Глосарій


Бізнес-план - це документ, що являє собою результат комплексного дослідження основних сторін діяльності підприємства і дозволяє керівництву визначити доцільність подальшого розвитку бізнесу.

Бюджет - це фінансовий документ встановленого формату, за допомогою якого здійснюють планування і облік результатів господарської діяльності підприємства.

Бюджет виробництва - підбюджет другого рівня, що входить до складу операційного бюджету і є планом фізичного обсягу і структури випуску (виробничої програми) і виробничих витрат і собівартості випуску підприємства на бюджетний період.

Бюджет виробничих витрат - підбюджет третього рівня, що входить до складу бюджету виробництва і є планом величини і структури виробничих витрат за бюджетний період.

Бюджет загальновиробничих витрат – підбюджет четвертого рівня, що входить до складу бюджету виробничих витрат і є планом усіх непрямих виробничих витрат підприємства за бюджетний період.

Бюджет закупівель - підбюджет другого рівня, що входить до складу операційного бюджету і є планом закупівель матеріальних оборотних коштів (сировини, матеріалів і комплектуючих) і зміни складських запасів матеріальних оборотних коштів підприємства за бюджетний період. У літературі зустрічаються також визначення "бюджет постачання", "бюджет заготовляння".

Бюджет запасів (готової продукції) - підбюджет другого рівня, що входить до складу операційного бюджету і є планом зміни вартісного і фізичного обсягу і структури запасів готової продукції підприємства за бюджетний період.

Бюджет збутових (прямих комерційних) витрат - підбюджет третього рівня, що входить до складу бюджету продажів і є планом прямих комерційних витрат у розрізі збуту окремих видів продукції за бюджетний період.

Бюджет підприємства – це фінансовий план, складений на наступний період, або факт звітного періоду в натуральному і грошовому вимірі, що визначає потребу підприємства в ресурсах, необхідних для отримання запланованих доходів, або характеризує фактичне споживання ресурсів, відповідно реально отриманих доходів. Розробка різних видів бюджетів, зумовлена відмінностями діяльності різних показників.

Бюджет постійних витрат - підбюджет другого рівня, що входить до складу операційного бюджету і є планом постійних (загальногосподарських і загальних комерційних) витрат підприємства на бюджетний період.

Бюджет продажів - підбюджет другого рівня, що входить до складу операційного бюджету і є планом доходів від продажів (виторгу), фізичного обсягу і структури продажів, собівартості продажів (реалізації) і збутових (прямих комерційних) витрат підприємства на бюджетний період.

Бюджет прямих витрат праці - бюджет четвертого рівня, що входить до складу бюджету виробничих витрат і є планом прямих виробничих витрату частині прямих витрат по оплаті праці за бюджетний період.

Бюджет прямих матеріальних витрат - підбюджет четвертого рівня, що входить до складу бюджету виробничих витрат і є планом прямих виробничих витрат у частині витрати матеріальних і фінансових оборотних ресурсів (сировина, матеріали, що комплектують, субпідряд сторонніх організацій) за бюджетний період.

Бюджет розвитку - один з варіантів складання довгострокового бюджету, у якому інвестиційний бюджет має не тільки видаткову, але і дохідну частину, обумовлену як доход від інвестиційних вкладень за інвестиційний цикл (термін корисної служби інвестицій).

Бюджет руху грошових коштів (БРГК) - це план руху коштів на поточному рахунку та в касі підприємства та його структурних підрозділів, що відображає всі прогнозовані надходження і витрати коштів у результаті їх діяльності.

Бюджетна структура - це система функціональних бюджетів підприємства, відповідно до якої відбуваються послідовне планування і облік результатів його господарської діяльності.

Валовий прибуток - показник, що включається в основний плановий і звітний документ операційного бюджету - звіт про фінансові результати. Розраховується як сума операційного прибутку і фінансового результату від іншої реалізації (в основному, від реалізації активів підприємства - основних засобів, запасів матеріальних оборотних коштів і ін.).

Верхній рівень контролю - контроль за виконанням бюджетів усіх центрів фінансової відповідальності (включаючи контроль складових їх бюджетів за статтями витрат), що здійснює фінансово-економічна служба комерційного підприємства та його бухгалтерія.

Відхилення від гнучкого бюджету - це різниця між фактичними результатами діяльності та показниками гнучкого бюджету за фактичного обсягу діяльності.

Виробничі витрати - витрати підприємства, що виникають на стадії виробництва й зумовлені величиною і структурою випуску.

Виробничий бюджет - це план виробництва продукції. У ньому конкретизують бюджет продаж, а для кожного періоду планування (місяця, кварталу) установлюють також обсяг готової продукції, який необхідно виготовити.

Виручка - показник (у розрізі видів продукції), що включається в основний плановий і звітний документ операційного бюджету - звіт про фінансові результати. Обчислюється як вартісний обсяг реалізації продукції підприємства за звітний період. Розрізняють показники власне "виручки" (або "брутто-виручка") і "нетго-виручка" (за винятком непрямих податків, у першу чергу, податки на додану вартість).

Збутові (прямі комерційні) витрати - витрати підприємства по реалізації окремих видів готової продукції підприємства й обумовлені величиною і структурою продажів.

Зведений бюджет – (від англ. master budget) – план діяльності підприємства на встановлений період часу (бюджетний період), виражений у ряді цільових (бюджетних або планових) показників, що охоплюють усі сегменти бізнесу компанії і підрозділи, що складають її організаційну структуру, У вітчизняній і перекладній літературі також часто зустрічаються визначення "основний бюджет", "майстер-бюджет". Зведений бюджет складається з трьох підбюджетів першого рівня: операційного, інвестиційного і фінансового.

Звіт про інвестиції – основний плановий і звітний документ інвестиційного бюджету, що містить дані про величину і структуру інвестиційних вкладень (капітальних і довгострокових фінансових вкладень) підприємства за бюджетний період.

Звіт про зміну фінансового стану – один із двох основних планових і звітних документів фінансового бюджету, що містить дані про зміни величини і структури оборотних коштів і короткострокових зобов'язань підприємства за бюджетний період.

Звіт про рух грошових коштів - один із двох основних планових і звітних документів фінансового бюджету, що містить дані про величину і структуру надходжень і витрат коштів підприємства за бюджетний період.

Звіт про фінансові результати - основний плановий і звітний документ операційного бюджету, що містить дані по величині і структурі виторгу, собівартості реалізації і позареалізаційних витрат і кінцевих фінансових результатів (маржинального доходу, валового і чистого прибутку). Іншою назвою є звіт про прибутки і збитки.

Інвестиційний бюджет - це фінансовий документ, що передбачає планування й управління довгостроковими капітальними інвестиціями підприємства. Це підбюджет першого рівня, що входить до складу зведеного бюджету підприємства і є планом капітальних витрат і довгострокових фінансових вкладень підприємства на бюджетний період.

Індикативний бюджет - один з варіантів складання довгострокового бюджету, при якому бюджетні показники не є обов'язковими для центрів відповідальності (підрозділів) і виконують функції довгострокових орієнтирів розвитку бізнесу при виконанні підрозділами бюджетного завдання на поточний (короткостроковий) бюджетний період.

Економічні стимули – це способи впливу, які спонукають економічну поведінку індивідів, груп у сфері економічної діяльності до вирішення конкретних фінансово-господарських завдань відповідно до мети підприємства.

Касовий метод, за якого датою отримання доходу вважають день надходження коштів на рахунки у банках і (або) у касу.

Комерційні витрати - витрати підприємства, пов'язані з просуванням і збутом продукції підприємства на ринку. Комерційні витрати підприємства складаються з загальних комерційних і збутових (прямих комерційних) витрат.

Контроль - це процес відстеження фактичного виконання планів або визначення того, наскільки дії відповідають плану, тобто зіставлення фактичних даних об'єктів фінансового планування з плановими на предмет виявлення відхилень.

Маржинальний доход - показник (у розрізі видів продукції), що включається в основний плановий і звітний документ операційного бюджету – звіт про фінансові результати. Обчислюється як різниця між виручкою від реалізації підприємства і собівартістю реалізації в частині змінних витрат за бюджетний період. Категорія "маржинального доходу" використовується при проведенні аналізу "витрата-об'єкт-прибуток" при складанні бюджету продажів. У літературі також зустрічаються визначення "контрибуційна маржа", "маржинальний прибуток".

Метод нарахувань, за якого датою одержання доходу визнають день відвантаження (передачі) товарів, робіт, послуг, майнових прав.

Накладні витрати (від англ, overhead costs) - термін бухгалтерського обліку, що включає усі види поточних витрат підприємства, що не відносяться до прямих витрат. Накладні витрати містять у собі непрямі перемінні витрати і постійні (періодичні) витрати.

Непрямі витрати - статті змінних витрат підприємства, що при використовуваній на підприємстві системі обліку не можуть бути безпосередньо списані на собівартість випуску і реалізації окремих видів продукції. Для розподілу непрямих витрат по видах продукції використовуються спеціальні методи. У залежності від стадій фінансового циклу непрямі витрати підрозділяються на Загальновиробничі і комерційні (частина прямих комерційних витрат).

Нерозподілений прибуток згідно балансу (прибуток, що залишається в розпорядженні підприємства) - показник, що включається в основний плановий і звітний документ операційного бюджету - звіт про фінансові результати використання. Розраховується як різниця між чистий прибуток і позареалізаційними витратами.

Нижній рівень контролю - контроль за виконанням бюджетів центрів фінансової відповідальності, що здійснюється економічними службами цих підрозділів. Контролюється як зведений бюджет, так і його складові функціональні бюджети.

Нормовані (планові) оборотні засоби - це товарно-матеріальні цінності (виробничі запаси, незавершене виробництво, готова продукція, товари), кошти в розрахунках з дебіторами за товари, роботи і послуги, строк сплати яких не настав, грошові кошти та їх еквіваленти. Вони необхідні для безперервної роботи підприємств та виконання запланованих обсягів господарської діяльності.

Оборотні виробничі засоби - це предмети праці (сировина, матеріали, куплені напівфабрикати, паливо для виробничих потреб, пальне, запасні частини, тара і тароматеріали). Вони повністю споживаються в кожному виробничому циклі, цілком переносять свою вартість на створену продукцію. До оборотних виробничих засобів також відносять предмети матеріально- технічного призначення (малоцінні та швидкозношувані предмети терміном використання до одного року) і незавершене виробництво.

Операційний бюджет - це бюджет, що характеризує господарські операції відокремленого підрозділу підприємства, що фінансово відповідає за результати (ЦФВ). Це підбюджет першого рівня, що входить до складу зведеного бюджету підприємства і є планом доходів (виручки), витрат (собівартості) і кінцевих фінансових результатів (прибутку) підприємства на бюджетний період. Операційний бюджет складається з цілого ряду підбюджетів другого рівня: бюджету продажів, бюджету виробництва, бюджету запасів ютової продукції, бюджету постійних (загальногосподарських і загальних комерційних) витрат, бюджету закупівель.

Операційний прибуток – показник, що включається в основний плановий і звітний документ операційного бюджету – звіт про фінансові результати. Розраховується як різниця між виручкою від реалізації і повною собівартістю від реалізації або між маржинальним доходом і величиною постійних витрат.

Оперативне планування передбачає розробку короткострокових планів (річних, квартальних і тощо) по досягненню показників, встановлених для довгострокового періоду і відображених у довгостроковому бюджеті.

Основний бюджет - це узгоджений з усіма підрозділами план діяльності підприємства в цілому.

Позареалізаційні витрати - поточні витрати підприємства, не зв'язані з веденням господарської діяльності й у собівартість, що включаються не в управлінському обліку, випуску і реалізації. До позареалізаційних витрат включаються відрахування прибутку (дивіденди) акціонерам, безоплатне фінансування інших підприємств і організацій, нарахування преміального фонду підприємства за підсумками бюджетного періоду, зміст соціальної сфери. У літературі також зустрічається визначення "трансферти з чистого прибутку".

Політика підприємства - це правила і напрями, що встановлюють внутрішні обмеження, в які повинні укладатися дп підприємства.

Положення про бюджетування - документ, що носить загальний характер, в якому: відображаються основні поняття, загальні положення бюджетного процесу.

Постійні витрати (витрати) - поточні витрати підприємства по підтримці загальних умов господарської діяльності і не залежні від коливань обсягів продажів і випуску. Постійні витрати складаються з загальногосподарських (адміністративних) витрат і загальних комерційних витрат (реклама іміджу фірми, оплата праці служби збуту й ін.).

У літературі також зустрічається визначення "періодичні витрати". На противагу "постійним витратам", інша частина поточних витрат підприємства, що залежить від коливань обсягів випуску і збуту окремих видів продукції, відноситься до перемінних витрат.

Прибуток до оподатковування - показник, що включається в основний нарахованих за бюджетний період відсотків по залучених засобах (кредитам).

Принципи планування - це вихідні положення і правила формування прогнозів, обгрунтування планів щодо їх доцільності, системності, структури, логіки та організації розробки.

Прогноз балансу - це документ, що відображає зміну балансової вартості підприємства в результаті здійснення ним фінансово- господарської діяльності протягом планового періоду.

Прогнозний баланс активів і пасивів - це звичайний бухгалтерський баланс, який підприємство складає в укрупненому вигляді.

Прямі витрати - загальне поняття всіх статей змінних витрат, що можуть бути безпосередньо віднесені на виробництво і збут окремих видів продукції. У залежності від формування по стадіях фінансового циклу прямі витрати підрозділяються на прямі виробничі витрати і частину збутових (прямих комерційних) витрат.

Реалізація бюджету - це повсякденна діяльність підприємства, яка вимагає регулювання, контролю та моніторингу.

Регламент - це документ, що описує процедури, які повинні привести до досягнення результату, зафіксованого в "Положенні". Наприклад, "Регламент бюджетування" містить вказівки щодо процедур формування загального бюджету підприємства, визначає шаблони бюджетних форм, порядок і терміни складання, затвердження бюджету і контролю його виконання, встановлює відповідальність структурних підрозділів.

Сегментний звіт про прибуток - звіт про прибуток, що відображає доходи, витрати і фінансовий результат діяльності підприємства в цілому та його основних сегментів. Звіт може складатись на основі калькулювання повних виробничих витрат (за формою, що використовується для зовнішньої звітності) або змінних витрат.

Система управління - це регламент підготовки, складання, затвердження, контролю та аналізу виконання фінансових планів (бюджетів), в якому закріплено функції служб апарату управління і структурних підрозділів на кожній стадії фінансового планування.

Собівартість випуску - плановий і звітний показник (у розрізі видів продукції), що входить у бюджет виробництва. Обчислюється як різниця виробничих витрат і зміни залишків незавершеного виробництва за бюджетний період.

Собівартість реалізації - показник (у розрізі видів продукції), що включається в основний плановий і звітний документ операційного бюджету - звіт про фінансові результати. Обчислюється як сума собівартості випуску продукції, реалізованої протягом бюджетного періоду + величина прямих комерційних витрат + величина постійних витрат. Розрізняють собівартість реалізації окремого виду продукції (величина постійних витрат не включається) і повну собівартість реалізації продукції підприємства (із включенням суми постійних витрат). Собівартість реалізації в управлінському плануванні не включає величину нарахованих за бюджетний період податків.

Стратегія - це концепція досягнення цілей підприємства в довгостроковому періоді.

Трансакційні витрати - загальноекономічна категорія, що позначає усі витрати підприємства, зв'язані з функціонуванням організаційної структури і системи управління. Зокрема, у розряд трансакційних витрат попадають поточні витрати по веденню управлінського обліку й плануванню (бюджетуванню) на підприємстві.

Управлінський баланс - основний плановий і звітний документ зведеного бюджету, що містить дані про зміни величини і структури активів і джерелах фінансування діяльності підприємства за бюджетний період.

Управління за відхиленнями від бюджету - принципи управління, за якими менеджер концентрує увагу лише на значних відхиленнях фактичних показників від плану.

Фінансова структура - це організація центрів фінансової відповідальності, яка визначає їх підпорядкованість, повноваження, відповідальність та призначена для управління вартістю діяльності підприємства.

Фінансова стратегія підприємства - це спосіб реалізації підприємством довгострокових цілей фінансової діяльності, усунення суперечності між потребою у фінансових ресурсах і можливостями їх формування. Вибір шляхів досягнення цілей визначає фінансова політика.

Фінансові ресурси - це грошові доходи і надходження, які знаходяться у розпорядженні підприємства і призначені для здійснення витрат по розширеному відтворенню, економічному стимулюванню, виконанню зобов'язань перед державою, фінансування інших витрат.

Фінансове планування і прогнозування - це процес розробки фінансового плану (прогнозу). Фінансовий план з одного боку представляє собою основний розділ бізнес-плану, а з другого - самостійний план формування і використання фінансових ресурсів підприємства.

Фінансовий бюджет - підбюджет першого рівня, що входить до складу зведеного бюджету підприємства і є планом, по-перше, грошових надходжень і витрат, по-друге, руху всіх ліквідних ресурсів (оборотних коштів) і поточних зобов'язань підприємства на бюджетний період. У літературі зустрічаються також визначення "грошовий бюджет", "бюджет руху грошових коштів".

Фінансовий план - це документ, що дозволяє визначити і зіставити всі грошові потоки підприємства, виплати і отримання платежів, їх взаємне узгодження між об'єктами і стратегічними зонами господарювання.

Фонди обігу - це готова продукція на складах виробничих підприємств, товари на підприємствах торгівлі та ресторанного господарства, готівка в касі, кошти на поточному та інших рахунках в банку і в розрахунках з покупцями та іншими дебіторами.

Функціональний бюджет - це бюджет, який відображає визначену сторону діяльності підприємства (функціональну область). Між функціональними областями діяльності підприємства і відповідними функціональними бюджетами існує взаємно однозначна відповідність.

Центри витрат утворюють ті підрозділи підприємства, які для виконання своїх функціональних обов'язків споживають різні ресурси і таким чином впливають на витрати. Центри витрат відповідають за їх величину. Прикладом Центрів витрат є різні виробничі підрозділи і функціональні служби (цех, склад, бухгалтерія, реклама, охорона тощо).

Центр доходів - це структурний підрозділ підприємства (організації), керівник якого в рамках виділеного бюджету відповідає за максимізацію доходу від продажів, не має повноважень щодо захисту за варіювання цінами та обмежений у витрачанні коштів (у межах бюджету). Центри доходу відповідають за дохід, який вони приносять підприємству в процесі своєї діяльності.

Центри інвестицій - це сегменти бізнесу, керівники яких одночасно контролюють доходи, витрати своїх підрозділів, а також ефективність вкладених у них коштів. Прикладом подібних центрів інвестицій можуть бути великі дочірні компанії промислових холдингів.

Центри прибутку на підприємстві - виділені у відокремлені бізнес- одиниці (контролюючі одночасно випуск і збут) виробничі підрозділи. Прикладом такого роду ЦФО можуть бути: госпрозрахункові структурні підрозділи, виділені на окремий баланс, дочірні підприємства.

Центр фінансової відповідальності (ЦФВ) - це структурний підрозділ, що виконує певні господарські операції, здатний здійснювати безпосередній вплив на витрати і (або) доходи від цих операцій і відповідає за величину цих витрат і (або) доходів.

Центр фінансового обліку - це структурний підрозділ, який здійснює облік встановлених для нього показників доходів і (або) витрат, але не відповідає за їх величину.

Чистий прибуток - показник, що включається в основний плановий і звітний документ операційного бюджету - звіт про фінансові результати. Очислюється як різниця між прибутком до оподатковування і сумою нарахованих податків за період.


Огляд глосарія за алфавітом

Спеціальні | А | Б | В | Г | Ґ | Д | Е | Є | Ж | З | И | І | Ї | Й | К | Л | М | Н | О | П | Р | С | Т | У | Ф | Х | Ц | Ч | Ш | Щ | Ь | Ю | Я | Всі
В цій секції записів не знайдено