Теоретичний блок онлайн
ТЕМА. Найвпливовіший скандинавський поет останніх десятиліть. Тумас Йоста Транстремер – лауреат Нобелівської премії, перекладач, прозаїк. Розмаїття тем і жанрів його лірики. Актуальні проблеми сьогодення та образ сучасної людини в поезії Т. Й. Транстремера
Завдання:
- знати основні віхи життя і творчості шведського письменника
Т. Й. Транстремера;
- розуміти зв'язок творчості поета з національними традиціями й тенденціями розвитку літератури;
- аналізувати й інтерпретувати прочитані твори, сприймати їх в контексті культури країни;
- здійснювати пошукову діяльність, застосовуючи різні види інформації та читання.
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Тумас Транстремер (1931-2015)
За основною професією — лікар-психолог, працював спочатку у в'язниці для неповнолітніх, згодом — з інвалідами, які втратили працездатність унаслідок трудового каліцтва, ув'язненими і наркоманами. Тумас Транстремер був не лише талановитим поетом. Він ще професійно грав на фортепіано. У його сприйнятті поезія і музика тісно пов’язані..
Режим доступу: https://www.ukrlib.com.ua/bio-zl/printit.php?tid=5952
Особливості творчості
Використовував образи й мотиви сучасної літератури.
Продовжував поетичні традиції ХХ ст.
Тематика творів: вірші про сни, мандри та смерть, у яких автор розмірковує над смислом існування, висвітлює духовність та віру.
Улюблені герої - відомі мандрівники Лівінгстон і Стенлі.
Писав переважно вільним віршем, але майстерно володів твердими, так званими античними розмірами, наприклад, сапфічною чи алкеєвою строфою.
Створював короткі вірші, на зразок хайку.
Велику увагу у своїх творах поет приділяв метафорам.
Попри всі формальні пошуки та ефекти, Тумас Транстремер — поет старої формації. Нові слова, форми та образи він шукає насамперед у власному космосі. Світ поета і світ природи зливаються у них у нерозривній єдності, бо поет, за Транстремером, — це не професія, а спосіб життя та світосприйняття.
Твори Т. Транстремера перекладали українською: Д. Павличко, Ю.-В. Мусаковська, Л. Грицюк, Д. Суворов.
Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Томас_Транстремер
Аналіз вірша «Романські арки»
Один з найвідоміших його віршів – «Романські арки».
Подія, описана у вірші, відбувається у велетенському храмі. Особливостями саме романських храмів є простота, суворість, поєднання багатьох культурних традицій, утвердження переваги духовного над тілесним.
У храмі знаходяться ліричний герой і туристи. Туристи просто роздивляються якусь визначну споруду. Їхня позиція – позиція стороннього споглядача, недарма вони в полу темряві. Ліричний герой вдивляється в арки храму. Його позиція більш активна, він шукає відповіді на якісь питання, можливо, чекає на диво чи знак. У той же час герой самотній.
Так підкреслюється розмежування, розірваність світу.
До ліричного героя саме із-за його мовчазного поклику приходить невидимий ангел. Таким чином, зливається людська та ангельська сутності – а це вже пряма аналогія з боголюдиною.
Людина у вірші – подібна храму Арка – в першу чергу, символ небесного склепіння. в душах яких є надзвичайні скарби.
Автор звертається до кільцевої композиції.На кінець вірша синтаксичні конструкції змінюються: речення стають спонукальними і окличними. Поступово вони довшають.
Напівтемний храм змінюється затопленою сонцем площею. Це зміна душевного стану героя – його світ стає відкритим і світлим.
Проте знову парадокс Транстремера – герой «сліпий від сліз». Сльози – не лише вираз болю чи сильних почуттів, а й очищення, ритуальна поведінка.
Кардинально змінюється характер синтаксичних конструкцій у другій строфі. Уся строфа – одне речення. Так показана єдність людей і світу.
З ліричним героєм відбулося диво.
Для Транстремера «диво» – це те, що неодмінно «має бути», те, що відбувається, а не просто «може трапитися.
Режим доступу:
Аналіз вірша «Одкровення»
У коротких віршах збірки «20 хайку» поет створює алюзивний (натяк) образ японського вірша й розробляє традиційні прийоми японської літератури в європейській поезії.
Одкровення.
Вид старенької яблуні.
Море – десь близько.
Зовнішньо вірш відповідає традиціям хайку. Це – тривірш з поділом складів за принципом «5-7-5», схема «Настрій. Те, що цей настрій викликало», але в їхній будові є розходження з канонами жанру.
В одній частині вірша виражаються високі почуття, а в іншій – мінливий стан природи. Дві частини діляться паузою, яка при перекладі частіше передається крапкою. Т. Транстремер застосував другу крапку, тому цей вірш можна зрозуміти як включення трьох різних тем: «Одкровення», «Яблуня», «Море».
Мова вірша проста, лаконічна.
Режим доступу:
http://www.gramota.kiev.ua/pdf/Xrestom_Nikol_10%20kl_2018_1-312.pdf
Загальна характеристика збірки «В’язниця»
Часто зчиняють
Галас – час лякають так,
аби хутчіш біг
У 1959 році Транстремер у дев’яти хайку-віршах описав свої враження від відвідин в’язниці для підлітків. Збірка творів названа «В’язниця». Автор розповів про трагізм життя у цьому закритому закладі, яке сповнене галасу, страху, тривоги, неспокою.
У хайку продемонстровано співчутливе ставлення автора до малолітніх правопорушників.
Поет експериментував з формами, не властивими європейській літературі. З-під його пера вийшли збірки хайку-віршів, як їх називав сам Т. Транстремер. Збірка «В’язниця» (2001) була написана у 1959 р..
ПРАКТИЧНИЙ БЛОК
1. Порівняйте хайку Тумаса Транстремера зі збірок «В’язниця» та «Велика таїна». Чи є в них щось спільне і чим вони відрізняються?
Режим доступу: https://zarlit.com/textbook/10klas_2/19.html
2. Розробіть ілюстрації до хайку Т. Транстремера і презентуйте їх у соціальних мережах.
3. Складіть сенкан на тему: «Хайку Т. Транстремера».
БЛОК КОНТРОЛЮ
Питання до самоконтролю.
Який факт із біографії Т. Транстремера привернув найбільше вашу увагу?
Які проблеми сучасності піднімаються у віршах Т. Транстремера?
Чому свої враження від перебування у в’язниці для підлітків поет вирішив передати саме за допомогою хайку?
-Чим зумовлена особлива людяність у творах поета?
2. Виконайте тестові завдання.
1. З яким українським поетом можна порівняти Тумаса Транстремера, на думку Л. Грицюка?
А) З жодним;
Б) О. Олесь;
В) В. Симоненко.
2. Ким мріяв стати Тумас в дитинстві?
А) Дослідником, мандрівником;
Б) Журналістом, піаністом;
В) Дослідником, піаністом.
3. Чим захоплювався в дитинстві Тумас?
А) Колекціонуванням марок;
Б) Колекціонуванням рослин;
В) Колекціонуванням комах.
4. Які предмети вивчав Тумас під час навчання у Стокгольмському університеті?
А) Літературу, психологію, біологію;
Б) Психологію, літературу, історію, релігію;
В) Історію, лінгвістику, літературу.
5. На якому музичному інструменті грав Тумас Транстремер?
А) Скрипка;
Б) Фортепіано;
В) Орган.
6. Яке лікування призначили Тумасу після інсульту лікарі?
А) музичну психотерапію;
Б) аквотерапію;
В) лікувально-фізичну терапію.
7. У скільки років він написав свої перші поетичні твори?
А) 10;
Б) 15;
В) 13.
8. Які роки були для Тумаса Транстремера найпліднішими?
А) 1970-ті роки;
Б) 1950-ті;
В) 2000-і.
9. Скільки збірок видав Транстремер?
А) 15;
Б) 20;
В) 12.
10. Яку премію отримав поет?
А) Нобелівську;
Б) Пулітцерівську;
В) Букерівську.
11. Скількома мовами світу перекладені його твори?
А) 32;
Б) 60;
В) 10.
12. Одна із основних проблем, порушених у поезії автора:
А) самотність сучасної людини;
Б) єднання природи і людини;
В) життя і смерті.
Використані матеріали сайтів:
https://history.vn.ua/pidruchniki/kovbasenko-world-literature-10-class-2018-profile-level/20.php, https://history.vn.ua/pidruchniki/milyanovska-world-literature-10-class-2018-standard-level/43.php
https://vseosvita.ua/test/tumas-yosta-transtremer-18661.html
https://scribble.su/zarub_ukr/zarub-lit-10-kovbasenko/23.html