Глосарій з дисципліни "PR та рекламна діяльність в туризмі"
Автопромоція (від англ. Promotion - просування) - створення сприятливих умов для збуту,
стимулювання продажів, збільшення популярності фігуранта політичного чи
комерційного ринку.
Автопаблісіті / А втон'юзмейкіг (від англ. Autonewsmaking) - Створення новинного інформаційного приводу про
власний ЗМІ (Видавничому домі, медіа-групі, медіа-холдингу і т.
д.) для подальшої трансляції повідомлення у своєму виданні (виданнях) з метою
його (їх) ефективного позиціювання.
Авторитет (від лат.
Auctoritas - влада, вплив) - загальновизнане значення, вплив, який має в силу
певних якостей чи заслуг небудь особа, група, система ідей; той, хто
користується загальним визнанням, впливом.
Авторський аркуш - одиниця обсягу тексту та образотворчого матеріалу;
становить 40 000 друкованих знаків прозового тексту з пробілами між словами,
або 3000 кв. см. площі зображення ілюстрацій і оформлювальних елементів, або
700 віршованим рядкам.
Авторське право - виключне право автора на відтворення, публікацію,
демонстрацію і продаж (як змісту, так і форми) якого-небудь твору.
Агентство - організація, що виконує певні доручення установ або
приватних осіб. А. рекламне - професійна організація, що
надає своїм клієнтам повний або обмежений обсяг послуг з планування і
проведення реклами, а також окремих її засобів. Напр., Підготовка і розміщення
реклами, оформлення замовлень у ЗМІ на виготовлення та прокат рекламних
фільмів, відеороликів, кліпів та ін
Адаптація (від лат. Adaptatio <adaptare - пристосовувати) -
Пристосування рекламних текстів до ефективного функціонування в різних
економічних і соціальних середовищах.
Аделіб - фрагмент імпровізації в дикторском виступі на радіо.
Адвертайзінг / А dvertising - C м.: Реклама.
Адветоріал / Адветоріалз / Advetorial (Англ.) - ПР-текст,
суміщає рекламу та інформацію. Автор такого тексту, як правило, виступає в ролі
експерта з якої-небудь проблеми. У друкованих ЗМІ такий матеріал
повинен оформлятися з вказівкою «на правах реклами» (напр., в газеті - в рамці,
особливим шрифтом і т.д.).
АИДА / AID А (англ.) - модель рекламної комунікації, яка була
запропонована вченим Е.Левісом на початку XX століття. Абревіатура англійських
слів: увага (attention), інтерес (interest), бажання (desire), дія (action),
яка пояснює сприйняття товарів споживачами і являє собою ряд послідовних етапів
реакції споживачів, які збираються зробити покупку. В даний час вважається
застарілою. Деякі вчені включають етап «переконання».
Айкідо-комунікації - етичні ПР-технології «приборкання»
інформаційного потоку, що дозволяють не тільки нейтралізувати негативний
комунікаційний ефект (а потім змінити його на позитивний), а й посилювати вплив
позитивного подієвого приводу.
Оппер (від англ. eyestopper - букв. «те, що зупиняє погляд») - 1. Прийом
з арсеналу маркетингової комунікації для залучення уваги споживачів. 2.
Яскравий, неординарний, що виділяється елемент, панно, що привертає увагу.
Акредитація (від лат. Accredere - надавати довіру) - 1. Процедура
призначення і вступу на посаду глави дипломатичного представництва. 2.
Реєстрація та дозвіл на проведення журналісткою діяльності для кореспондентів ЗМІ.
Алегорія - іносказання в мистецтві і рекламі, вираз абстрактного поняття
у вигляді конкретного образу (напр., жінка із зав'язаними очима і вагами в руці
- алегорія правосуддя).
Алітерація - повторення однорідних приголосних звуків у рядку, строфі,
фразі рекламного тексту.
Алфавітізм (від англ. Alphabetism) - деяка перевага, яке в рекламній комунікації
мають фірми з назвами, що починаються з літер першої частини алфавіту. Напр.:
Альфабанк, Ангстрем, Арсенал і т.д.
Анафора - єдине початок, поетичний прийом в рекламі, де одне і те ж
слово або звук повторюються на початку двох або кількох уривків промови.
Анкета - інструмент ПР-дослідження, включає перелік
спеціально підібраних і сформульованих питань, що задаються респондентам для
збору відноситься до даної теми первинної інформації.
Антиглобалізм (від др.-гр. ά??? - Проти і фр. Global загальний
<globus - куля) - суспільно-політичний рух, основне завдання якого висловити
протест проти сучасних форм глобалізації, що відображають
інтереси провідних індустріальних держав, насамперед США, і не враховують
належною мірою проблем і труднощів решти світу. Антиглобалісти
виступають за жорсткі кордони національних держав, порятунок голодуючих
африканців і вимираючих видів фауни, на захист національних культур, проти
безробіття та ін
Антикризове управління (від др.-гр. ά - Проти і англ. Сrisis management)
- напрям діяльності служби зв'язків з громадськістю, завданнями якого є:
прогнозування кризових ситуацій та розробка стратегій їх стримування і
випередження; управління процесом комунікації в умовах кризи , спрямоване на
поширення позиції організації і на запобігання дезінформації;
нейтралізація або мінімізація наслідків кризи.
Антиреклама (від др.-гр. ά??? - Проти і фр. Reclame <від лат.
Reclamare - викрикувати) - комплекс заходів, як правило, порушують
етичні норми конкурентної боротьби; основною метою А. є «зниження» іміджу
конкуруючої компанії ; зменшення потоків клієнтів, інвестицій, голосів тощо;
Антропоморфізм (др. грец. - Antropos - людина і morf? - Вид, форма) -
наділення людськими властивостями явищ природи, тварин, рослин в рекламі.
Напр., Що розмовляє бобер в рекламі зубної пасти «Colgate». А.
часто використовується в рекламі товарів для дітей чи підлітків, а також у
рекламі харчових продуктів. А. доречний у випадках, коли
індивідуальні властивості товару виділені слабо і товар мало відрізняється від
конкуруючих з ним.
Аплодіметр - цифрова форма політичної гри з використанням кількісних
інструментів (рейтингів та опитувань). При цьому
штучно модельованій рейтинги можуть формувати думку виборців або споживачів про
«кращому» політиці чи «кращої» компанії.
Арт-директор (від англ. Аrt-director - художній директор) - фахівець,
співробітник або керівник художнього відділу рекламного агентства; може сам
працювати над створенням ескізів та оригінал-макетів рекламних повідомлень, а
також купувати чужу рекламну продукцію для використання у своїй роботі. Ср: Креативний
директор.
Ассессмент - метод оцінки, атестації співробітників, що полягає в тому,
що група учасників проходить через певні випробування: ділові ігри, тести,
самопрезентацію, письмові роботи та ін Як правило, А.
застосовується для внутрішньої оцінки керівників середньої та вищої ланки і
вважається найбільш точним і ефективним способом атестації.
ATL (агов ти ел) (від англ. «Above the line» - букв. «Над
рисою») - методи прямої реклами в основних засобах масової комунікації
(телебачення, радіо, преса, Інтернет, зовнішня реклама).
Атрибуція (від лат. Atributio - приписування) - встановлення
першоджерела інформації, авторства.
Аудіметрію - прилад, вперше використаний в США для вимірювання
радіоаудиторії (40-ті роки). Пізніші модифікації А., призначеного
для вимірювання глядацьких переваг телеаудиторії, стали називати "ТВ-метр",
"пігшметр" і т.д.
Аудит - критичний аналіз діяльності організації, що дозволяє знайти
рішення для підвищення ефективності її роботи.
Аудиторія (від лат. Auditorim - місце для слухання) - якесь безліч
споживачів товару, медіапродукту, що розглядається в заданих межах.
Аутсорсинг (від англ. «Outsourcing») - висновок субдоговорів на
виконання робіт із зовнішніми фірмами.
Аффідавіт / Аффідевіт (від англ. Affidavit) - юридично оформлений
документ про узгоджений часу виходу в ефір радіо-або телепрограми з розміщеною
рекламою.
База даних (від фр. Base - підстава) - комплекс класифікованих
відомостей, що використовуються в усіх видах практики маркетингової
комунікації. Напр., База даних клієнтів.
Базове дослідження - Збір первинної інформації методом
особистого формалізованого інтерв'ю за місцем проживання респондентів.
Байлайнер (від англ. By-liner) - авторська, або іменна, стаття,
присвячена певному новинному події або періодично виходить у ЗМІ,
що створює або підтримує пабліцітний капітал організації, фірми
через авторитетний текст від імені першого (посадової) особи (А.Д. Кривоносов).
Банер (від англ. Banner - заголовок, символ) - 1. У комп'ютерному
дизайні: прямокутний простір, що несе рекламне повідомлення. 2. У зовнішній
рекламі: транспарант, натягнутий на висоті.
Бар'єри сприйняття інформації - перешкоди для отримання або сприйняття цільовою
аудиторією сигналів та інформації від суб'єкта комунікації. Напр.:
Упереджене ставлення людей до сприйняття тієї чи іншої інформації (ідей, знань,
норм, цінностей); окремі факти неякісного обслуговування клієнтів; склалися
негативні стереотипи сприйняття інформації окремою частиною населення; чутки;
вплив лідерів думок - представників референтних груп (родичів, колег , знайомих
тощо); приналежність до якої-небудь соціальної групи з її моральними,
культурно-естетичними, поведінковими та іншими нормами, де склалося негативну
думку, створюване ЗМІ, рекламою конкурентів і т.п.
Басорама - рекламний елемент, встановлений на даху автобуса.
«Білий» шум - пропагандистський прийом, що полягає в подачі такої
кількості "новин", що стає неможливо виділити пріоритети.
Бенчмаркінг (від англ. Benchmarking) - прийом стратегічного маркетингу,
при якому аналізуються найкращі методи, прийоми, найбільш успішні форми ведення
бізнесу, використовувані компаніями на ринку, включаючи аналіз ефективної
роботи власних відділів, підрозділів і фахівців.
Бестселер (від англ. Best - кращий, seller - бігкий товар) - видання,
яке користується підвищеним попитом на книжковому ринку. У книжковому
маркетингу існують різні критерії визначення Б. Напр., В США
книга вважається такою, якщо її затребуваний тираж наближається до цифри,
складовою 0,5-1% населення країни.
Бізнес (від англ. Business - справа, антрепренерство, підприємництво) -
ініціативна підприємницька діяльність, здійснювана за рахунок власних або
позикових коштів під особисту відповідальність з метою отримання прибутку і
розвитку власної справи.
Бізнес-імідж організації (від англ. Business - справа, антрепренерство,
підприємництво; image - зображення) - уявлення про організацію як суб'єкті
певної діяльності. В якості основних детермінант Б.-І.
підприємницьких організацій виступають ділова репутація, або сумлінність /
несумлінність у здійсненні підприємницької діяльності, а також ділова
активність організації, індикаторами якої є: обсяг продажів, відносна частка
ринку, інноваційність технологій і ступінь її освоєння; патентний
захист, різноманітність товарів; гнучкість цінової політики, доступ до збутових
мереж.
Бізнес-план - програма здійснення бізнес-операцій, дій підприємств або
організацій, що містить відомості про фірму, товар, виробництві, рамках збуту,
маркетингу, організації операцій та їх ефективності.
Business - to - business research / B 2 B (Бізнес ту бізнес ресеч / бі ту бі) (Від англ. Business - справа, research - дослідження) - дослідження ринків, на яких укладаються угоди між організаціями. При цьому вивчають не індивідуального споживача
товару або послуги, а корпоративних споживачів, що пропонують свої товари і
послуги іншим організаціям або індивідуальним споживачам. У ході досліджень
даного типу збирається і аналізується первинна і вторинна інформація.
Business - to - consumer research / B 2 C (Бізнес ту консьюме ресеч / бі ту сі) (Від англ. Business - справа, consumer - споживач, research - дослідження) - дослідження споживчого ринку. У дослідженнях даного типу зазвичай вивчається поведінка
і переваги індивідуальних споживачів товару або послуги. Виходячи з поставлених
маркетингових завдань в процесі дослідження типу B2C можуть бути опитані представники організацій
(експерти), фахівці (наприклад, лікарі, інженери), а також проведено збір і аналіз
вторинної інформації.
Білборд / Білборд (від англ. Billboard) - образотворча площину (щит, панель) в зовнішній рекламі. Б. іноді
вживається в значенні «короткий рекламне оголошення по радіо».
Біографія (від грец. Bios - життя і graphх - пишу) - ПР-текст,
який представляє опорну фактичну інформацію про посадову особу організації,
фірмі або соціально значимої персони.
Бірдекелі - підставки під пивний кухоль з рекламною інформацією.
Біт (від англ. Bit) - одиниця виміру інформації, що дорівнює одному
двійковому розряду.
Біхевіоризм (від англ. Behavior - поведінка) - один з напрямів в науці
20 в., Яка вважає предметом психології не свідомість, а поведінка - сукупність
фізіологічних реакцій на зовнішні стимули (за моделлю «стимул-реакція»). Біхевіористи
вважають, що поведінка людини обумовлено не соціальними інститутами, а системою
психологічних підкріплень, психобіологічними особливостями людини, і вивчають
поведінку людини як засіб пристосування до соціального середовища. Б.
ігнорує значення особистісних аспектів людської діяльності (свідомість, намір
чи сенс поведінки) і грунтується виключно на об'єктивних фактах.
Благодійність - надання матеріальної допомоги нужденним, а також
заохочення і розвиток будь-л. суспільно значущих форм діяльності (напр., захист
навколишнього середовища, охорона та реставрація пам'яток культури тощо),
здійснювані організаціями та приватними особами.
Блек-аут (від англ. Black out) - одна з популярних різновидів
радіореклами у формі динамічного діалогу з елементами гумору.
Блікфангі (від англ. Bleak fang - букв. «Оголений ікло») - рекламний
елемент, основною функцією якого є залучення уваги; броскость блікфангі може
досягатися його рухливістю, оригінальністю вирішення, гипертрофированием
розміру або шаржем.
Блоги - особисті Web-щоденники, які використовуються в цілях внутрішніх
і зовнішніх ПР, що припускають багатостороннє, неформальне і
дистантное спілкування в глобальній мережі, при якому надбанням громадськості
стає значуща службова та особиста інформація, напр., Про перших осіб
організації.
Блокбастер (від англ. Blockbaster) - 1. Рекламна кампанія, яка
викликала небувалий збут товару. 2. Пригодницький фільм для масового глядача;
кінобойовик.
Велика трійка - так за аналогією з "Великою сімкою" - сімома
найбільшими кінокомпаніями Голлівуду (МГМ, Парамаунт, Коламбіа, XX століття
Фокс, Уорнер Бразерс, Юнайтед Артист, Юніверсал) прийнято ранжувати три
найбільші телекомпанії США - Ен-бі-сі, Сі- бі-ес, Ей-бі-сі.
Брандмауер (від нім. Brandmauer) - торцева, глуха стіна будівлі, яка є
площею для розміщення реклами за допомогою різних технік (щит, малюнок на
штукатурці, колаж і т.д.).
Брейнштурм - Див: Мозковий штурм.
Бренд (від англ. Brand - клеймо, марка, сорт) - назва, термін, символ,
дизайн, позначають певний вид товару або послуги окремо взятого виробника (або
групи виробників) і виділяють його серед товарів і послуг інших виробників;
популярний товарний знак, який здобув популярність завдяки вдалим маркетинговим
процедурам. Brend image - графічна частина товарного знака. Brend
name - Текстова частина товарного знака. Б. -
маркетинговий об'єкт, що розвивається в часі, наділений певними властивостями в
свідомості споживачів; гарантія якості. Напр.: Coca-Cola, Sony, Юкос. Б.
зонтичний - Це прийом, коли бренд компанії використовується для позначення
відразу декількох груп товарів або товарних категорій.
Брендинг (від англ. Branding - створення бренду) - розділ маркетингу, що
вивчає способи створення довгострокового споживчого переваги конкретного
товарного знака.
Бренд-менеджмент / Brand management (від англ. brand - клеймо,
марка, сорт і management - управління) - Інструмент маркетингу по створенню і позиціонуванню
образу марки в свідомості покупця. Як правило, процес цей ділиться на два
етапи: розпізнавання і споживання.
Brand placement (Бренд плейсмент) (від англ. Brand -
клеймо, марка, сорт і place (ment) - місце) - згадка найменування фірми в
творах масової культури (у книгах, фільмах, піснях і т.д.), яке виглядає
випадковим і носить характер прихованої реклами.
Бриф (від англ. Brief - недовгий, короткий) - коротка письмова форма
погоджувальної порядку між рекламодавцем і рекламістом, де обумовлюються
основні параметри майбутньої рекламної кампанії. Ідеальний Б.
повинен включати: мета заходу або заходів, завдання, які потрібно вирішити
(максимальне опис проблемного фону), особливості цільової аудиторії, терміни
реалізації проекту, його географію і передбачуваний бюджет.
Брифінг (від англ. Briefing, brief - недовгий, короткий) - 1. Зустріч
офіційних осіб з представниками ЗМІ, на якій коротко викладається
позиція з певного питання. 2. Зустріч з журналістами для позиційного
заяви; використовується в екстрених, форс-мажорних ситуаціях і включає:
виступи одного - двох доповідачів із заявою на одну тему; прес-релізи,
позиційні заявки або біографії доповідачів. Тривалість заходу до 30
хвилин.
Брошура (від фр. Brochure) - друковане видання невеликого обсягу (у
міжнародній практиці від 5 до 48 стор).
BTL (бі ти ел) (від англ. Below the line - букв. «Під
рисою») - непряма реклама, до якої відносять промо-акції в місцях
продажів, промоушен, мерчандайзинг, прямий маркетинг, PR.
Буззмейкінг (від англ. Buzz-making - слух, поголоска) - маркетинговий
прийом, спрямований на створення механізму відтворення чуток.
Буклет (від англ. Booklet - книжечка) - неперіодичне видання у вигляді
друкованих аркушів, складаються паралельними згинами або скріпленими без
палітурки. У вигляді буклету випускаються рекламні та інформаційні матеріали.
Основне завдання - дати уявлення про компанію: про її спеціалізації, позиції на
ринку, переліку вироблених товарів і послуг, керівництво та колективі. Текст та
оформлення буклету повинні формувати у читача сприятливе враження про компанію.
Основні види буклетів: індоктрінаціонний Б., референс гайд,
інституціональний Б., листівка.
Бул-мак (від англ bull-підвищувати в ціні mark - знак, закладка)-реклама
видавництва, вкладається в книгу, журнал, каталог у вигляді барвистої закладки.
Бекграунд (від англ. Background - фон, задній план) - сукупність
інформації про фірму, яка дає уявлення про динаміку її розвитку. Б.
є сировиною для вироблення концепції рекламної або ПР-кампанії і
включає маркетингову інформацію і дані про власників і топ-менеджерах.
Бекграундер (від англ. Backgrounder) - ПР-текст, який
представляє розширену інформацію поточного характеру про організацію, фірму і
підтримуючий пабліцітний капітал організації. Б.
зазвичай доповнює прес-реліз.
Бюлетень (від фр. Bulletin - записка, листок) - періодичний друкований
інформаційний носій для оперативного оповіщення про поточні події.
Вербальний (від лат. Verbalis) - виражений у словах, словесний. Уміння
будувати вербальні або мовні комунікації - одне з найбільш
необхідних у сфері ПР. Передбачає вміння говорити і писати: 1)
те, що потрібно, 2) так, як потрібно, 3) там, де потрібно, 4) тоді, коли
потрібно, 5) тому, кому потрібно. Розрізняють усні вербальні комунікації
(публічні виступи) і письмові (написання ПР-текстів). Ср: Невербальний.
Верифікація (від фр. Verification <лат. Verus істинний і facio роблю)
- Перевірка інформації на достовірність, правдивість джерел.
Верстальник - фахівець з комп'ютерної верстки.
Верстка - 1. Композиція з текстових і ілюстративних елементів на
друкованій смузі. 2. Виробничий процес монтажу всіх елементів сторінки в смугу.
Бачення / Стратегічна мета - представлення корпорації в
перспективі, причому в кращому, ніж вона знаходиться в даний час, положенні
(те, що корпорація припускає досягти в майбутньому).
Відеоньюсреліз (від англ. Video-news-release) - інформаційне
повідомлення для ЗМІ, на касетному носії.
Візитна картка / Візитка (розм.) (від фр. Visiting card) - засіб ділової
та міжособистісної комунікації. Картка із надрукованими відомостями про
власника - ім'я, посада, контактна інформація (адреса, номер телефону, e-mail,
сайт).
Віртуальний (від лат. Virtualis - не існуючий в реальності) -
комп'ютерна імітація ПР-суб'єкта, інших персон, просторового
оточення і часовій послідовності подій.
Вплив - вплив кого-л. або чого-л. на суб'єкт комунікаційного процесу.
Типи впливу: принуждающее (покарання за непокору), винагороджуються
(за згоду підкоритися), легітимне (наказують законом), інформаційне
(засновано на переконанні в компетентності і авторитетності джерела), референтний
(засноване на ототожненні себе з суб'єктом впливу).
Внутріфірмова газета / Корпоративне видання - періодичне видання,
як правило, невеликого формату (А-1, А-2, А-3), присвячене подіям поточної
корпоративного життя і громадської діяльності організації та призначене для її
співробітників, партнерів, клієнтів, акціонерів. Поширення В.Г.
здійснюється як безпосередньо в організації, так і шляхом прямої поштової
розсилки.
Навіювання / Сугестія (від лат suggestio - навіювання, натяк) - форма
психологічного впливу, пов'язана з ослабленням усвідомленого контролю щодо
сприймають інформації. Ступінь навіюваності залежить від ряду факторів, у т.ч.
- Від властивостей особистості та її реакції на різні стимули. У процесі
навіювання суггеренд (особа, що піддається навіюванню) мимоволі,
пасивно, без обдумування засвоює ідеї внушающего. Схильні до навіюваності
особистості, легко «заражаються» настроями і звичками інших. В.
може проявлятися у схильності до наслідування і самонавіювання певних станів.
Воблер (від англ. Wobler) - невелика рекламна поверхня, закріплена на
гнучкій ніжці на полиці, на якій розміщений продукт; привертає увагу споживача
за рахунок вібрації.
Залучення - термін, що використовується для позначення кількості
споживачів, що звернули увагу на рекламу. Як правило, визначається у відсотках
до загальної кількості осіб, запам'ятали конкретне рекламне повідомлення.
ВОК (валовий оціночний коефіцієнт) - Див: Джі-ар-пі.
Питання закритий - тип питань, які обмежують висловлення особистої думки
у відповіді анкети, пропонуючи заздалегідь готові варіанти відповіді.
Питання відкрите - тип питань, які дають респондентам можливість самим
сформулювати свою відповідь, не вимагаючи від них, на відміну від закритих
питань, вибору якого-л. готового варіанти відповіді.
Вторинна інформація - дані, використовувані в маркетингових
дослідженнях, які являють собою матеріал, зібраний раніше для цілей, відмінних від
розв'язуваних в даному дослідженні. В якості джерел В.І. можуть
бути використані: публікації державних органів, міністерств,
торгово-промислових палат, щорічники статистичної інформації, звіти, книги,
газети, журнали, прайс-листи, каталоги, маркетингова статистика (обсяг збуту,
обсяг продажів, імпорт та ін)
Вибірка - соціологічний термін, що позначає сегмент суспільства,
покликаний відображати думку всього населення в ході ПР-досліджень.
Це передбачає, що всі вікові групи, люди різного соціального статусу, освіти,
статі і т.д. повинні мати у вибірці своїх представників. Інститут Геллапа, як
правило, проводить загальнонаціональні опитування в США на вибірці 1500-2000
осіб, що може забезпечити репрезентативність одержуваної
інформації.
Виставка - публічна демонстрація досягнень тих чи інших галузей
матеріальної чи духовної сфери життя суспільства з метою обміну ідеями,
теоріями, знаннями при можливому поєднанні з комерційною діяльністю. Форма
маркетингової комунікації (реклами і ПР,
стимулювання продажів), при якій на відносно невеликий за розмірами обладнаній
території демонструються для продажу зразки нових товарів або пропонуються
послуги з метою подальшої їх реалізації.
Гарнітура (від фр. Garniture) - комплект шрифтів, що має спільні
графічні ознаки. Шрифти однієї гарнітури можуть відрізнятися за розміром
(кеглю); за насиченістю (світлий, жирний, напівжирний); по нахилу (прямий,
курсив) і т.д.
Гендер (від англ. Gender <лат. Gens - рід) - 1. Будь-які психічні або
поведінкові властивості, що асоціюються з маскулінність (мужністю) і фемінінність
(жіночністю) і імовірно відрізняють чоловіків від жінок (раніше їх називали
статевими властивостями або відмінностями). 2. Соціальна роль чоловіків і жінок
незалежно від фізіологічного контексту, тобто чоловічі і жіночі ролі в
суспільстві конструюються і визначаються соціально, а не за статевою ознакою.
Центральне місце в гендерних дослідженнях займає проблема соціальної нерівності
чоловіків і жінок (напр., при прийомі на високооплачувану роботу за статистикою
перевага віддається чоловікам).
Герменевтика (від гр. Hermкneutikк - «істолковательние» мистецтво) -
теорія і метод інтерпретації текстів і осмислених людських дій.
Гештальт (від нім. Gestalt - форма, образ, будова)-психологічний
термін в теорії гештальтпсихології. Означає груповий досвід розуміння
значення образу як цілого, суму всіх його частин. Напр., Щодо бренду,
цей досвід є сумою імені, дизайну, упаковки, сервісу, смаку і т.д.
Гиперреальность (від гр. Hiper - над, понад, по той бік) - використання
комп'ютерної техніки для створення високого ступеня ілюзії реальності при
зображенні товарів або типажів споживачів у рекламному дизайні.
Гіпертекст (від гр. Hiper - над, понад, по той бік) - інформаційний
масив, фрагменти якого пов'язані між собою за принципом смислових асоціацій.
Термін введений в 1974 році Теодором Нельсоном для опису електронних текстів,
пов'язаних з іншими подібними текстами. Цей принцип читання руйнував традиційну
лінійну схему. У 90-і роки "ГІПЕРТЕКСТОВІ ь" лягла в основу WWW
(World Wide Web - «всеміраня павутина» / Інтернет).
Глобалізація (від фр. Global загальний <globus - куля) - максимальна
інтеграція у світовій економіці, політиці та соціального життя, в результаті
якої поступово стирається грань між національними культурами, самобутністю
етносів. Див: Антиглобалізм.
Глобалізм (від фр. Global загальний <globus - куля) - процес
всезростаючого впливу на соціальну дійсність окремих країн різних факторів
міжнародного значення: економічних і політичних зв'язків, культурного та
інформаційного обміну.
Глобальний (від фр. Global загальний <globus - куля) - загальний,
масштабний, повний, універсальний, узятий в цілому.
Річний звіт - щорічна фінансово-економічна декларація, яка надається
організацією в контролюючу інстанцію або для інформування громадськості. Г.О.
грає двояку роль: інформує (обов'язково включає фінансову звітність, напр.,
Звіт перед акціонерами) і бере участь у створенні іміджу, демонструючи відкритість
і прозорість компанії. Складається з двох частин - стратегічної та фінансової.
Крім основної інформації в нього також включені: «історія успіху»,
плани, відповіді на найбільш актуальні питання.
Гонорар (від лат. Honorarium - винагорода за послуги) - грошова
винагорода, що виплачується авторові або його спадкоємцям за публікацію чи інше
використання літературного, музичного, наукового твору, винаходу.
Групове свідомість - сукупність ідей, поглядів, виразів почуттів,
настроїв, волевиявлень, притаманних певній соціальній, соціально-культурної чи
етнічної групи.
Групи тиску / Лобістські групи - формальні і неформальні об'єднання
(партії, профспілки, корпорації, підприємницькі союзи), однією з функцій яких є
можливість чинення тиску на уряд, виконавчі органи та інші соціальні інститути
для досягнення певних, підтримуваних ними цілей.
Гудвіл (від анггл. Goodwill) - грошова оцінка нематеріальних активів
капіталу компанії, що не піддається матеріального виміру, напр., Репутація,
технічна компетенція, ділові зв'язки, маркетингові прийоми, вплив та ін
Дагмар (від англ. Dagmar) -'' визначення рекламних цілей і вимір
результатів ", популярна моделлю регулювання фаз приросту споживачів та
тестування процесу.
Дайджест (від англ. Digest - короткий виклад) - 1. Короткий виклад
літературного твору. 2. Періодичне видання, що спеціалізується на передруці
матеріалів з інших видань.
Девіз / Motto (Англ.) - короткий вислів або слово в рекламному тексті,
що виражає керівну ідею діяльності або кодекс поведінки організації.
Дегустація (де і де) (від фр. Degustation> лат. Degustare - пробувати
на смак) - вид промоушена, при якому промоутери
пропонують потенційним споживачам спробувати рекламований товар.
Дедлайн / Dead line (Англ.) - останній день, година подачі
матеріалу в поточний номер газети чи журналу.
Дезінформація / Деза (жарг.) - 1. Помилкова інформація,
використовувана на інформаційному ринку з відволікає метою. 2. Ганьбить
(помилкова) інформація про суб'єкта комерційного чи політичного ринку.
Ділова культура - певний рівень розвитку суспільства, творчих сил і
здібностей особистості, що виявляється в типах і формах організації життя і діяльності
людей, у їхніх взаєминах, а також у створюваних ними матеріальних і духовних
цінностях.
Ділова етика (від лат. Ethica <гр. Ethos - звичай, характер) -
Сукупність норм організаційної діяльності, поведінки керівництва та персоналу у
сфері управління та підприємництва. Д.Е. включає в себе етичну
оцінку політики організації, моральні принципи співробітників, норми етикету,
моральний клімат організації, рітуалізірованние зовнішні норми поведінки.
Демагогія (від грец. Demos - народ) - 1. Використання брехливих
обіцянок, лестощів, навмисне спотворення фактів для досягнення який-л. мети,
напр., для створення популярності, залучення на свій бік населення,
співробітників, клієнтів. 2. Пишномовні порожні міркування, що прикривають
певні корисливі цілі.
День відкритих дверей - одне із спеціальних ПР-заходів, що
припускає вільний доступ відвідувачів до представлених об'єктах (в офіси,
навчальні, виробничі приміщення, цехи і т.д.) з метою додаткового інформування.
Джі-ар-пі (від англ. GRP - gross rating points) / ВОК (валовий
оціночний коефіцієнт) - сумарний рейтинг всієї рекламної кампанії.
Джингл (від англ. Jingle) - музичний куплет, який використовується в
якості реклами.
Джинса (жарг.) - замовна платна стаття з прямою або непрямою рекламою.
Діалог (від гр. Dialogos) - самостійний літературно-публіцистичний жанр
у журналістиці, що має в своїй основі доказ певної думки або системи поглядів,
істинність яких виявляється в ході обміну думками.
Диверсифікація (від лат. Diversus різний та facere робити) - 1.
Різноманітність, різнобічний розвиток. 2. Проникнення спеціалізованих фірм
(промислових, транспортних, будівельних і т.д.) в інші галузі виробництва,
сферу послуг тощо; в результаті диверсифікації виникають багатогалузеві
комплекси. 3. Розширення асортименту похідних виробів і видів послуг, що
надаються. 4. Вкладення капіталу в різні сфери інформаційної індустрії.
Ді-джей, диск-жокей (від англ. DJ
Дизайн (від англ. Design - конструювати, проектувати) - різні види
проектувальної діяльності, що має на меті формування естетичних і
функціональних якостей предметного середовища; художнє проектування промислових
виробів, предметного середовища.
Дизайнер (від англ. Designer) - конструктор, художник.
Дилер (від англ. Dealer) - особа або фірма, що є посередником у торгових
угодах. Д. діє на основі угод і договорів і може виконувати
доручення з реклами продукції.
Директ-маркетинг (від англ. Direct marketing - прямий маркетинг) - одна
з технологій ІМК (інтегрованих маркетингових комунікацій),
припускає якнайшвидше досягнення відповідної реакції споживача для продовження
взаємовигідного діалогу. Основними напрямками роботи рекламного агентства у
сфері директ-маркетингу є: персональне виділення перспективних покупців для
встановлення з ними безпосереднього двостороннього спілкування; регулярне
підтримання індивідуалізованих комунікацій; збільшення прибутку
шляхом впровадження нових пропозицій поліпшених товарів і послуг, а також
ефективних рекламних звернень. Включає в себе різні види: пряма розсилка
/ директ-мейл, MLM, радіо і телемагазини, продаж по каталогах. Д.-М.
дозволяє знайти потенційних покупців, переконати їх звертатися до
фірми-рекламодавця, зробити друзями і вести з ними справу спільно на
персональної, дружній основі, одержуючи істотні доходи.
Директ-мейл (від англ. Direct - прямий і mail - пошта, лист) / Пряма
розсилка - спосіб поширення інформації, заснований на зверненні
безпосередньо до кінцевого її споживача.
Дискурс (від англ. Discursus - міркування) - 1. Будь-яке цілеспрямоване
письмове висловлювання, текст. 2. Текст в контексті з позамовною
дійсністю.
Дискурс-аналіз (від англ. Discursus - міркування і грец. A? Άlysis -
розкладання, розчленування) - аналіз тексту з використанням позамовних
характеристик і фонових знань (історичних, географічних, психологічних,
соціологічних і т.д.).
Диспенсер (від англ. Dispenser) - конструкції, що розміщуються в якості
складових елементів торгового обладнання, призначені для найбільш ефективного
експонування невеликих продуктів у торговому залі; складаються з рекламної
поверхні та форми для розміщення продукту. Характерна особливість диспенсера -
товар завжди перебуває у відкритому доступі.
Дистриб'ютор (від англ. Distributor - розповсюджувач) - особа чи
установа, що займається збутом і гарантійним обслуговуванням товару який-л.
фірми-виробника.
Дифамація (від лат. Diffamare - розголошувати, позбавляти доброго імені,
паплюжити) - Див: Компромат.
Дозодо - два книжкових (Буклетний) блоку в одному палітурці,
розташованих "догори ногами".
Домашній тест - вид маркетингового експерименту, що передбачає
тестування продуктів у домашніх умовах (у ситуації їх реального використання).
Дошка оголошень - місце для розклеювання, вивішування оголошень,
експрес-інформації; засіб оперативного публічного інформування; елемент
корпоративного дизайну.
Досьє (від фр. Dossier - справа) - сукупність документів, матеріалів, що
відносяться до якого-л. питання, справі; папка з такими матеріалами.
Драйв-тайм (від англ. - Drive - їхати в транспорті, time - час) - час на
радіо, в яке потенційна аудиторія слухачів їде на автомобілях на роботу або
повертається додому, з 6 до 10 і з 16 до 19 годин. Д. Т.
вважається на комерційному радіо кращим (найбільш ефективним) для реклами і
тому найдорожчим часом.
Жанр (від фр. Genre - рід, вид) - історично сформований рід художніх
творів, що характеризується певними сюжетними, стилістичними та ін ознаками.
Жанрова типологія ПР-текстів - угруповання за спеціальними ознаками,
включає, на думку А.Д. Кривоносова: оперативно-новинні жанри: прес-реліз,
запрошення; дослідницько-новинні жанри: бекграундер, лист
питань-відповідей, іміджеве інтерв'ю; фактологічні жанри: факт-лист,
біографія; дослідні жанри: заяву для ЗМІ, іміджева стаття,
кейс-сторі; образно-новинні жанри: байлайнер, поздоровлення.
Жовта преса / Бульварна преса - вид газетних видань, джерело
сенсаційних, часто неточних, непристойних або вульгарних матеріалів з грубими
двозначними заголовками та ілюстраціями.
Жест (від фр. Geste) - рух рукою, будь-яке інше тілорух, що-л. виражає
або супроводжуюча мова; дію, вчинок, розрахований на зовнішній ефект.
Журналістика - громадська діяльність по збору, обробці та періодичному
поширенню актуальної соціальної інформації у ЗМІ (преса, радіо,
телебачення), Інтернеті.
Тема - в журналістиці: коротка фраза, функціональний сенс якої полягає у
відділенні матеріалів один від одного на шпальті видання; головна теза
будь-якого твору, який виконує номінативну, комунікативну, рекламну функції.
Виділяють кілька видів заголовків - констатація (суть тексту
викладається спокійно і ясно); заголовок-коментар (як правило, форма невизначено-особистого
пропозиції); заголовок - оцінка (часто створюється метафорою). З.
є частиною композиційної структури тексту, пов'язаний з утриманням та жанровим
рішенням газетного матеріалу, яке впливає на його вибір. В якості заголовків
можуть бути представлені цитати і питання. Творчий характер роботи над текстом
яскраво демонструє ігровий З. (перефразування, навмисне порушення
граматичних норм, заміна слів у відомому афоризмі, римований заголовок). Ср: Хедлайн.
Замітка - газетний жанр, коротке повідомлення, в якому викладається
який-л. факт або ставиться конкретне питання. Замітці властива оперативність, в
ній міститься новину, в короткій формі розкривається логіка факту.
Зараження - сукупність способів і результатів інформаційно-психологічного
впливу поряд з навіюванням. Здійснюється у сфері несвідомого. У
ході зараження відбувається передача різного роду психічних станів - паніки,
тривоги, азарту, екстазу, радості, сміливості і т.д., які безконтрольно
сприймаються і відтворюються в ситуації безпосереднього спілкування.
Заява для ЗМІ - жанр ПР-тексту, в якому пояснюється
позиція організації, фірми, посадової особи з якого-л. питання. Знак
обслуговування - Див: Товарний знак.
Золотий трикутник (від англ. Golden triangle) - правило мерчендайзингу
для магазинів самообслуговування, відповідно до якого: вершина трикутника -
вхід в торговий зал; в підставі трикутника (найдалі від входу) - товари частого
попиту; праворуч - товари, у яких необхідно збільшити обсяг продажів; зліва (у
напрямку до виходу) - товари підвищеного попиту, у центрі - товари звичайного
попиту.
Зеппінг (від англ. Zapping) - перемикання телевізора з каналу на канал з
метою уникнути перегляду реклами.
Ідентифікація (від лат. Identificare-ототожнювати) - ототожнення
індивідом себе з іншим індивідом, групою, соціумом. При цьому відбувається
засвоєння і перетворення норм, цінностей і соціальних ролей. Проявляється у
формах прямого емоційного ототожнення себе з яким-л. особою або зарахування
себе до певної соціальної групи.
Ідеологія (від грец. Idea - ідея, образ; logos - слово, поняття, участь)
- 1. Система поглядів та ідей, що виражає інтереси окремих суспільних груп. 2.
Світогляд та ідеали якої-л. групи громадськості або організації.
Виборчі технології - методи і прийоми зі сфери політичного ПР
щодо створення ефективно керованого іміджу кандидатів.
Видавництво - підприємство, що здійснює підготовку та випуск друкованої
продукції. За видами продукції, що випускається розрізняються видавництва книжкові,
книжково-журнальні, газетні та газетно-журнальні.
Імідж (від англ. Image - образ, зображення) - цілеспрямоване або
стихійне створення образу товару, послуги, організації, політика, громадського
діяча. Одна з основних функціональних завдань реклами і ПР.
Іміджева стаття - жанр ПР-тексту, що представляє актуальну
соціально значущу проблему, де факти і сама проблема, що лежать в основі
матеріалу про ПР-суб'єкті (фірмі, організації або персони), а
також точка зору розгляду даної проблеми сприяють формуванню або збільшенню
його пабліцітного капіталу.