Питання за темою

Запитання для самоконтролю

1.    У чому полягає мета та основні цілі розробки розділу „Галузь, підприємство та його продукція”?

2.      Яку характеристику слід навести про підприємство?

3.     Яку інформацію слід навести про підприємство додатково у випадку розробки бізнес-плану створення нового чи діючого підприємства?

4.    Яку інформацію повинна містити характеристика продукції (послуг) підприємства?

5.     Охарактеризуйте суть поняття та необхідність обґрунтування етапів життєвого циклу продукції (послуги) підприємства.

6.      Чи доцільно враховувати сезонність збуту продукції (надання послуг)?

7.      Якою є методика врахування сезонності попиту?

8.     Як можна розрахувати та описати у бізнес-плані вплив факторів на споживання продукції (послуг) підприємства?

9.      Якою є основна мета опису базових галузевих параметрів?

10.      Які питання слід розкрити, даючи опис галузі функціонування підприємства?

11.      У чому суть та якою є методика проведення аналізу інвестиційної привабливості галузі?

12.     Які Ви знаєте методи оцінки рівня конкуренції на ринку?

13.      Наведіть декілька прикладів представлення ринкової конкуренції у матричному вигляді.

14.     Що є основною метою розробки розділу „Дослідження ринку” та які питання слід розкрити у цьому розділі?

15.      Охарактеризуйте послідовність розробки розділу „Дослідження ринку”.

16.      Назвіть та охарактеризуйте кількісні методи прогнозування обсягів реалізації продукції (надання послуг) підприємства.

17.      Назвіть та охарактеризуйте якісні методи прогнозування обсягів реалізації продукції (надання послуг) підприємства.

Практичні завдання

1.    Використовуючи дані таблиці „Розподіл ринкових часток підприємств” визначити:


Розподіл ринкових часток підприємств

Підпри­

ємство

Частка ринку за роками, %

Частка ринку в квадраті

1-й рік

2-й рік

3-й рік

4-й рік

1-й рік

2-й рік

3-й рік

4-й рік

1

52,3

38,3

28,5

25,8

 

 

 

 

2

-

-

-

7,2

 

 

 

 

3

9,8

14,4

10,8

8,5

 

 

 

 

4

11,9

18,6

28,3

29,7

 

 

 

 

5

17,6

24,4

27,9

23,9

 

 

 

 

6

2,0

1,2

2,7

3,6

 

 

 

 

7

4,1

1,8

0,7

0,4

 

 

 

 

8

1,0

0,7

0,4

0,3

 

 

 

 

9

0,1

0,1

0,1

0,1

 

 

 

 

10

1,2

0,5

0,6

0,5

 

 

 

 

РАЗОМ

100

100

100

100

 

 

 

 

Місткість ринку, млрд. грн.

8,1

9,6

10,4

12,1

 


 


 

-      рівень інтенсивності конкуренції на ринку (з використанням індексу Г ерфінделя-Г іршмана);

-      темп зростання/скорочення ринку;

-      розбити конкурентів на дві групи, за параметром ринкова частка яких станом на останній рік перевищує середньо ринкову;

-      заповнити таблицю “Середня частка та дисперсія груп конкурентів; темпи приросту ринкових часток і відхилення від дисперсії конкурентів”;

-      побудувати матрицю “розмір ринкової частки - темп росту ринкової частки”.

Зробити висновки.

Таблиця 4.4

Середня частка та дисперсія груп конкурентів; темпи приросту ринкових часток ____ і відхилення від дисперсії конкурентів______________________________________

Підприємство

Середня частка ринку

Відхилення від середньої ринкової частки в групі

Темп приросту ринкової частки (73)

Сильні підприємства, частка

ринку яких перевищує середньо

ринкову

 

 

 

 

Значення для групи

 

Дисп. групи =

 

Слабкі підприємства, частка ринку яких не перевищує середньоринкову

 

 

 

 

Значення для групи

 

Дисп. групи =

 

Середня частка

 

 

 


 


 

Конкурентна карта ринку

Темп

росту/скорочення ринкової частки підприємства

Розмір ринкової частки підприємства

ЛІДЕР

СИЛЬНА

КОНКУРЕНТНА

ПОЗИЦІЯ

СЛАБКА

КОНКУРЕНТНА

ПОЗИЦІЯ

АУТСАЙДЕР

Швидке покращення конкурентної позиції

 

 

 

 

Покращення конкурентної позиції

 

 

 

 

Погіршення конкурентної позиції

 

 

 

 

Швидке погіршення конкурентної позиції

 

 

 

 


 


 

2.      На основі даних щодо обсягів споживання трьох видів продукції (таблиця), знайти індекси сезонності, побудувати рівняння та графіки сезонності споживання досліджуваних виробів. Для розрахунків скористатись табличними формами, наведеними нижче. Зробити висновки

Таблиця 4.6

Роздрібний товарооборот товарів підприємства за роками, тис. грн.

Квартали

1-й рік

2-й рік

3-й рік

 

Продукція

1

2

3

1

2

3

1

2

3

1 квартал

1037,7

173,6

426,4

1040,5

203,9

403,1

1241,2

227,5

458,3

2 квартал

1244,6

174,0

424,3

1204,4

197,1

388,7

1347,5

213,0

433,5

3 квартал

1407,9

172,5

422,5

1384,6

199,0

413,2

1537,6

235,0

480,3

4 квартал

1255,7

227,7

677,3

1335,7

265,7

703,8

1539,9

285,1

769,5


 


 

Таблиця 4.7

Розрахунки індексів сезонності споживання продукції методом аналітичного _______________________ вирівнювання по прямій________________________

Рік, квартал

Обсяг спожи­вання, тис. грн. (У)

і

і2

і*У

Уі

Т — У 0/

А - —,%

Уі

1-й

1

 

-11

 

 

 

 

2

 

-9

 

 

 

 

3

 

-7

 

 

 

 

4

 

-5

 

 

 

 

2-й

1

 

-3

 

 

 

 

2

 

-1

 

 

 

 

3

 

1

 

 

 

 

4

 

3

 

 

 

 

3-й

1

 

5

 

 

 

 

2

 

7

 

 

 

 

3

 

9

 

 

 

 

4

 

11

 

 

 

 

РАЗОМ

 

 

0

 

 

 

 


 


 


Питання для самостійного вивчення

1.      Теоретичні засади та методика побудови графіків життєвого циклу підприємства та життєвого циклу продукції (послуги).

2.      Методика та показники оцінки рівня конкуренції на ринку.

3.      Методика проведення сегментації ринку.

4.      Методика прогнозування обсягів реалізації продукції (надання послуг).

Питання для дискусії

1.      Доцільність розробки розділу „Галузь, підприємство та його продукція”.

2.      Вплив фактора сезонності обсягів продаж на результати фінансово- економічної ефективності реалізації проекту та як це відображається у бізнес- плані?

3.      Способи та джерела збору інформації для оцінки рівня конкуренції на ринку.

4.      Переваги та недоліки представлення інформації про ринкову конкуренцію у матричній формі.

5.      Об’єктивна необхідність здійснення сегментації ринку при розробці розділу „Дослідження ринку”.

6.      Переваги та недоліки застосування якісних та кількісних методів оцінки обсягів продаж продукції (надання послуг) підприємства.

План семінарського заняття

1.     Загальна характеристика підприємства та його продукції (послуг).

2.      Опис базових галузевих параметрів.

3.      Дослідження ринку.

4.      Методи прогнозування обсягів продаж.