Глосарій «Історія психології»
Özel | A | B | C | Ç | D | E | F | G | H | I | İ | J | K | L | M | N | O | Ö | P | R | S | Ş | T | U | Ü | V | Y | Z | Q | W | X | TÜMÜ
А |
---|
Агностицизм— (від грец. «аgnostos» – недоступний для пізнання) – заперечення можливості пізнання світу, а саме: сутності речей і закономірностей розвитку дійсності (послідовний агностицизм представлений в учіннях Дж. Берклі та Д. Юма). | |
Анімізм | |
Антропологізм— уявлення про людину як вищий продукт природи, концепція, що вбачає в понятті «людина» основну світоглядну категорію, важливішу за своїм значенням, ніж поняття «матерія» та «свідомість». | |
Антропоморфізм— (від грец. anthropos – людина і morphe – форма, вид) — уподібнення людині, наділення людськими якостями та властивостями (наприклад, свідомістю) предметів і явищ неживої природи, тварин, небесних тіл, міфічних істот. | |
Антропоцентризм— уявлення про людину як осередок Всесвіту і мету всіх подій, що відбуваються в світі. | |
Апейрон— загальне в речах, першооснова розмаїтого світу, матеріальна, невизначена, нескінченна, незнищувана частка. (За Анаксимандром) | |
Апорія— суперечність у міркуванні, яка здається людині непереборною. | |
Апперцептивний зв’язок— (від лат ad – до і perceptio – сприймання) — ясне й усвідомлене сприймання будь-якого враження, відчуття тощо. (Введене Г. Лейбніцем на противагу несвідомої перцепції) | |
Апріоризм— (від лат. a priori – попередній) пізнання до досвіду – апріорі. Апріорною вважається думка, правильність якої може бути доведена або заперечена досвідом. І. Кант вважає апріорними ті поняття, які породжуються лише розумом (у Канта це категорії простору, часу). | |
Апріорний— той, що передує досвіду, не грунтується на ньому. | |
Архе— у досократівській давньогрецькій філософії першооснова, першопричина усього сущого, принцип. Саме слово архе означало першоматерію, праматерію, вихідний стан речей, стародавню форму в історичному значенні слова. (Філософський енциклопедичний словник В. І. Шинкарук) | |
Асоціанізм— перша психологічна школа, що виникла у XVIII ст. і пояснювала походження всіх психічних процесів за допомогою принципу асоціації. | |
Асоціація— зв’язок між певними психічними образами, коли поява одного з них викликає згадування іншого. Вперше поняття було запропоноване ще Аристотелем, який виокремлював три види простих асоціацій – за подібністю (образи пов’язуються в пам’яті, тому що схожі), контрастом (зв’язок встановлюється через різку несхожість, протилежність образів) та суміжністю (образи предметів чи явищ знаходяться в одному логічному ряду). | |
Б |
---|
Біхевіоризм— (англ. behaviorism, behaviourism від англ. behavior — «поведінка») — один з напрямів психології, що пояснює поведінку людей (чи тварин) механічними, рефлективними актами у відповідь на зовнішні подразники. Найпоширеніша течія у психологічній науці 20 ст. | |
В |
---|
Вольова регуляція— психічні процеси, здійснювані із залученням власної активності людини. | |
Волюнтаризм— (від лат. voluntas – воля) – напрям у філософії та психології, що визнає волю в якості першооснови всього сущого, вищим принципом буття. | |
Г |
---|
Гілозоїзм— (від грец. hyle – матерія і zоо – життя) — філософське вчення про загальну одухотвореність всієї природи, що надає їй здатності до відчуттів і мислення. | |
Гіпноз— (від грец. hypnоs – сон) — тимчасовий стан свідомості, що відзначається фокусуванням уваги і високою сприйнятливістю до навіювання гіпнотезера або самонавіювання. | |
Глосарій—
| |
Гносеологія— вчення про сутність і закономірності пізнання, теорія пізнання. | |
Гомеостаз— (від грец. homoios – подібний, statis – стан) — рухливий, збалансований стан якої-небудь системи, що зберігається шляхом її протидії зовнішнім і внутрішнім факторам, які порушують цю рівновагу. | |
Гуманізм— (від лат. humanus – людський, людяний) — визнання цінності людини як особистості, її права на вільний розвиток і прояв своїх здібностей. | |
Д |
---|
Дедукція— механізм утворення умовисновків, побудований на логічному переході від загальних до конкретних суджень. Дедукція є протилежною індукції. | |
Деїзм— (від лат. Deus – Бог) — вчення, в якому визнається Бог як безособиста першопричина світу, що потім розвивається за своїми власними законами. Деїзм відрізняється від теїзму (визнає зв’язок Бога зі світом і людиною), пантеїзму (розчиняє Бога в природі), атеїзму (заперечує саме існування Бога). | |
Детермінізм— (від лат. determino – визначаю) — філософське учіння про закономірний взаємозв’язок і причинну обумовленість всіх явищ. | |
Детермінізм біологічний— включає в себе ідею ймовірнісної причинності, а також уявлення про те, що зміни, які відбуваються в організмі, детермінуються майбутнім, а не минулим. Його варіантами є еволюційний детермінізм (причинність як прагнення до виживання) і детермінізм, пов’язаний зі спадковим наслідуванням ознак (Ф. Гальтон). | |
Детермінізм механістичний— уявлення про те, що весь світ розглядається як велетенський механізм, всі дії якого детерміновані матеріальними причинами і законами механіки І. Нютона. Детермінізм механістичний обмежує свободу волі, знімає з людини відповідальність за її вчинки. | |
Детермінізм психічний— уявлення про те, що психічні процеси та їх результати (образи, думки, мотиви, дії) самі можуть бути причиною інших психічних процесів. | |
Діалектика— у першочерговому значенні – мистецтво полеміки, логічний метод встановлення істини шляхом виявлення й подолання суперечностей у судженнях опонента; у сучасному трактуванні – вчення про найзагальніші закони руху як саморуху, розвитку як саморозвитку. | |
Догматизм— одностороннє, схематичне мислення, що оперує догмами, в основі якого – сліпа віра в авторитети, захист застарілих положень. | |
Дуалізм | |
Дух— філософське поняття, що означає неречовий початок, на відміну від матеріального, природного начала. В раціоналізмі визначальною стороною духу є мислення, свідомість, в ірраціоналізмі – воля, почуття, уява, інтуїція тощо. У давньогрецькій філософії – пневма, нус, логос. | |
Душа— складне поняття з області філософії і релігії, одинична, індивідуальна, безтілесна, нематеріальна сутність, що за деякими віруваннями властива живим істотам. (Філософський енциклопедичний словник В. І. Шинкарук) | |
Е |
---|
Ейдола— позначення невидимої оку міні-копії предмета у давньогрецькій психології. Потрапляючи до органів чуття, ейдола викликає уявлення про даний предмет. | |
Екзистенційний— (від лат. existentia – існування) має відношення до екзистенції (людського існування) та основних модусів (проявів) людського існування — турботи, страху, рішучості, совісті. | |
Експеримент— (від лат. experimentum – спроба, дослід) — дослідницька стратегія, в якій здійснюється цілеспрямоване спостереження за певним процесом в умовах регламентованої зміни окремих характеристик його перебігу. | |
Експериментальна психологія— загальна назва різних видів дослідження психічних явищ за допомогою експериментальних методів. | |
Елементарні психічні процеси— психічні процеси, що характеризують нижчі психічні функції (відчуття, сприймання тощо). | |
Еманація— термін, що позначає походження Універсуму (Всесвіту) шляхом його витікання з безмежного першоначала, єдиного Божества. | |
Емпіризм— напрям у теорії пізнання, що визнає чуттєвий досвід джерелом знань і стверджує, що всі знання ґрунтуються на досвіді. Протистоїть раціоналізму та містицизму. (Б. Гусєв. Філософський енциклопедичний словник) | |
Ентелехія— внутрішня мета руху, закладена в прихованому вигляді в кожному бутті до його здійснення. (За Аристотелем) | |
І |
---|
Ідеалізм— один з основних напрямків філософії, вихідним принципом якого є твердження, що в основі речей і явищ реальності лежить не матеріальне, а ідеальне, духовна першооснова: світовий розум, ідея, відчуття тощо. При розв'язанні так званого основного питання філософії — про відношення мислення до буття — ідеалізм виходить з визнання первинності свідомості, духу і вторинності природи, матерії. (С. Катусенко. Філософський енциклопедичний словник) | |
Імманентність— (від лат. «той, що всередині») — філософська категорія, що позначає невід’ємність, внутрішній зв’язок на противагу зовнішньому. | |
Індукція— механізм мислення, що виявляється у переході від одиничних, часткових ознак до узагальнених характеристик предметів чи явищ. | |
Інтенція— (від лат. intentio – прагнення) — ціль, намір, спрямованість свідомості, волі, почуття на будь-який предмет. | |
Інтроспективна психологія— течія в психології, що основним методом дослідження визнає інтроспекцію, а також ряд психологічних напрямів, що мають своїми витоками учіння Р. Декарта, Дж. Локка, що грунтуються на постулаті про безпосередність суб’єктивного досвіду індивіда і неможливість об’єктивного дослідження психічних процесів. | |
Інтроспекція— (від лат. introspecto – дивлюся всередину) — метод вивчення властивостей і законів свідомості за допомогою рефлексивного спостереження. До варіантів цього методу можна віднести аналітичну інтроспекцію, систематичну інтроспекцію. | |
Інтуїція— здатність безпосереднього осягнення істини. | |
Істина— знання, яке правильно відображає дійсність. | |
Історична психологія— галузь практичної психології, яка вивчає закономірності походження та розвитку пізнання, світосприйняття, засвоєння звичаїв та ритуалів у різні епохи. | |
Історія психології— галузь практичної психології, яка вивчає розвиток знань про психіку в історичному аспекті. | |
К |
---|
Канон— (від грец. kanon – норма, правило) – зведення положень, що мають догматичний характер. | |
М |
---|
Матеріалізм— один з основних напрямків філософії, який у відповідь на так зване основне питання філософії стверджує, що буття, природа, матеріальне є первинним, а дух, свідомість, ідеальне — вторинним. (Філософський словник за ред. В. І. Шинкарука) | |
П |
---|
Партистика— філософія і теологія Отців церкви, тобто духовно-релігійних керманичів християнства (умовно до VIII ст.). (Ю. Іщенко. Філософський енциклопедичний словник) | |
С |
---|
Схоластика— панівний у середньовічній Європі філософський і педагогічний метод, сконцентрований навколо університетів, що був синтезом християнського (католицького) богослов'я та логіки Арістотеля. Схоластика поєднувала теологічно-догматичні засновки з раціоналістичною методикою та інтересом до формально-логічних проблем. (О. Александрова. Філософський енциклопедичний словник.) | |
Т |
---|
Титанізм— філософська концепція, екстремальна форма гуманізму, що заперечує існування для людини обмежень у можливостях та розвитку. (Ю. Іщенко. Філософський енциклопедичний словник) | |
Томізм— учення в схоластичній філософії і теології католицизму, засноване Томою Аквінським. Доктрина томізму виступає не стільки вченням про догмати віри, скільки вченням про способи збагнення цього вчення за допомогою розуму. (Н. Поліщук. Філософський енциклопедичний словник) | |