Глосарій «Історія психології»


Огляд глосарія за алфавітом

Спеціальні | А | Б | В | Г | Ґ | Д | Е | Є | Ж | З | И | І | Ї | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ь | Ю | Я | Всі

Вебсторінка:  1  2  3  4  5  6  (Далі)
  Всі

А

Аверроїзм

— філософське вчення середньовічного арабського мислителя Аверроеса та його послідовників. Аверроес продовжував матеріалістичну тенденцію філософії Аристотеля, утверджував вічність і нествореність матерії і руху, заперечував безсмертя душі та потойбічне життя. (Соколов В. В. Средневековая философия, 1979.)


Агностицизм

— (від грец. «аgnostos» – недоступний для пізнання) – заперечення можливості пізнання світу, а саме: сутності речей і закономірностей розвитку дійсності (послідовний агностицизм представлений в учіннях Дж. Берклі та Д. Юма).


Анімізм

— (від лат. anima, animus – душа, дух

  1. віра в існування душ і духів, обов’язковий елемент релігії; 
  2. форма первісного мислення, що наділяє душею всі предмети.

Антропологізм

— уявлення про людину як вищий продукт природи, концепція, що вбачає в понятті «людина» основну світоглядну категорію, важливішу за своїм значенням, ніж поняття «матерія» та «свідомість».


Антропоморфізм

— (від грец. anthropos – людина і morphe – форма, вид) — уподібнення людині, наділення людськими якостями та властивостями (наприклад, свідомістю) предметів і явищ неживої природи, тварин, небесних тіл, міфічних істот.


Антропоцентризм

— уявлення про людину як осередок Всесвіту і мету всіх подій, що відбуваються в світі.

Апейрон

— загальне в речах, першооснова розмаїтого світу, матеріальна, невизначена, нескінченна, незнищувана частка. (За Анаксимандром)


Апорія

— суперечність у міркуванні, яка здається людині непереборною.


Апперцептивний зв’язок

— (від лат ad – до і perceptio – сприймання) — ясне й усвідомлене сприймання будь-якого враження, відчуття тощо. (Введене Г. Лейбніцем на противагу несвідомої перцепції)


Апріоризм

— (від лат. a priori – попередній) пізнання до досвіду – апріорі. Апріорною вважається думка, правильність якої може бути доведена або заперечена досвідом. І. Кант вважає апріорними ті поняття, які породжуються лише розумом (у Канта це категорії простору, часу).



Вебсторінка:  1  2  3  4  5  6  (Далі)
  Всі