Структура за темами

  • Загальне

  • Тема 1. Особливості соціальної роботи з сім’єю

    Специфіка сім’ї як соціального інституту. Завдання, що розв’язує соціальний працівник у сім’ї. Активність сім'ї як клієнта соціальної роботи виходить з принципу її суверенності: Використання ресурсів сім’ї у роботі з нею. Поняття «проблемна ситуація» та «важка життєва ситуація». Принципи соціальної роботи з сім’єю. Сучасні інструменти поліпшення соціальної ситуації сім'ї. Технологічний підхід до соціальної роботи із сім'єю будується на основі основних принципів (принцип універсальності, принцип охорони соціальних прав, принцип соціального реагування, принцип клієнтоцентризму, принцип опори на власні сили, принцип максимізації соціальних ресурсів, принцип конфіденціальності, принцип толерантності). Загальні і специфічні принципи соціальної роботи із сім'єю. Принцип об'єктивності. Принцип системності. Фамілієцентристський принцип (або принцип фамілісцентризму). Загальнопрофесійні принципи конфіденційності й толерантності.

    • Тема 2. Основні напрями соціальної роботи з сім’єю

      Конкретні технології соціальної роботи із сім'єю. Сімейна терапія. Сімейна психопрофілактика. «Сімейна угода». Надання соціальної допомоги сім’ї. Сімейне консультування. Сімейне посередництво у розв’язанні сімейних конфліктів. Соціально-педагогічна робота з сім’єю. Соціальне обслуговування сім’ї. Соціально-реабілітаційна робота з сім’єю. Соціальнопрофілактична робота з сім’єю. Соціальний супровід сім’ї. Соціальне інспектування. Моделі деінституціалізації: планування родини (статеве виховання, роз'яснювальна та просвітницька робота серед молоді щодо запобігання небажаної вагітності, планування сім'ї); запобігання відмові га розміщенню дітей у державних закладах (підготовка молодих батьків, соціальна підтримка 6 вразливих сімей, у т.ч. матеріальна. Індивідуальний супровід сімей з дітьми, розвиток і надання соціальних послуг сім'ям, які мають дітей з особливими потребами); реінтеграція кровної/ біологічної родини (надання послуг щодо возз'єднання та реабіліта

      • Тема 3. Оцінка потреб сім’ї та дитини

        Оцінювання як процес та фундаментальна технологія. Оцінка потреб як компонент процесу оцінювання. Загальна характеристика Моделі оцінки та підходу до здійснення оцінки потреб дитини та її сім’ї. Особливості оцінки здатності батьків піклуватися про дитину. Оцінка впливу факторів сім’ї та середовища. Партнерство й взаємодія з дітьми і дорослими під час 10 проведення оцінки потреб дитини та її сім’ї. Алгоритм і процедура здійснення оцінки потреб дитини та її сім’ї

        • Тема 4. Соціальний супровід сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах

          Особливості державної підтримки сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах. Зміст та нормативно-правова основа соціального супроводу. Організаційно-методичні основи соціального супроводу. Планування роботи над випадком в ході здійснення соціального супроводу. Загальна схема планування (стратегія змін, позитивна динаміка випадку, закриття випадку). Формулювання мети спільно з сім'єю (особою). Помилки при формулюванні мети. Індивідуальний план соціального супроводу потенційного отримувача соціальних послуг. План супроводу сім’ї (особи), які перебувають у складних життєвих обставинах. Робота комісії з питань захисту прав дитини. Строк здійснення соціального супроводу. Виконання плану соціального супроводу. Соціальне оточення сім'ї (особи). Спрямованість соціального оточення. Позитивне соціальне оточення. Системи підтримки сім'ї (особи). Форми соціальної підтримки. Характеристика соціальної сітки: близькість до сім'ї, частота контактів, щільність і секторність. Наочна карта соціальної сітки. Стратегії поліпшення ефективності соціальної сітки. Загальна характеристика соціальної сітки сім'ї (особи), яка перебуває у складних життєвих обставинах. Помилки в роботі з розвитку соціальної сітки сім'ї. Формування соціальної сітки. Досвід здійснення соціального супроводу сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах Етичні норми роботи соціального працівника. Напрям та зміст соціально-педагогічної роботи з неповною сім’єю. Робота шкільного соціального працівника з неповною сім’єю.

          • Тема 5. Соціальна робота з опікунськими сім’ями

            Прийомна сім’я як об’єкт соціальної роботи. Типологія опікунських сімей. Соціально-економічне забезпечення опікунських сімей. Зміст соціальної роботи з опікунськими сім’ями. Форми і методи роботи. Соціальний супровід прийомних сімей.

            • Тема 6. Основи соціальної роботи з неблагополучною сім’єю

              Неблагополучна сім’я як соціальне явище. Групи неблагополучних сімей. Моделі надання послуг сім’ям. Методи соціальної роботи з неблагополучною сім’єю. Види соціально-педагогічної роботи з неблагополучною сім’єю. Виявлення неблагополучних сімей для подолання кризової ситуації. Знайомство з сім’єю, збір інформації про неї, визначення її проблем, формування позитивної мотивації до участі в роботі з соціальним педагогом. Подолання опору окремих членів сім’ї роботі через опосередкований вплив інших членів сім’ї, роз’яснення необхідності роботи, звернення до позитивного в сімейних стосунках, інформування про наслідки без діяльності, показ перспектив роботи. Досягнення згоди сім’ї на 11 соціально-педагогічну роботу, заключення контракту про обов’язки сторін у роботі. Подолання наслідків неблагополуччя, стабілізація і корекція стосунків, укріплення зв’язків із мікросередовищем, усунення причин неблагополуччя. Розв’язання проблем сім’ї. Профілактика рецидивів неблагополуччя.

              • Тема 7. Подолання сімейного насилля

                Домашнє насилля, його особливості та види. Законодавство України з попередження насильства в сім’ї. Психологічні особливості особистостей та поведінки членів сім’ї, в якій чиниться насильство. Теорія та практика соціальної профілактики насильства в сім'ї. Теорія та практика соціальної реабілітації потерпілих від насильства в сім'ї. Методи соціальної роботи з жертвами сімейного насилля. Центр медико-соціальної реабілітації жертв насильства в сім'ї. Рекомендації психологам, батькам та викладачам у разі звернення по факту насилля в сім’ї.

              • Тема 1. Соціально-правові засади захисту дитинства в Україні

                Визначення поняття ―дитинство‖. Нормативно-правові документи, які регулюють питання прав і інтересів дітей. Закон України ―Про охорону дитинства‖. Державна політика у сфері захисту дитинства. Інституційна мережа соціально-правового захисту дітей.

                • Тема 2. Соціальна робота з дітьми

                  Зміст соціальної робити з дітьми. Основні напрями соціальної робити з дітьми. Соціально-психологічний портрет дітей клієнтів системи соціальної роботи. Соціальне сирітство: причини, масштаби та наслідки. Гейткіпінг.

                  • Тема 3. Соціальний захист дітей-сиріт

                    Шляхи опіки та піклування про дітей, дітей-сиріт та дітей, які залишились без батьківського піклування. Соціально-педагогічна діяльність при усиновленні дитини. Система державного піклування дітей-сиріт: тимчасова прийомна сім’я, притулок, будинок дитини, дитячий будинок, школа-інтернат. Соціальне забжезепчення дітей-сиріт. Шляхи удосконалення змісту і виховання дітей в інтернатах. Особливості опіки та піклування про дітей-сиріт в закладах державного опікунства. Інституалізація й де інституалізація. Соціальний супровід випускників інтернат них установ.

                    • Тема 4. Соціально-педагогічна робота з дезадаптованими дітьми

                      Норма і відхилення від норми у соціальній педагогіці. Соціальнопедагогічна робота з девіантними дітьми: дітьми адиктивної поведінки, суїцидальної поведінки, антисоціальними дітьми, дітьми правопорушниками.

                      • Тема 5. Соціальний захист дітей з інвалідністю.

                        Соціальна робота з дітьми з інвалідністю. Нормативно-правове забезпечення. Соціальна та освітня інклюзія. Соціальна реабілітація. Концептуальний підхід до соціально-педагогічної реабілітації дітей з обмеженими функціональними можливостями. Моделі соціальної реабілітації дітей з функціональними обмеженнями. Вивчення стану та діагностика дитячої інвалідності. Зміст реабілітації дітей з функціональними обмеженнями.

                        • Тема 6. Соціально-педагогічна робота з іншими категоріями дітей.

                          Специфіка соціальної робити з дітьми «вулиці». Організація соціальноправового захисту дітей жертв насильства, проституції. Законодавча та інституційна база щодо реабілітації дітей, вилучених з найгірших форм дитячої праці. Положення міжнародних та регіональних правових документів про найгірші форми дитячої праці. Інституційна база ліквідації найгірших форм дитячої праці: система моніторингу дитячої праці та супровід клієнта. Виявлення працюючих дітей. Фактори ризику та захисту, що визначають поширеність дитячої праці. Дитяча праця в Україні та її наслідки. Процес виявлення дітей, залучених до НФДП. Методика реабілітації дітей, вилучених з НФДП.

                        • Тема 1. Молодь, як об’єкт соціальної роботи.

                          Загальне визначення молоді. Молодь, як соціально-демографічна спільнота, її соціальна сутність. Особливості соціального погляду на молодь, напрямки її соціального вивчення (психологічний, структурнофункціональний, культурологічний). Розкриття молоді як об’єкту і суб’єкту соціальних відносин. Суттєві риси молоді, вікові межі періоду молодості. Юність та молодість. Вікова періодизація людини. Поняття молодіжної свідомості та її рівнів. Загальні характеристики самовизначення молоді. Соціальне, політичне, професійне та економічне самовизначення молоді.

                          • Тема 2. Державна молодіжна політика (ДМП)

                            Молодіжна політика: мета, завдання, функції та принципи в сучасних українських умовах. Розкриття суті поняття «молодіжна політика». Основні напрямки та механізми реалізації молодіжної політики на етапі перехідного періоду розвитку суспільстві, відмінність сучасних концепцій ДМП. Організаційні проблеми ДМП. Можливості соціального проектування у сфері діяльності молодіжної політики. Законодавча база в Україні щодо державної молодіжної підтримки української молоді. Регіоналізація молодіжної політики, її особливості та принципи в сучасних українських умовах.
                            • Тема 3. Соціальна робота з молоддю

                              Зміст соціальної роботи з молоддю. Основні напрямки соціальної роботи з молоддю. Інституційна мережа соціальної роботи з молоддю. Діяльність молодіжного працівника. Специфіка соціальної роботи з різним групами молоді.

                              • Тема 4. Соціальне питання праці і забезпечення зайнятості молоді

                                Праця як основний засіб задоволення потреб людини, забезпечення її життєдіяльності. Особливості трудової діяльності. Економічне становище молоді. Умови адаптації молоді до ринкових відносин. Характерні особливості професійного самовизначення молоді. Зміни в ціннісних орієнтаціях, трудовій моралі, економічній свідомості та поведінці сучасної молоді.

                                • Тема 5. Соціальна робота з молоддю з числа порушників закону

                                  Соціально-правові засади звільнення з місць позбавлення волі. Соціальна пробація та ювенальна юстиція. Соціально-психологічні особливості клієнтів соціального супроводу. Питання та технології соціального супроводу молоді, яка повернулася з місць позбавлення волі. Забезпечення прав особи, яка повернулася з місць позбавлення волі. Організаційно-правові засади забезпечення прав молоді, які повернулися з місць позбавлення волі в разі переслідування.

                                  • Тема 6. Соціально-профілактична робота у дитячому та молодіжному середовищі

                                    Мета, предмет та завдання соціальної профілактики. Об’єкти та суб’єкти соціальної профілактики. Цільові групи соціальної профілактики. Принципи соціальної профілактики. Різновиди соціальної профілактики: первинна, вторинна, третинна. Мета і завдання первинної, вторинної, третинної профілактики. Рівні здійснення соціальної профілактики: загальносоціальний, спеціальний, індивідуальний. Характеристика загальної та спеціальної профілактики. Різновиди соціальної роботи в системі соціально-профілактичної роботи: соціально-педагогічна профілактика; соціально-психологічна допомога; соціальна адаптація та реабілітація. Державний стандарт соціальної послуги профілактики. Зміст та обсяг профілактичної допомоги. Умови та порядок надання соціальної послуги профілактики. Показники її якості для суб’єктів, які надають цю послугу. Технологія соціальної профілактики. Стратегії і моделі соціальної профілактики. Сутність стратегії: боротьби та нормалізації. У межах стратегії боротьби характеристика моделей профілактики: модель стримування (репресивна модель), модель залякування, модель ствердження моральних принципів, модель поширення фактичних знань, навчання позитивній поведінці, модель формування здорового способу життя, радикальна модель (модель соціального впливу). До стратегії нормалізації відносять такі моделі: контрольованого впливу та зменшення шкоди. Характеристика основних методів соціальної профілактики: лекція, бесіда, диспут, відеолекторії, 14 тренінг, рольові ігри, навчання на рівних, соціальна реклама, профілактика за допомогою засобів масової інформації.