Параметри запису

Спеціальна педагогіка і спеціальна психологія  як наука, що виникла на межі педагогіки, вікової психології, дитячої патопсихології, нейропсихології та психіатрії, має свій предмет дослідження. 

Курс «Спеціальна педагогіка і спеціальна психологія» входить до блоку базових  дисциплін для вивчення у програмі підготовки психологів та передбачає знайомство студентів з психікою розвитку дитини з проблемами навчання та виховання в умовах навчально-виховного процесу. При укладанні методичних рекомендацій ми виходили з того, що  у світовій практиці склались декілька поглядів стосовно соціалізації, навчання та виховання особливих дітей в умовах інклюзивного навчання чи спеціалізованих освітніх закладів. В курсі представлені відомості дитячої патопсихології, дефектології та клініки порушень розвитку дітей. Знання клінічних та патопсихологічних аспектів порушення розвитку дозволить глибше зрозуміти аномалії розвитку, представлених в курсі «Спеціальна педагогіка і спеціальна психологія», методам диференційованої психолого-педагогічної діагностики окремих порушень, які заважають оволодінню певними знаннями та уміннями, психічному розвитку дитини в цілому.

В світі на проблему розвитку та навчання дітей з вадами існує два погляди: соціалізація та інтеграція дітей з ОПФМ в соціум і друга – навчання у спеціальних закладах та, по суті, ізоляція таких дітей. В Україні під впливом соціально-політичних перетворень в 90-ті роки минулого століття відбувається зміна ціннісних орієнтацій, що стало причиною формування антидискримінаційних поглядів на проблему інвалідності в цілому, та виховання особливих дітей в сім’ях, зокрема, в школах почали з’являтись корекційні та класи з інклюзивною формою навчання. А це в свою чергу потребує спеціалістів з відповідними знаннями про особливості розвитку таких дітей.

Закономірності розвитку дітей із відхиленнями психофізичного розвитку детерміновані як внутрішніми передумовами, так і зовнішніми факторами. Розвиток зазначеної категорії дітей здійснюється поетапно. Етапи змінюють один одного у певній послідовності, проте перебіг цього процесу у кожній категорії дітей має свої особливості. Врахування цих особливостей в освітньому процесі забезпечує ефективність у реалізації можливостей розвитку кожній категорії дітей та чітку організацію навчання в умовах інклюзії.

Ключові положення вдосконалення інклюзивної освіти в Україні викладено в основних державних документах: Конституції України (ст.53, ст.46),  Конвенціі ООН про права дітей,  Законі України „Про охорону дитинства” , Законі «Про освіту», Законі України “Про загальну середню освіту”, Законі „Про реабілітацію інвалідів в Україні", Державному стандарті початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, концепції розвитку інклюзивної освіти, проекті  Положення „Про ПМПК”, проекті Положення „Про спеціальний клас” та інших нормативно-правових документах. Батьки,  користуючись своїми правами, віддають дітей з інвалідністю в загальноосвітні навчальні заклади та виражають бажання, щоб педагоги навчальної установи враховували особливості розвитку їхніх дітей. Процес входження (інтеграції) дітей з обмеженими можливостями здоров'я та життєдіяльності в загальноосвітній заклад  вимагає від її працівників спеціальних знань роботи з такими учнями.

Враховуючи сучасні вимоги суспільства до фахівця, майбутні психологи мають бути націлені на систематичне підвищення знань та умінь, мають бути готовими до постійного підвищення своєї професійної кваліфікації. Відповідно до вище сказаного після закінчення вищого навчального закладу фахівець соціальної сфери повинен знати особливості та навчальні можливості дітей з аномальним розвитком, скласти відповідну програму корекційно-реабілітаційної роботи з такою дитиною, враховуючи нозологію, зону попереднього та актуального розвитку.

Інтегративна спрямованість сучасної освіти  вимагає від фахівців значного об’єму знань не тільки з предмету, який викладається, але й про особливості розвитку учнів з особливими освітніми потребами і  про екологію дитинства таких учнів.

 Метою даного курсу є допомога майбутнім фахівція соціальної сфери у формуванні професійної компетеності для роботи з учнями «групи ризику»: з проблемами психофізичного розвитку, учнів зі шкільною дезадаптацією, з невстигаючими учнями, учнями з сенсорними порушенями, ліворукими учнями та обдарованими школярами.

Курс розрахований на підготовку майбутніх соціальних працівників і майбутніх психологів, а також для спеціалістів в галузі соціальної допомоги, які будуть працювати в освітніх закладах.

Сподіваємось, що запропонований курс допоможе Вам у вивченні курсу «Спеціальна педагогіка і спеціальна психологія» та буде необхідним у роботі як шкільному психологу, соціальному педагогу та педагогам.


1-й семестр: Ні
2-й семестр: Ні
Гості не мають доступу до цього курсу. Зареєструйтеся і зайдіть, будь ласка, знову.