Тема 8. Правове забезпечення інформаційної діяльності суб'єктів у сфері управління
Тема 8. Правове забезпечення інформаційної діяльності суб'єктів у сфері управління
Суть правового забезпечення інформаційної діяльності суб'єктів у сфері управління передбачає формування відповідного масиву знань, що дозволяв би даному суб'єкту (юридичній чи фізичній особі, організації тощо) ефективно функціонувати й розвиватися в межах певної соціальної системи (соціального середовища). Правове забезпечення інформаційної діяльності — це складова загального правового забезпечення діяльності відповідного суб'єкта. Для прикладу розглянемо правове забезпечення інформаційної діяльності таких суб'єктів інформаційних відносин, як комерційні підприємства.
При цьому правове забезпечення інформаційної діяльності підприємства має свою специфіку порівняно з правовим забезпеченням інших видів його діяльності та повинно враховувати нематеріальний характер об'єкта (інформації), особливості його зберігання та використання, а саме:
• практична цінність і реальна ціна інформації визначається ефектом від її використання, а не витратами на її створення;
• потенційні збитки підприємства від втрати належної йому інформації (наприклад, ноу-хау), як правило, набагато перевищують витрати на створення цієї інформації;
• з метою запобігання фінансових та інших санкцій залученню сторонньої інформації повинен передувати відповідний юридичний аналіз доцільності таких дій, а в подальшому обіг сторонньої інформації повинен мати відповідний правовий супровід;
• інформація належить до надзвичайно високомобільних ресурсів, що може не тільки забезпечувати підприємству високі прибутки, а й загрожувати значними збитками.
Тому підприємство має бути завжди готовим до ефективної та оперативної реакції на будь-яку зміну обставин його інформаційної діяльності. Ефективність цієї реакції залежить від здатності менеджменту використати наявний у підприємства масив правових знань і навичок, а також залучити ті джерела правових знань і механізми їх реалізації, яких у підприємства не вистачає.
Таким чином, джерела наповнення бази правових знань підприємства поділяються на власні та залучені. До власних джерел належать:
• правові знання менеджменту підприємства;
• власний юрисконсульт, юридична служба;
• база даних правової інформації (правова документація) підприємства).
Повний спектр перелічених джерел правових знань притаманний, як правило, великим підприємствам. Із зменшенням розміру підприємств набір та обсяг означених джерел зменшується, і на дрібних підприємствах нерідко обмежується лише правовими знаннями нечисленного менеджменту.
До залучених джерел знань належать:
• спеціальні друковані джерела публічних бібліотек;
• спеціалізовані комерційні та некомерційні електронні бази даних (наприклад, база даних ІАЦ "Ліга");
• спеціалізовані юридичні фірми.
Можливості залучення сторонніх джерел правових знань прямо пропорційні розміру підприємств.
Функціонування механізму правового забезпечення інформаційної діяльності підприємства передбачає:
• адаптацію власної бази правових знань для розв'язання конкретних проблем;
• моніторинг чинного законодавства у сфері дії інтересівпідприємств;
• оперативну та ефективну реакцію підприємства в ситуаціях, що вимагають залучення сторонніх джерел правових знань.
Алгоритм дій менеджменту підприємства у процесі функціонування означеного механізму може бути представлений таким чином: аналіз ситуації визначення правової інформації, необхідної для її вирішення, мобілізація інформаційних ресурсів (власних і залучених), прийняття рішення, реалізації рішення, зворотний зв'язок і корекція дій.
Як правило, чим краща у підприємства власна база правових знань, тим оперативніше виконує свої функції його інформаційна система . 3 іншого боку, для вирішення саме нестандартних проблем підприємству нерідко доводиться вдаватися до послуг юристів-консультантів тобто в такий спосіб фактично розширювати базу своїх правових знань за рахунок залучення сторонніх джерел інформації. За таких умов ключова роль належить юридичній службі юрисконсульту підприємства (або працівникам, які де-факто виконують означені функції) Адже саме юрист підприємства виступає в ролі експерта який повинен оцінювати доцільність залучення сторонніх фахівців для вирішення проблем підприємства, відповідність потребам підприємства запропонованих (наданих) консультантами послуг, а також оцінювати якість нормативно-правової інформації, що надходить до організації зовнішніми каналами.
При цьому треба брати до
уваги, що правова база інформаційної
діяльності в широкому її значенні (тобто враховувати охорону прав
інтелектуальної власності разом із відповідним інституціональним
забезпеченням) в Україні розвинена недостатньо для забезпечення
належної конкурентоспроможності нашої країни в світовій економіці
та політиці Звернемося для прикладу до однієї з базових категорій
ринкової економіки — комерційної таємниці, механізм якої давно та
ефективно функціонує в розвинених країнах. _
Основними документами, що регулюють питання комерційної таємниці в Україні, є Закон "Про підприємства в Україні" та постанова уряду від 09.08.93 № 611 "Про перелік відомостей, що не складають комерційну таємницю". Водночас не відноситься до категорії "комерційної таємниці" і може надаватися державним органам відповідно до їх запиту така інформація:
• установчі документи, документи, що дозволяють займатися підприємницькою чи господарською діяльністю та її окремими видами; . інформація за всіма встановленими формами державної звітності
• дані, необхідні для перевірки обчислення і сплати податків та інших обов'язкових платежів;
. відомості про чисельність і склад працівників, їхню заробітну плату в цілому та за професіями й посадами, а також наявність вільних робочих місць;
. документи про сплату податків і обов'язкових платежів,
• інформація про забруднення навколишнього природного середовища, недотримання безпечних умов праці, реалізацію продукції, що завдає шкоди здоров'ю, а також інші порушення законодавства України та розміри заподіяних при цьому збитків;
• документи про платоспроможність;
• відомості про участь посадових осіб підприємства в кооперативах, малих підприємствах, спілках, об'єднаннях та інших організаціях, які займаються підприємницькою діяльністю;
• відомості, що, відповідно до чинного законодавства, підлягають оголошенню.
На практиці до категорії "комерційна таємниця" перш за все належить така інформація:
• неопубліковані науково-технічні результати, технічні рішення, способи використання технологічних засобів, не забезпечені патентним захистом відповідно до законодавства чи за бажанням особи, яка володіє такою інформацією на правовій основі;
• знання і досвід у сфері реалізації продукції та послуг, дані про кон'юнктуру ринку, результати маркетингових досліджень;
• комерційні, методичні або організаційно-управлінські ідеї та рішення.
• Оскільки тлумачення поняття "комерційної таємниці" у вітчизняному законодавстві досить широке, то для практичного використання на підприємстві йому треба надати чітких правових форм у вигляді внутрішніх нормативних документів, підготовлених на підставі чинного законодавства. Склад і обсяг відомостей, що становлять комерційну таємницю, порядок їхнього захисту визначаються керівником підприємства. А підготовка відповідних документів — прямий обов'язок юридичної служби підприємства. Адже нечітке поняття "комерційної таємниці" не зобов'язує до будь-якої відповідальності співробітників, а отже, створює загрозу ефективній роботі підприємства.
Ще одним наочним прикладом значення правового забезпечення інформаційної діяльності для успішної роботи підприємства є процедура налагодження ним ефективних зовнішньоекономічних зв'язків. Так, у кожній з шістнадцяти німецьких земель є свої особливості карного законодавства. Розібратися в цьому лабіринті може тільки досвідчений юрист. Тому підприємствам із пострадянських держав для роботи на ринках далекого зарубіжжя доцільно залучати тамтешніх юристів. Ключову роль у процедурі підбору відповідних партнерів-консультантів знову ж таки має відігравати юридична служба (юрисконсульт) підприємства.
Наостанку зазначимо, що правове забезпечення інформаційної діяльності підприємства є складовою загального правового забезпечення його роботи і здійснюється одними й тими самими структурними підрозділами, фахівцями.