Структура за темами
- Викладач Денисенко Володимир Анатолійович
- Програма курсу
Програма курсу
ПРОГРАМА КУРСУ
Програма з курсу «Теорія масової комунікацій» відповідає навчальному плану підготовки журналістів.
Курс «Теорія масової комунікації» є необхідною теоретичною основою для проведення медіа досліджень. Він дає можливість здобути теоретичні знання та практичні навички, необхідні магістрам для організації наукової роботи у своїй галузі.
Курс «Теорія масових комунікацій» пов’язаний з курсами «Вступ до спеціальності» й «Теорія масової інформації», «Комунікаційні технології» та ін.
Мета, завдання, значення курсу: Теоретична підготовка студентів у галузі медіа досліджень, включно з опануванням найбільш відомими теоріями й методами, вивченням історії дослідження масових комунікацій, ознайомленням із сучасними українськими прикладами розвитку медіа галузі та проведення медіа досліджень. Оскільки ця дисципліна орієнтована головним чином на майбутніх журналістів, вона включає в себе головні складові цієї професії, а також вводить в центральну проблематику розвитку масових комунікацій сучасної України. Через цей курс студенти одержують цілісний погляд на журналістику, мас-медіа та масові комунікації.
В результаті вивчення курсу студент повинен
Знати:
– основні теорії масових комунікацій
– історію розвитку медіа досліджень
Вміти:
– проводити медіа дослідження;
– критично мислити;
– давати експертні оцінки масовим комунікаціям сучасної України;
– орієнтуватися у проблематиці громадського мовлення.
- Тема 1. МАСОВІ КОМУНІКАЦІЇ ТА ЇХ ДОСЛІДЖЕННЯ
Тема 1. МАСОВІ КОМУНІКАЦІЇ ТА ЇХ ДОСЛІДЖЕННЯ
Людина є соціальною істотою, тобто вона не може обходитися без взаємодії з іншими людьми, без знання їхньої думки про себе. Тому здатність до комунікації і потреба в комунікації е чи не найважливішими її сутнісними ознаками. Окрім того, що людина хоче зрозуміти навколишню дійсність, вона прагне до взаєморозуміння і порозуміння з іншими людьми.
Ключові поняття масових комунікацій
Слід розрізняти поняття масових комунікацій, масової інформації та засобів масової комунікації (ЗМК). Масові комунікації вирізняє насамперед застосування ЗМК, або мас-медіа.
Медіаекологія / медіакритика / медіаграмотність / медіафілософіяОскільки в Україні відсутні системні дослідження ЗМК, вони відбуваються переважно в режимі повсякденної медіакритики і не мають тривкої концептуальної бази. Українське суспільство перебуває між двома формами тиску на масову свідомість.
- Тема 2. ТЕОРІЇ МАСОВИХ КОМУНІКАЦІЙ
Тема 2. ТЕОРІЇ МАСОВИХ КОМУНІКАЦІЙ
Історія вивчення масових комунікацій
Існують різні версії історії досліджень масових комунікацій. Ми представимо її за логікою Дж. Брайанта і С. Томпсона. Ці автори пов'язують вивчення масових комунікацій зі стурбованістю суспільства впливами медій, яка проявлялася по-різному.
Теорія масової комунікації Д. Мак-Квейла
У численних спробах комплексного підходу до різноманітних теорій масової комунікації привертають увагу праці Д. Мак-Квейла. Цей дослідник розглядає масову комунікацію як певний феномен, а тому веде мову про єдину теорію масової комунікації.
Теорія повинна давати відповідь на головне запитання "чому?" Вона тлумачить весь феномен, включно з тим, що відбувається з ним і довкола нього. Теорія спирається на досвід (спостереження) і потім продукує знання (пояснення).
Представляючи теорію візуальної комунікації, А. Берґер спирається на модель Г. Лассвелла. Він розглядає взаємозв'язок між твором мистецтва, авдиторією, якій він адресований, засобами, що передають образ, автором твору і суспільством.
Вивчення теорій масових комунікаційВ цьому підрозділі пропонуємо перелік із ЗО публікацій для опрацювання. Джерела дібрано за такими принципами: важливість порушеної проблематики; невеликий обсяг; системний характер усього списку.
Дискусія "Як маніпулюють онлайн-медіа?"
Ви думаєте, всі інформаційні сайти – це медіа? Ні! Переважна більшість – це сайти-сміттярки.
Назва буквально відбиває їхню суть. Вони не фільтрують інформації, там є все про все. Як і в кожному смітнику, в них можна знайти щось хороше, яке було викинуте випадково. Проте це рідкість, основна маса “з душком”.
Однак маніпулюють не тільки сайти-сміттярки. Реальні медіа теж не без гріха.
· Як розрізнити сміттярку і реальне медіа?
· Які медіа найбезпечніші? З мінімумом інформаційних вірусів.
· Які типові маніпуляції використовують онлайн-медіа?
Про це і не тільки Оксана Мороз поговорить з Оксаною Романюк, виконавчою директоркою Інституту масової інформації та медіаексперткою.
Інститут масової інформації є своєрідним барометром дотримання журналістських стандартів в Україні. Він постійно моніторить їхнє дотримання в інтернет-медіа та щоквартально публікує рейтинг тих, які їм відповідають. Тобто кожен одразу може зрозуміти, які медіа сумлінні, а які ні.
Учасники:
· Оксана Романюк, виконавча директорка Інституту масової інформації, медіаекспертка, представниця в Україні міжнародної організації “Репортери без кордонів”, членкиня КЖЕ та Наглядової ради НСТУ.
· Оксана Мороз, засновниця ініціативи з інформаційної гігієни “Як не стати овочем”, авторка книг “Нація овочів?” та “Боротьба за правду”. Працювала на боці маніпуляторів майже 20 років.
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=135195614650418
Лекція 2
- Тема 3. МЕДІАРЕФОРМИ: ПОДОЛАННЯ ТОТАЛІТАРИЗМУ
Тема 3. МЕДІАРЕФОРМИ: ПОДОЛАННЯ ТОТАЛІТАРИЗМУ
Розвиток масових комунікацій сучасної України слід розглядати у контексті вирішення проблеми подолання тоталітаризму. Це завдання зовсім не означає того, начебто Україна його подолала і ми тільки підсумовуємо, яким чином це було зроблено.
Помаранчева революція змінила обличчя українського суспільства, вплинула на всі сфери громадсько-політичного, культурного та економічного життя держави. Вона стала епохальною подією української історії. Це не був чийсь хитромудрий план чи змова.
Маніфест українських журналістів з приводу політичної цензури
Журналістська революція в Україні стала одним із багатьох і чи не найважливішим наслідком Помаранчевої революції. За "Телекритикою", вона відбулася 28 жовтня 2004 р. У цей день 41 журналіст 5 центральних телеканалів - "Інтеру", ІСТV, Нового, "Тонісу" та НТН - повстали, вголос заявивши про політичний тиск на їхні медії та про своє небажання більше виконувати "темники".
Заява українських журналістів
Ми, журналісти України, усвідомлюючи унікальне значення правдивого слова для розвитку і зміцнення нашої Батьківщини, усвідомлюючи особисту відповідальність журналіста за чесне інформування суспільства, даючи собі звіт, що страх завадить деяким нашим колегам підписатися під цим маніфестом, проголошуємо:...
Брудні виборчі технології та медії
Ми, журналісти українських телеканалів, занепокоєні загрозою висвітлення вирішального періоду виборів у спотвореному вигляді.
Незворотність змін в українських медіяхДля того щоб одержати повне уявлення про загрозу українській державності через спробу викривлення масових комунікацій наприкінці 2004 р., потрібно звернутися до спеціальних досліджень маніпуляцій масовою свідомістю. Коли політичний режим в Україні відчув загрозу власному існуванню, він був готовий до тоталітарного путчу.
Маніпуляція ЗМК
Опрацювати та проаналізувати лекційне завдання і, користуючись підказками як відбувається маніпуляція у засобах масової інформації, написати новину, яка б переконувала читачів у корисності чогось шкідливого (наприклад: істи солодке можна завжди).
Лекція 3
- Тема 4. ПРОФЕСІЯ ЖУРНАЛІСТА
Тема 4. ПРОФЕСІЯ ЖУРНАЛІСТА
Універсалізм професії журналіста
Журналісти посідають особливе місце в системі масових комунікацій, оскільки вони є професійними комунікаторами. Від їхнього професіоналізму залежить налагодження зв'язків між різними соціальними групами суспільства, стан мас-медій, взаємо-обмін різноманітними точками зору, інформацією, досвідом, процес самоорганізації тощо.
Появою професійних стандартів сучасної журналістики ми багато в чому завдячуємо Бі-Бі-Сі, яка першою стала працювати на засадах публічного мовлення. Тобто метою цієї Корпорації є не досягнення прибутку, не вплив на масову свідомість, а задоволення тих потреб, які має загальнонаціональна авдиторія.
У тому розумінні, що журналіст повинен ставитися до своєї роботи з належною серйозністю і професіоналізмом, що передбачає врахування необхідних методологічних принципів. Наприклад, ціле розслідування обов'язково проводиться перед підготовкою до звичайного інтерв'ю.
Журналістська етика та саморегуляція
Важливу роль у правовому регулюванні журналістської діяльності на Заході відіграють різноманітні професійні кодекси та громадські організації. їхня дієвість також є свідченням розвиненої політичної та правової культури.
Окрім того, що методи соціологічної науки лежать в основі вивчення медій та масової комунікації, журналіст повинен уміти користуватися тими результатами досліджень, які пропонують масовій авдиторії різноманітні соціологічні інституції. Ці вміння набувають особливого значення у посттоталітарних умовах, коли соціологи часто втягуються у процеси маніпулювання громадською думкою.
Оскільки за останнє десятиліття Україна перетворилася на справжній полігон для т.зв. брудних технологій, у реалізацію яких були масово втягнуті українські журналісти, потрібно з'ясувати місце і співвідношення понять. Незважаючи на те, що до навчальних журналістських програм входять предмети з галузі Public Relations (PR), ця професія має зовсім інше призначення, ніж професія журналіста.
Журналістська та медіаосвітаПочатки журналістської освіти пов'язані з Дж. Пулітцером, ім'ям якого названа престижна премія. Він організував 1912 р. у Колумбійському університеті першу журналістську школу. Теперішній посттоталітарний стан журналістської освіти не задовольняє українські медії. Стара система була зруйнована, а нова досі не створена.
Як маніпулюють ЗМІ
1. Зробити конспект основних способів маніпуляцій, як відрізнити інформаційний сайт від сміттярки та інше ♡
2. Підготувати на наступне заняття аналіз власного досвіду користування інформаційними ЗМК з урахуванням інформації із дискусії.
Лекція 4
- Тема 5. СПЕЦИФІЧНІ ПРЕДСТАВЛЕННЯ
Тема 5. СПЕЦИФІЧНІ ПРЕДСТАВЛЕННЯ
Важливе місце в роботі журналіста посідають т.зв. специфічні представлення, що торкаються різного роду дражливих проблем, висвітлюючи які журналіст наражається на небезпеку бути звинуваченим у порушенні етичних принципів або в образі кого-небудь самою лише неоковирною згадкою. Це, зокрема, стосується зображення у медіях різного роду меншин, тобто тих соціальних та національних груп, які перебувають у кількісній меншості, але прагнуть реалізації власних прав.
Лекція 5
- Тема 6. ГРОМАДСЬКЕ МОВЛЕННЯ
Тема 6. ГРОМАДСЬКЕ МОВЛЕННЯ
Проект громадського мовлення в Україні належить до тих, які не були реалізовані після Помаранчевої революції.
Політики конкурують не просто за впливи, а за повний контроль над ЗМК.
Однак політична боротьба не повинна заперечувати медіаторську роль та незалежність медій.
Лекція 6
- Тема 7. НОВІ МЕДІЇ
Тема 7. НОВІ МЕДІЇ
Осмислення та переосмислення глобальних комунікацій.
Контрольні запитання.
Тема для дискусії
Лекція 7
- Тема 8. ГЛОБАЛІЗАЦІЯ І ПОРОЗУМІННЯ
- АТЕСТАЦІЯ
- ЗАВДАННЯ ДЛЯ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
Виконання реферативних/самостійних робіт
- 2 СЕМЕСТР
- Тема 1
Тема 1
Лекція 1
Практична робота 1
- Тема 2
Тема 2
Лекція 2
Практична робота 2
- Тема 3
Тема 3
Лекція 3
Практична робота 3
- Тема 4
Тема 4
Лекція 4
Практична робота 4
- Тема 5
Тема 5
Лекція 5
Практична робота 5
- Тема 6
Тема 6
Лекція 6
Практична робота 6
- Тема 7
Тема 7
Лекція 7
Практична робота 7
- Тема 8
Тема 8
Лекція 8
Практична робота 8
- Тема 9
Тема 9
Лекція 9
Практична робота 9
- Тема 10
Тема 10
Лекція 10
Практична робота 10 (1),(2)
- Тема 11
Тема 11
Лекція 11
- Тема 12
Тема 12
Лекція 12
- Тема 13
Тема 13
Лекція 13
- Додаткові матеріали
Додаткові матеріали
Теми реферативних робіт
- ОПИТУВАННЯ
- Тема 28
Тема 28
https://drive.google.com/file/d/19BZETmNkzrHENeYeA8turUyLBKsR37fB/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1be368PjPsD2o3NTwL7NswlvSpf6H1ev6/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1nuXyEVb7eW_Z0B5uYD7c5Ejt43UbOTnS/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1iUyny7V0I0xzoDxMF2U0sutoBGcJq6yz/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1d1g7XmM94X4zJfYrGfEb0UOLIu2ugaXd/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1lgAB1941sOvP7KWo-z13BnmQQOIsj_qG/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1v_0utOZABaqcNUwmkd528_aZg563ZxXW/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1iPlO--une5hwPqBhwDGYcxBNt_vBaPXx/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1bB0RX2RkRrvgjFtsukI6xvqXojmFtVeu/view?usp=drive_link
- Тема 29
Тема 29
https://drive.google.com/file/d/19BZETmNkzrHENeYeA8turUyLBKsR37fB/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1be368PjPsD2o3NTwL7NswlvSpf6H1ev6/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1nuXyEVb7eW_Z0B5uYD7c5Ejt43UbOTnS/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1iUyny7V0I0xzoDxMF2U0sutoBGcJq6yz/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1d1g7XmM94X4zJfYrGfEb0UOLIu2ugaXd/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1lgAB1941sOvP7KWo-z13BnmQQOIsj_qG/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1v_0utOZABaqcNUwmkd528_aZg563ZxXW/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1iPlO--une5hwPqBhwDGYcxBNt_vBaPXx/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1bB0RX2RkRrvgjFtsukI6xvqXojmFtVeu/view?usp=drive_link