін, які встановлюються Міністерством економіки України на основі дійсних цін, що склалися на даний товар на ринку на момент здійснення експортної (імпортної) операції з врахуванням умов постачання та умов здійснення розрахунків.
Інтернаціональна вартість - це суспільно необхідні витрати на виробництво товару при середньосвітових нормативних умовах виробництва та середньосвітовому рівні продуктивності праці.
Імпортні квоти - це кількісне обмеження до обсягу закордонної продукції, ввезення якої підлягає обов'язковому ліцензування.
Ковзні ціни - ціни, які встановлюються на вироби з тривалим циклом виробництва. Розраховуються на момент закінчення дії договору шляхом перегляду початкової проектної ціни з врахуванням незапланованих витрат в процесі виробництва.
Комбіноване мито - це мито, яке, поєднує адвалорний і специфічний спосіб розрахунку.
Компенсаційне мито - використовується в разі вивозу за межі митної території України товарів, при виробництві і експорті яких прямо або побічно використовувалися субсидії та якщо такий експорт може завдати збитку.
Клубні знижки - знижки, які надаються членам дисконтних клубів на придбання товарів.
Кількісні знижки - знижки, які надаються за покупку певної кількості товарів.
Лімітування цінових ризиків - це встановлення системи економічних нормативів лімітування цінових ризиків (наприклад: визначення мінімального рівня торгової надбавки, максимального рівня знижок покупцям або визначення нормативу товарів, на які будуть встановлені знижки й т.ін.).
Максимально прийнятна ціна - це ціна, при якій покупець отримує мінімальну вигоду.
Мінімально прийнятна ціна - це ціна, при якій покупець отримує максимальну вигоду.
Маржинальні (граничні) витрати - це приріст витрат у результаті виробництва та реалізації додаткової одиниці товару.
Маркетингова цінова політика - це сукупність принципів та методів ціноутворення. Її сутність полягає у створенні оптимального рівня та структури цін по товарам і ринкам. Вона є складовою маркетингової політики, важливим інструментом комплексу маркетингу і діє у взаємозв'язку з товарною, збутовою та комунікативною політиками. Домінантою маркетингової цінової політики продавця є рівень цін, прийнятний для покупців.
Маркетингова стратегія ціноутворення - це довгостроковий алгоритм формування стартової ціни та її зміни в залежності від прогнозованої дії маркетингових чинників.
Маркетингова тактика ціноутворення - це сукупність заходів разового та короткострокового характеру, які доповнюють стратегічні наміри з метою більш гнучкої адаптації до неспрогнозованих змін маркетингового середовища (підвищення цін, зниження цін, знижки й надбавки до цін). Тактичні заходи спрямовані на усунення деформацій, які виникають в діяльності продавця внаслідок непередбачених змін кон'юнктури ринку, помилок управлінського персоналу.
Методи прямого регулювання цін - це адміністративне втручання держави в діяльність суб'єктів господарювання. До основних форм державного прямого регулювання відносять: заморожування цін, встановлення фіксованих цін, встановлення граничної норми рентабельності та розміру торговельних надбавок, декларування цін й таке інше.
Методи непрямого регулювання цін - це втручання в ціноутворення через використання сукупності способів, які дозволяють впливати на товарні пропозиції на ринку, рівень доходів населення, попит, регулювати податки.
Митний збір - плата на користь держави, яка стягується при перетині кордону з власника товару іноземного виробництва, що ввозиться в країну для продажу.
Надлишок покупця - різниця між максимальною сумою грошей, яку покупець згоден заплатити за певний обсяг благ, і тією сумою грошей, яку він заплатив.
Надлишок продавця - різниця між сумою грошей, отриманою за продану продукцію, і мінімальною сумою грошей, за яку продавець був готовий її продати.
Невиробничі витрати - це витрати, які не мають відношення до процесу виробництва (торговельні та адміністративні витрати).
Негативні знижки - надбавки до ціни, які встановлюються за невелику партію товару, більш високий рівень якості товару, термінову доставку, доставку безпосередньо до місця використання та інш.
Непрямі витрати - це витрати, які не перебувають в прямій залежності від обсягів випуску продукції (загально виробничі і загальногосподарські витрати).
Нераціональний попит - це попит, пов'язаний з впливом емоціонально-психологічних факторів.
Обмежувальні митні збори - використовуються щодо експорту для обмеження вивозу дефіцитного товару із країни та для стимулювання експорту високотехнологічних товарів.
Оптові ціни - ціни, за якими підприємства реалізують товари великими партіями.
Оптимізація або зниження ступеня негативного впливу цінового ризику - передбачає визначення внутрішніх та зовнішніх засобів зниження ступеню цінового ризику.
Опубліковані ціни - ціни, які доводяться до відома споживачів шляхом публікування в каталогах, проспектах, буклетах, прейскурантах
Оптимізація цінового ризику - передбачає розробку внутрішніх та зовнішніх засобів зниження ступеня ризику, до яких відносять: лімітування цінового ризику, диферсіфікацію, мінімізацію та страхування.
Особливі мита - встановлюються Міністерством економіки України та використовуються в окремих випадках.
Паритетні ціни - ціни, які встановлюються державними органами управління для регулювання співвідношення цін між деякими групами товарів.
Персоніфіковані покупці - орієнтовані на високі ціни, характеризуються низькою чутливістю до ціни, готові платити підвищену ціну за відому марку, якісне обслуговування. Ціна товару є важливим чинником, але, одночасно, важливою є і купівля товару. Тому готові витрачати багато часу на пошук товару з найкращим співвідношенням ціна-якість.
Пільгові знижки - знижки, які встановлюються з метою стимулювання пільгових категорій покупців або стимулювання збуту певних видів товару.
Податки - це частина собівартості або процентне нарахування на дохід чи прибуток, що обов'язково перераховується до бюджету та характеризується регламентацією розмірів і термінів внесення.
Податки прямі - встановлюються на дохід, прибуток і майно фізичних і юридичних осіб. До них відносяться: податок на доходи фізичних осіб, податок на прибуток підприємств тощо.
Податки непрямі - це податки на товари, які отримуються при їх продажу та перераховуються до бюджету: податок на додану вартість (ПДВ), акцизи, мито та інш.
Податок на додану вартість (ПДВ) - це непрямий податок, що створюється на всіх стадіях виробництва і обігу, включається у вигляді надбавки в ціну товару, робіт, послуг і повністю оплачується кінцевим покупцем. Податок на додану вартість є формою вилучення в бюджет частини знову створеної вартості. На кожній стадії виробництва й реалізації товарів створюється нова додана вартість, що визначається як різниця між сумою податку на додану вартість, отриманого за продані товари і, сплаченого за сировину та матеріали.
Покупці, орієнтовані на зручності - рівень ціни не є орієнтиром при прийнятті рішення про покупку, домінантою є зручність купівлі, скорочення зусиль на пошуки. Не цікавляться порівнянням цін та марок, купують те, на що не потрібно витрачати зусилля на пошуки.
Політика вільної торгівлі - митна політика, спрямована на всебічне заохочення імпорту товарів шляхом встановлення мінімального рівня митних зборів.
Політика протекціонізму - це державна політика спрямована на створення пільгових умов діяльності вітчизняним підприємствам у порівнянні з іноземними підприємствами.
Постійні витрати - це витрати, які не залежать від обсягів випуску продукції. Підприємство змушене нести їх навіть при зупинці виробництва (орендна плата, страхові внески, управлінські витрати, амортизаційні відрахування тощо).
Постійне мито - це мито, яке встановлюється відповідно до Єдиного митного тарифу на постійній основі.
Поточні ціни - ціни, які встановлюються в межах довготермінових контрактів і можуть змінюватися в залежності від змін кон'юнктури.
Постійні ціни - ціни, термін дії яких заздалегідь визначено.
Прейскурантні ціни - усереднена кошторисна вартість типового будівельного об'єкту (1м2 жилої площі, 1м2 корисної площі, 1м2 скляних робіт та інш.).
Принцип абсолютних переваг - ґрунтується на використанні природних переваг, які мають країни при виробництві окремих товарів і послуг.
Принцип порівняльних переваг - базується на тому, що кожній країні вигідно виробляти і експортувати ті товари, при виготовленні яких вона має переваги у витратах виробництва.
Пристосування до можливості виникнення цінового ризику - передбачає проведення заходів по пристосуванню та нейтралізації негативного впливу цінових ризиків на діяльність продавця.
Приховані знижки - знижки, які встановлюються у вигляді безплатних послуг або певної кількості безплатних зразків.
Прогресивні знижки - знижки, які встановлюються в разі певного обсягу покупок.
Протекціоністські митні збори - спрямовані на захист національного товаровиробника і використовуються щодо імпорту.
Прибуток - це різниця між ціною і собівартістю.
Прямі витрати - це витрати, які перебувають у прямій залежності від обсягів випуску продукції (матеріальні витрати, заробітна плата, відрахування на соціальне страхування тощо).
Регульовані ціни - ціни, які встановлюються державними органами управління на товари підвищеного соціального призначення.
Ринкові ціни - ціни, які встановлюються відповідно до ринкової кон'юнктури.
Ринкові ціни з горизонтальним фіксуванням - ціни, які встановлюються на основі домовленості між конкурентами.
Ринкові ціни з вертикальним фіксуванням - ціни, які встановлюються на основі домовленості між виробниками та представниками мережі розподілу.
Ринок монополістичної конкуренції - складається з великої кількості продавців, які пропонують товари з широким діапазоном цінових коливань. Товари не є взаємозамінними, відрізняються якістю, оформленням, перевагами для споживачів. Саме розходження між ними обумовлює широкий діапазон цін. Особливістю в цих умовах є виявлення специфічних потреб різних сегментів ринку.
Ринок олігополістичної конкуренції - виникає між кількома великими продавцями, товари яких можуть бути як однорідними та взаємозамінними, так і диференційованими.
Ринок монополії - це панування тільки одного продавця.
Роздрібні ціни - ціни, за якими роздрібні торгівельні підприємства реалізують товари в невеликому обсязі покупцям.
Розрахункові ціни - ціни, які розраховуються за формулою ціни, що зафіксована в договорі та коректуються в залежності від його умов.
Розподіл податкового тягарю - розміщення податку між кінцевими платниками.
Рухливі ціни - ціни, які встановлюються в договорі та передбачають можливість змін на протязі терміну його дії.
Світова ціна - це грошове вираження інтернаціональної вартості одиниці реалізованого на світовому ринку товару.
Сезонні знижки - знижки, які встановлюються за придбання товару в період відсутності попиту. Можуть бути перед сезонними та після сезонними.
Сезонні ціни - ціни, термін дії яких має сезонний характер, визначається шляхом використання знижок до початкової ціни та діє в певний період.
Сезонні мита - встановлюються спеціальними Законами України на термін не більше 4-х місяців.
Середні витрати - це витрати на одиницю товару. Вони визначаються як відношення валових витрат на обсяг реалізації товару.
Середній рівень цін - узагальнюючий показник рівня цін, який характеризує стан цін по товарах за певний період.
Складні знижки - знижки, які передбачають одночасне встановлення кількох видів знижок.
Склад ціни - значення елементів ціни в абсолютнім виразі.
Собівартість - це витрати на одиницю товару в грошовому виразі.
Спекулятивний попит - це попит, пов'язаний з інфляційними очікуваннями підвищення цін.
Соціальний попит - це попит, пов'язаний з впливом соціальних факторів.
Спеціальні знижки - знижки, які встановлюються для постійних та ексклюзивних покупців, у яких продавець зацікавлений.
Специфічне мито - це мито, яке розраховується у встановленому грошовому розмірі на одиницю товару.
Спеціальне мито - використовується як попередня міра для учасників міжнародної торгівлі, які порушують загальнодержавні інтереси, а також як міра протидії недобросовісній конкуренції.
Стратегія престижних цін - передбачає встановлення високих цін на товари високої якості чи товари з унікальними властивостями, які розраховані на ексклюзивні покупки.
Стратегія "зняття вершків" - передбачає встановлення максимально високої ціни при виході на ринок з принципово новим товаром, що не має аналогів.
Стратегія східчастих премій (стратегія ковзної падаючої) - передбачає спочатку встановлення високих цін з поступовим зниженням величини надбавки до ціни, яка забезпечить продажі в сегментах ринку з високою ціновою чутливістю.
Стратегія низьких цін (стратегія проникнення на ринок, стратегія цінового прориву) - передбачає встановлення низьких цін, яке максимізує довготерміновий прибуток. Вона ефективна при виконанні двох умов: а) високому рівні цінової еластичності попиту; б) якщо конкуренти не можуть відповісти аналогічним зниженням цін.
Стратегія середніх цін (нейтральна стратегія) - передбачає встановлення цін на рівні середньо галузевих чи середньо ринкових, має на меті отримання прибутку в довготерміновій перспективі. Стратегія може використовуватися на всіх стадіях життєвого циклу товару, крім стадії спаду.
Стратегія диференційованих цін - передбачає встановлення шкали знижок і надбавок до середнього рівня цін для різних покупців, їх місцезнаходження, часу покупки, модифікації товарів.
Стратегія пільгових цін - передбачає встановлення низьких цін інколи нижче собівартості (демпінгові ціни) для пільгових категорій покупців або як тимчасовий метод стимулювання збут.
Стратегія дискримінаційних цін - передбачає встановлення високих цін для покупців, що проявляють надзвичайну зацікавленість в придбанні товару, причому собівартість товару практично не змінюється.
Стратегія єдиних цін - передбачає встановлення єдиної ціни для всіх покупців.
Стратегія гнучких (еластичних) цін - передбачає встановлення ціни, рівень якої залежить від динаміки кон'юнктури ринку.
Стратегія стабільних цін - передбачає встановлення постійної ціни на тривалий час.
Стратегія "психологічних" цін - передбачає встановлення ціни, дещо нижчої круглої суми, що створює психологічне враження більш низької ціни.
Стратегія цінового лідерства (слідування за лідером) - передбачає встановлення ціни на рівні галузевого лідера. Використовується в умовах олігополії, коли на ринку є домінуючий продавець.
Стратегія конкурентних цін - передбачає встановлення цін нижчих ніж у конкурентів. Продавець намагаючись зайняти монопольне становище чи збільшити ринкову частку зменшує ціни нижче середньо ринкового рівня.
Стратегія преміальних націнок - характеризується пропозицією товарів високої якості за високою ціною.
Стратегія глибокого проникнення - характеризується пропозицією товарів високої якості за середньою ціною.
Стратегія підвищеної ціннісної значимості - характеризується пропозицією товарів високої якості за низькою ціною.
Стратегія завищеної ціни - характеризується пропозицією товарів середньої якості за високою ціною.
Стратегія середнього рівня цін - характеризується пропозицією товарів середньої якості за середньою ціною.
Стратегія доброякісності - характеризується пропозицією товарів середньої якості за низькою ціною.
Стратегія пограбування - характеризується пропозицією товарів низької якості за високою ціною.
Стратегія показного блиску - характеризується пропозицією товарів низької якості за середньою ціною.
Стратегія низької ціннісної значимості - характеризується пропозицією товарів низької якості за низькою ціною.
Структура ціни - питома вага елементів ціни у відсотках.
Східчасті ціни - ціни, які послідовно змінюються в певний час за певною шкалою.
Тверді ціни - ціни, які встановлюються в договорі та не передбачають можливість змін на протязі терміну його дії.
Транзитне мито - це мито, яке стягують при транзитному переміщенні товару через митну територію країни.
Торговельна надбавка - це сума витрат і прибутку торгових організацій.
Трансферні ціни - ціни, які встановлюються при розрахунках між підрозділами одного підприємства чи підприємствами, що входять до однієї асоціації.
Управління ціновими ризиками - це діяльність пов'язана із запобіганням, пристосуванням, оптимізацією чи зниженням ступеня цінового ризику.
Фіскальні митні збори - направлені на наповнення державного бюджету.
Фінальні знижки - знижки, які встановлюються на останню партію (одиницю) товару.
Функціональні (торгівельні) знижки - знижки, які надаються торговельному підприємству за виконання функцій щодо продажу, зберігання, ведення обліку, просування.
Фіксовані ціни (тарифи) - це ціни, які фіксуються на певному рівні, вище або нижче якого ціна не може бути встановлена.
Ціни базисного пункту - ціни, які встановлюються в кількох географічних пунктах і базуються на місцевих витратах виробництва.
Ціна беззбитковості - ціна, яка дорівнює витратам виробництва.
Ціни будівництва - ціни, які встановлюються на будівельну продукцію.
Ціна експорту - ціна, яка складається з витрат виробництва підприємства-експортера, до яких нараховуються витрати на транспортування вантажу одержувачем, митні збори, що нараховуються у відсотках від вартості вантажу, експортне мито, розмір якого диференціюється залежно від видів продукції і може навіть дорівнювати самій ціні.
Ціна імпорту - ціна, яка складається з ціни держави-постачальника і тих елементів, які в неї включає держава-одержувач. При цьому, держава-одержувач в ціну імпорту поряд з експортним митом включає і імпортне мито. Ціна імпорту має наступний склад: митна вартість товару, експортне та імпортне мита, інші митні збори, акцизний податок (для підакцизних видів продукції), ПДВ тощо.
Ціни й тарифи на послуги населенню - роздрібні ціни, за якими підприємства житлово-комунального господарства, побутового й комунального обслуговування, тепло- і енергопостачання реалізують послуги населенню.
Ціни в зовнішньоторговельному обігу - світові ціни чи ціни світового ринку, визначені у вільно конвертованих валютах міжнародними торговими організаціями або середні значення цін на однакові товари в різних країнах.
Ціни в обліку й статистиці - ціни, які використовуються в аналітичних цілях.
Ціна каталогу - ціна, яка публікується в каталогах і проспектах підприємств оптової та роздрібної торгівлі.
Цінова конкуренція - це вид конкурентної боротьби за допомогою зміни цін на товари.
Ціна покупця - ціна, за якою покупець готовий придбати товар.
Ціна попиту - ціна, за якою покупці товару на даному ринку готові купувати товар. Ціна попиту залежить від обсягу попиту, грошових можливостей покупців і низки інших факторів.
Ціна продавця - ціна, за якою продавець готовий продати свій товар з урахуванням витрат виробництва і обігу товарів, прагнення отримати запланованого прибутку від продажу товару з урахуванням цін на аналогічні товари.
Ціна пропозиції - ціна, за якою продавці на даному ринку пропонують товар до продажу.
Ціни фактичних угод - ціни, які відображають конкретні умови реалізації товару та є критерієм для визначення цін у контракті.
Цінове лідерство - ситуація на ринку, коли підприємство - лідер активно впливає на ціну або установлює її.
Ціна рівноваги - це ціна, при який обсяг попиту дорівнює ціні пропозиції.
Ціновий ризик - ризик зміни ціни внаслідок дії різних ринкових факторів на діяльність підприємства.