Глосарій «Історія психології»
Spécial | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Tout
А |
---|
Агностицизм— (від грец. «аgnostos» – недоступний для пізнання) – заперечення можливості пізнання світу, а саме: сутності речей і закономірностей розвитку дійсності (послідовний агностицизм представлений в учіннях Дж. Берклі та Д. Юма). | |
Анімізм | |
Антропологізм— уявлення про людину як вищий продукт природи, концепція, що вбачає в понятті «людина» основну світоглядну категорію, важливішу за своїм значенням, ніж поняття «матерія» та «свідомість». | |
Антропоморфізм— (від грец. anthropos – людина і morphe – форма, вид) — уподібнення людині, наділення людськими якостями та властивостями (наприклад, свідомістю) предметів і явищ неживої природи, тварин, небесних тіл, міфічних істот. | |
Антропоцентризм— уявлення про людину як осередок Всесвіту і мету всіх подій, що відбуваються в світі. | |
Апейрон— загальне в речах, першооснова розмаїтого світу, матеріальна, невизначена, нескінченна, незнищувана частка. (За Анаксимандром) | |
Апорія— суперечність у міркуванні, яка здається людині непереборною. | |
Апперцептивний зв’язок— (від лат ad – до і perceptio – сприймання) — ясне й усвідомлене сприймання будь-якого враження, відчуття тощо. (Введене Г. Лейбніцем на противагу несвідомої перцепції) | |
Апріоризм— (від лат. a priori – попередній) пізнання до досвіду – апріорі. Апріорною вважається думка, правильність якої може бути доведена або заперечена досвідом. І. Кант вважає апріорними ті поняття, які породжуються лише розумом (у Канта це категорії простору, часу). | |