Глосарій з дисципліни "PR та рекламна діяльність в туризмі"


Автопромоція (від англ. Promotion - просування) - створення сприятливих умов для збуту, стимулювання продажів, збільшення популярності фігуранта політичного чи комерційного ринку.

Автопаблісіті / А втон'юзмейкіг (від англ.
Autonewsmaking) - Створення новинного інформаційного приводу про власний ЗМІ (Видавничому домі, медіа-групі, медіа-холдингу і т. д.) для подальшої трансляції повідомлення у своєму виданні (виданнях) з метою його (їх) ефективного позиціювання.

Авторитет (від лат. Auctoritas - влада, вплив) - загальновизнане значення, вплив, який має в силу певних якостей чи заслуг небудь особа, група, система ідей; той, хто користується загальним визнанням, впливом.

Авторський аркуш - одиниця обсягу тексту та образотворчого матеріалу; становить 40 000 друкованих знаків прозового тексту з пробілами між словами, або 3000 кв. см. площі зображення ілюстрацій і оформлювальних елементів, або 700 віршованим рядкам.

Авторське право - виключне право автора на відтворення, публікацію, демонстрацію і продаж (як змісту, так і форми) якого-небудь твору.

Агентство - організація, що виконує певні доручення установ або приватних осіб. А. рекламне - професійна організація, що надає своїм клієнтам повний або обмежений обсяг послуг з планування і проведення реклами, а також окремих її засобів. Напр., Підготовка і розміщення реклами, оформлення замовлень у ЗМІ на виготовлення та прокат рекламних фільмів, відеороликів, кліпів та ін

Адаптація (від лат. Adaptatio <adaptare - пристосовувати) - Пристосування рекламних текстів до ефективного функціонування в різних економічних і соціальних середовищах.

Аделіб - фрагмент імпровізації в дикторском виступі на радіо.

Адвертайзінг / А dvertising - C м.: Реклама.

Адветоріал / Адветоріалз / Advetorial (Англ.) - ПР-текст, суміщає рекламу та інформацію. Автор такого тексту, як правило, виступає в ролі експерта з якої-небудь проблеми. У друкованих ЗМІ такий матеріал повинен оформлятися з вказівкою «на правах реклами» (напр., в газеті - в рамці, особливим шрифтом і т.д.).

АИДА / AID А (англ.) - модель рекламної комунікації, яка була запропонована вченим Е.Левісом на початку XX століття. Абревіатура англійських слів: увага (attention), інтерес (interest), бажання (desire), дія (action), яка пояснює сприйняття товарів споживачами і являє собою ряд послідовних етапів реакції споживачів, які збираються зробити покупку. В даний час вважається застарілою. Деякі вчені включають етап «переконання».

Айкідо-комунікації - етичні ПР-технології «приборкання» інформаційного потоку, що дозволяють не тільки нейтралізувати негативний комунікаційний ефект (а потім змінити його на позитивний), а й посилювати вплив позитивного подієвого приводу.

Оппер (від англ. eyestopper - букв. «те, що зупиняє погляд») - 1. Прийом з арсеналу маркетингової комунікації для залучення уваги споживачів. 2. Яскравий, неординарний, що виділяється елемент, панно, що привертає увагу.

Акредитація (від лат. Accredere - надавати довіру) - 1. Процедура призначення і вступу на посаду глави дипломатичного представництва. 2. Реєстрація та дозвіл на проведення журналісткою діяльності для кореспондентів ЗМІ.

Алегорія - іносказання в мистецтві і рекламі, вираз абстрактного поняття у вигляді конкретного образу (напр., жінка із зав'язаними очима і вагами в руці - алегорія правосуддя).

Алітерація - повторення однорідних приголосних звуків у рядку, строфі, фразі рекламного тексту.

Алфавітізм (від англ. Alphabetism) - деяка перевага, яке в рекламній комунікації мають фірми з назвами, що починаються з літер першої частини алфавіту. Напр.: Альфабанк, Ангстрем, Арсенал і т.д.

Анафора - єдине початок, поетичний прийом в рекламі, де одне і те ж слово або звук повторюються на початку двох або кількох уривків промови.

Анкета - інструмент ПР-дослідження, включає перелік спеціально підібраних і сформульованих питань, що задаються респондентам для збору відноситься до даної теми первинної інформації.

Антиглобалізм (від др.-гр. ά??? - Проти і фр. Global загальний <globus - куля) - суспільно-політичний рух, основне завдання якого висловити протест проти сучасних форм глобалізації, що відображають інтереси провідних індустріальних держав, насамперед США, і не враховують належною мірою проблем і труднощів решти світу. Антиглобалісти виступають за жорсткі кордони національних держав, порятунок голодуючих африканців і вимираючих видів фауни, на захист національних культур, проти безробіття та ін

Антикризове управління (від др.-гр. ά - Проти і англ. Сrisis management) - напрям діяльності служби зв'язків з громадськістю, завданнями якого є: прогнозування кризових ситуацій та розробка стратегій їх стримування і випередження; управління процесом комунікації в умовах кризи , спрямоване на поширення позиції організації і на запобігання дезінформації; нейтралізація або мінімізація наслідків кризи.

Антиреклама (від др.-гр. ά??? - Проти і фр. Reclame <від лат. Reclamare - викрикувати) - комплекс заходів, як правило, порушують етичні норми конкурентної боротьби; основною метою А. є «зниження» іміджу конкуруючої компанії ; зменшення потоків клієнтів, інвестицій, голосів тощо;

Антропоморфізм (др. грец. - Antropos - людина і morf? - Вид, форма) - наділення людськими властивостями явищ природи, тварин, рослин в рекламі. Напр., Що розмовляє бобер в рекламі зубної пасти «Colgate». А. часто використовується в рекламі товарів для дітей чи підлітків, а також у рекламі харчових продуктів. А. доречний у випадках, коли індивідуальні властивості товару виділені слабо і товар мало відрізняється від конкуруючих з ним.

Аплодіметр - цифрова форма політичної гри з використанням кількісних інструментів (рейтингів та опитувань). При цьому штучно модельованій рейтинги можуть формувати думку виборців або споживачів про «кращому» політиці чи «кращої» компанії.

Арт-директор (від англ. Аrt-director - художній директор) - фахівець, співробітник або керівник художнього відділу рекламного агентства; може сам працювати над створенням ескізів та оригінал-макетів рекламних повідомлень, а також купувати чужу рекламну продукцію для використання у своїй роботі. Ср: Креативний директор.

Ассессмент - метод оцінки, атестації співробітників, що полягає в тому, що група учасників проходить через певні випробування: ділові ігри, тести, самопрезентацію, письмові роботи та ін Як правило, А. застосовується для внутрішньої оцінки керівників середньої та вищої ланки і вважається найбільш точним і ефективним способом атестації.

ATL (агов ти ел) (від англ. «Above the line» - букв. «Над рисою») - методи прямої реклами в основних засобах масової комунікації (телебачення, радіо, преса, Інтернет, зовнішня реклама).

Атрибуція (від лат. Atributio - приписування) - встановлення першоджерела інформації, авторства.

Аудіметрію - прилад, вперше використаний в США для вимірювання радіоаудиторії (40-ті роки). Пізніші модифікації А., призначеного для вимірювання глядацьких переваг телеаудиторії, стали називати "ТВ-метр", "пігшметр" і т.д.

Аудит - критичний аналіз діяльності організації, що дозволяє знайти рішення для підвищення ефективності її роботи.

Аудиторія (від лат. Auditorim - місце для слухання) - якесь безліч споживачів товару, медіапродукту, що розглядається в заданих межах.

Аутсорсинг (від англ. «Outsourcing») - висновок субдоговорів на виконання робіт із зовнішніми фірмами.

Аффідавіт / Аффідевіт (від англ. Affidavit) - юридично оформлений документ про узгоджений часу виходу в ефір радіо-або телепрограми з розміщеною рекламою.

База даних (від фр. Base - підстава) - комплекс класифікованих відомостей, що використовуються в усіх видах практики маркетингової комунікації. Напр., База даних клієнтів.

Базове дослідження - Збір первинної інформації методом особистого формалізованого інтерв'ю за місцем проживання респондентів.

Байлайнер (від англ. By-liner) - авторська, або іменна, стаття, присвячена певному новинному події або періодично виходить у ЗМІ, що створює або підтримує пабліцітний капітал організації, фірми через авторитетний текст від імені першого (посадової) особи (А.Д. Кривоносов).

Банер (від англ. Banner - заголовок, символ) - 1. У комп'ютерному дизайні: прямокутний простір, що несе рекламне повідомлення. 2. У зовнішній рекламі: транспарант, натягнутий на висоті.

Бар'єри сприйняття інформації - перешкоди для отримання або сприйняття цільовою аудиторією сигналів та інформації від суб'єкта комунікації. Напр.: Упереджене ставлення людей до сприйняття тієї чи іншої інформації (ідей, знань, норм, цінностей); окремі факти неякісного обслуговування клієнтів; склалися негативні стереотипи сприйняття інформації окремою частиною населення; чутки; вплив лідерів думок - представників референтних груп (родичів, колег , знайомих тощо); приналежність до якої-небудь соціальної групи з її моральними, культурно-естетичними, поведінковими та іншими нормами, де склалося негативну думку, створюване ЗМІ, рекламою конкурентів і т.п.

Басорама - рекламний елемент, встановлений на даху автобуса.

«Білий» шум - пропагандистський прийом, що полягає в подачі такої кількості "новин", що стає неможливо виділити пріоритети.

Бенчмаркінг (від англ. Benchmarking) - прийом стратегічного маркетингу, при якому аналізуються найкращі методи, прийоми, найбільш успішні форми ведення бізнесу, використовувані компаніями на ринку, включаючи аналіз ефективної роботи власних відділів, підрозділів і фахівців.

Бестселер (від англ. Best - кращий, seller - бігкий товар) - видання, яке користується підвищеним попитом на книжковому ринку. У книжковому маркетингу існують різні критерії визначення Б. Напр., В США книга вважається такою, якщо її затребуваний тираж наближається до цифри, складовою 0,5-1% населення країни.

Бізнес (від англ. Business - справа, антрепренерство, підприємництво) - ініціативна підприємницька діяльність, здійснювана за рахунок власних або позикових коштів під особисту відповідальність з метою отримання прибутку і розвитку власної справи.

Бізнес-імідж організації (від англ. Business - справа, антрепренерство, підприємництво; image - зображення) - уявлення про організацію як суб'єкті певної діяльності. В якості основних детермінант Б.-І. підприємницьких організацій виступають ділова репутація, або сумлінність / несумлінність у здійсненні підприємницької діяльності, а також ділова активність організації, індикаторами якої є: обсяг продажів, відносна частка ринку, інноваційність технологій і ступінь її освоєння; патентний захист, різноманітність товарів; гнучкість цінової політики, доступ до збутових мереж.

Бізнес-план - програма здійснення бізнес-операцій, дій підприємств або організацій, що містить відомості про фірму, товар, виробництві, рамках збуту, маркетингу, організації операцій та їх ефективності.

Business - to - business research / B 2 B (Бізнес ту бізнес ресеч / бі ту бі) (Від англ. Business - справа, research - дослідження) - дослідження ринків, на яких укладаються угоди між організаціями. При цьому вивчають не індивідуального споживача товару або послуги, а корпоративних споживачів, що пропонують свої товари і послуги іншим організаціям або індивідуальним споживачам. У ході досліджень даного типу збирається і аналізується первинна і вторинна інформація.

Business - to - consumer research / B 2 C (Бізнес ту консьюме ресеч / бі ту сі) (Від англ. Business - справа, consumer - споживач, research - дослідження) - дослідження споживчого ринку. У дослідженнях даного типу зазвичай вивчається поведінка і переваги індивідуальних споживачів товару або послуги. Виходячи з поставлених маркетингових завдань в процесі дослідження типу B2C можуть бути опитані представники організацій (експерти), фахівці (наприклад, лікарі, інженери), а також проведено збір і аналіз вторинної інформації.

Білборд / Білборд (від англ. Billboard) - образотворча площину (щит, панель) в зовнішній рекламі. Б. іноді вживається в значенні «короткий рекламне оголошення по радіо».

Біографія (від грец. Bios - життя і graphх - пишу) - ПР-текст, який представляє опорну фактичну інформацію про посадову особу організації, фірмі або соціально значимої персони.

Бірдекелі - підставки під пивний кухоль з рекламною інформацією.

Біт (від англ. Bit) - одиниця виміру інформації, що дорівнює одному двійковому розряду.

Біхевіоризм (від англ. Behavior - поведінка) - один з напрямів в науці 20 в., Яка вважає предметом психології не свідомість, а поведінка - сукупність фізіологічних реакцій на зовнішні стимули (за моделлю «стимул-реакція»). Біхевіористи вважають, що поведінка людини обумовлено не соціальними інститутами, а системою психологічних підкріплень, психобіологічними особливостями людини, і вивчають поведінку людини як засіб пристосування до соціального середовища. Б. ігнорує значення особистісних аспектів людської діяльності (свідомість, намір чи сенс поведінки) і грунтується виключно на об'єктивних фактах.

Благодійність - надання матеріальної допомоги нужденним, а також заохочення і розвиток будь-л. суспільно значущих форм діяльності (напр., захист навколишнього середовища, охорона та реставрація пам'яток культури тощо), здійснювані організаціями та приватними особами.

Блек-аут (від англ. Black out) - одна з популярних різновидів радіореклами у формі динамічного діалогу з елементами гумору.

Блікфангі (від англ. Bleak fang - букв. «Оголений ікло») - рекламний елемент, основною функцією якого є залучення уваги; броскость блікфангі може досягатися його рухливістю, оригінальністю вирішення, гипертрофированием розміру або шаржем.

Блоги - особисті Web-щоденники, які використовуються в цілях внутрішніх і зовнішніх ПР, що припускають багатостороннє, неформальне і дистантное спілкування в глобальній мережі, при якому надбанням громадськості стає значуща службова та особиста інформація, напр., Про перших осіб організації.

Блокбастер (від англ. Blockbaster) - 1. Рекламна кампанія, яка викликала небувалий збут товару. 2. Пригодницький фільм для масового глядача; кінобойовик.

Велика трійка - так за аналогією з "Великою сімкою" - сімома найбільшими кінокомпаніями Голлівуду (МГМ, Парамаунт, Коламбіа, XX століття Фокс, Уорнер Бразерс, Юнайтед Артист, Юніверсал) прийнято ранжувати три найбільші телекомпанії США - Ен-бі-сі, Сі- бі-ес, Ей-бі-сі.

Брандмауер (від нім. Brandmauer) - торцева, глуха стіна будівлі, яка є площею для розміщення реклами за допомогою різних технік (щит, малюнок на штукатурці, колаж і т.д.).

Брейнштурм - Див: Мозковий штурм.

Бренд (від англ. Brand - клеймо, марка, сорт) - назва, термін, символ, дизайн, позначають певний вид товару або послуги окремо взятого виробника (або групи виробників) і виділяють його серед товарів і послуг інших виробників; популярний товарний знак, який здобув популярність завдяки вдалим маркетинговим процедурам. Brend image - графічна частина товарного знака. Brend name - Текстова частина товарного знака. Б. - маркетинговий об'єкт, що розвивається в часі, наділений певними властивостями в свідомості споживачів; гарантія якості. Напр.: Coca-Cola, Sony, Юкос. Б. зонтичний - Це прийом, коли бренд компанії використовується для позначення відразу декількох груп товарів або товарних категорій.

Брендинг (від англ. Branding - створення бренду) - розділ маркетингу, що вивчає способи створення довгострокового споживчого переваги конкретного товарного знака.

Бренд-менеджмент / Brand management (від англ. brand - клеймо, марка, сорт і management - управління) - Інструмент маркетингу по створенню і позиціонуванню образу марки в свідомості покупця. Як правило, процес цей ділиться на два етапи: розпізнавання і споживання.

Brand placement (Бренд плейсмент) (від англ. Brand - клеймо, марка, сорт і place (ment) - місце) - згадка найменування фірми в творах масової культури (у книгах, фільмах, піснях і т.д.), яке виглядає випадковим і носить характер прихованої реклами.

Бриф (від англ. Brief - недовгий, короткий) - коротка письмова форма погоджувальної порядку між рекламодавцем і рекламістом, де обумовлюються основні параметри майбутньої рекламної кампанії. Ідеальний Б. повинен включати: мета заходу або заходів, завдання, які потрібно вирішити (максимальне опис проблемного фону), особливості цільової аудиторії, терміни реалізації проекту, його географію і передбачуваний бюджет.

Брифінг (від англ. Briefing, brief - недовгий, короткий) - 1. Зустріч офіційних осіб з представниками ЗМІ, на якій коротко викладається позиція з певного питання. 2. Зустріч з журналістами для позиційного заяви; використовується в екстрених, форс-мажорних ситуаціях і включає: виступи одного - двох доповідачів із заявою на одну тему; прес-релізи, позиційні заявки або біографії доповідачів. Тривалість заходу до 30 хвилин.

Брошура (від фр. Brochure) - друковане видання невеликого обсягу (у міжнародній практиці від 5 до 48 стор).

BTL (бі ти ел) (від англ. Below the line - букв. «Під рисою») - непряма реклама, до якої відносять промо-акції в місцях продажів, промоушен, мерчандайзинг, прямий маркетинг, PR.

Буззмейкінг (від англ. Buzz-making - слух, поголоска) - маркетинговий прийом, спрямований на створення механізму відтворення чуток.

Буклет (від англ. Booklet - книжечка) - неперіодичне видання у вигляді друкованих аркушів, складаються паралельними згинами або скріпленими без палітурки. У вигляді буклету випускаються рекламні та інформаційні матеріали. Основне завдання - дати уявлення про компанію: про її спеціалізації, позиції на ринку, переліку вироблених товарів і послуг, керівництво та колективі. Текст та оформлення буклету повинні формувати у читача сприятливе враження про компанію. Основні види буклетів: індоктрінаціонний Б., референс гайд, інституціональний Б., листівка.

Бул-мак (від англ bull-підвищувати в ціні mark - знак, закладка)-реклама видавництва, вкладається в книгу, журнал, каталог у вигляді барвистої закладки.

Бекграунд (від англ. Background - фон, задній план) - сукупність інформації про фірму, яка дає уявлення про динаміку її розвитку. Б. є сировиною для вироблення концепції рекламної або ПР-кампанії і включає маркетингову інформацію і дані про власників і топ-менеджерах.

Бекграундер (від англ. Backgrounder) - ПР-текст, який представляє розширену інформацію поточного характеру про організацію, фірму і підтримуючий пабліцітний капітал організації. Б. зазвичай доповнює прес-реліз.

Бюлетень (від фр. Bulletin - записка, листок) - періодичний друкований інформаційний носій для оперативного оповіщення про поточні події.

Вербальний (від лат. Verbalis) - виражений у словах, словесний. Уміння будувати вербальні або мовні комунікації - одне з найбільш необхідних у сфері ПР. Передбачає вміння говорити і писати: 1) те, що потрібно, 2) так, як потрібно, 3) там, де потрібно, 4) тоді, коли потрібно, 5) тому, кому потрібно. Розрізняють усні вербальні комунікації (публічні виступи) і письмові (написання ПР-текстів). Ср: Невербальний.

Верифікація (від фр. Verification <лат. Verus істинний і facio роблю) - Перевірка інформації на достовірність, правдивість джерел.

Верстальник - фахівець з комп'ютерної верстки.

Верстка - 1. Композиція з текстових і ілюстративних елементів на друкованій смузі. 2. Виробничий процес монтажу всіх елементів сторінки в смугу.

Бачення / Стратегічна мета - представлення корпорації в перспективі, причому в кращому, ніж вона знаходиться в даний час, положенні (те, що корпорація припускає досягти в майбутньому).

Відеоньюсреліз (від англ. Video-news-release) - інформаційне повідомлення для ЗМІ, на касетному носії.

Візитна картка / Візитка (розм.) (від фр. Visiting card) - засіб ділової та міжособистісної комунікації. Картка із надрукованими відомостями про власника - ім'я, посада, контактна інформація (адреса, номер телефону, e-mail, сайт).

Віртуальний (від лат. Virtualis - не існуючий в реальності) - комп'ютерна імітація ПР-суб'єкта, інших персон, просторового оточення і часовій послідовності подій.

Вплив - вплив кого-л. або чого-л. на суб'єкт комунікаційного процесу. Типи впливу: принуждающее (покарання за непокору), винагороджуються (за згоду підкоритися), легітимне (наказують законом), інформаційне (засновано на переконанні в компетентності і авторитетності джерела), референтний (засноване на ототожненні себе з суб'єктом впливу).

Внутріфірмова газета / Корпоративне видання - періодичне видання, як правило, невеликого формату (А-1, А-2, А-3), присвячене подіям поточної корпоративного життя і громадської діяльності організації та призначене для її співробітників, партнерів, клієнтів, акціонерів. Поширення В.Г. здійснюється як безпосередньо в організації, так і шляхом прямої поштової розсилки.

Навіювання / Сугестія (від лат suggestio - навіювання, натяк) - форма психологічного впливу, пов'язана з ослабленням усвідомленого контролю щодо сприймають інформації. Ступінь навіюваності залежить від ряду факторів, у т.ч. - Від властивостей особистості та її реакції на різні стимули. У процесі навіювання суггеренд (особа, що піддається навіюванню) мимоволі, пасивно, без обдумування засвоює ідеї внушающего. Схильні до навіюваності особистості, легко «заражаються» настроями і звичками інших. В. може проявлятися у схильності до наслідування і самонавіювання певних станів.

Воблер (від англ. Wobler) - невелика рекламна поверхня, закріплена на гнучкій ніжці на полиці, на якій розміщений продукт; привертає увагу споживача за рахунок вібрації.

Залучення - термін, що використовується для позначення кількості споживачів, що звернули увагу на рекламу. Як правило, визначається у відсотках до загальної кількості осіб, запам'ятали конкретне рекламне повідомлення.

ВОК (валовий оціночний коефіцієнт) - Див: Джі-ар-пі.

Питання закритий - тип питань, які обмежують висловлення особистої думки у відповіді анкети, пропонуючи заздалегідь готові варіанти відповіді.

Питання відкрите - тип питань, які дають респондентам можливість самим сформулювати свою відповідь, не вимагаючи від них, на відміну від закритих питань, вибору якого-л. готового варіанти відповіді.

Вторинна інформація - дані, використовувані в маркетингових дослідженнях, які являють собою матеріал, зібраний раніше для цілей, відмінних від розв'язуваних в даному дослідженні. В якості джерел В.І. можуть бути використані: публікації державних органів, міністерств, торгово-промислових палат, щорічники статистичної інформації, звіти, книги, газети, журнали, прайс-листи, каталоги, маркетингова статистика (обсяг збуту, обсяг продажів, імпорт та ін)

Вибірка - соціологічний термін, що позначає сегмент суспільства, покликаний відображати думку всього населення в ході ПР-досліджень. Це передбачає, що всі вікові групи, люди різного соціального статусу, освіти, статі і т.д. повинні мати у вибірці своїх представників. Інститут Геллапа, як правило, проводить загальнонаціональні опитування в США на вибірці 1500-2000 осіб, що може забезпечити репрезентативність одержуваної інформації.

Виставка - публічна демонстрація досягнень тих чи інших галузей матеріальної чи духовної сфери життя суспільства з метою обміну ідеями, теоріями, знаннями при можливому поєднанні з комерційною діяльністю. Форма маркетингової комунікації (реклами і ПР, стимулювання продажів), при якій на відносно невеликий за розмірами обладнаній території демонструються для продажу зразки нових товарів або пропонуються послуги з метою подальшої їх реалізації.

Гарнітура (від фр. Garniture) - комплект шрифтів, що має спільні графічні ознаки. Шрифти однієї гарнітури можуть відрізнятися за розміром (кеглю); за насиченістю (світлий, жирний, напівжирний); по нахилу (прямий, курсив) і т.д.

Гендер (від англ. Gender <лат. Gens - рід) - 1. Будь-які психічні або поведінкові властивості, що асоціюються з маскулінність (мужністю) і фемінінність (жіночністю) і імовірно відрізняють чоловіків від жінок (раніше їх називали статевими властивостями або відмінностями). 2. Соціальна роль чоловіків і жінок незалежно від фізіологічного контексту, тобто чоловічі і жіночі ролі в суспільстві конструюються і визначаються соціально, а не за статевою ознакою. Центральне місце в гендерних дослідженнях займає проблема соціальної нерівності чоловіків і жінок (напр., при прийомі на високооплачувану роботу за статистикою перевага віддається чоловікам).

Герменевтика (від гр. Hermкneutikк - «істолковательние» мистецтво) - теорія і метод інтерпретації текстів і осмислених людських дій.

Гештальт (від нім. Gestalt - форма, образ, будова)-психологічний термін в теорії гештальтпсихології. Означає груповий досвід розуміння значення образу як цілого, суму всіх його частин. Напр., Щодо бренду, цей досвід є сумою імені, дизайну, упаковки, сервісу, смаку і т.д.

Гиперреальность (від гр. Hiper - над, понад, по той бік) - використання комп'ютерної техніки для створення високого ступеня ілюзії реальності при зображенні товарів або типажів споживачів у рекламному дизайні.

Гіпертекст (від гр. Hiper - над, понад, по той бік) - інформаційний масив, фрагменти якого пов'язані між собою за принципом смислових асоціацій. Термін введений в 1974 році Теодором Нельсоном для опису електронних текстів, пов'язаних з іншими подібними текстами. Цей принцип читання руйнував традиційну лінійну схему. У 90-і роки "ГІПЕРТЕКСТОВІ ь" лягла в основу WWW (World Wide Web - «всеміраня павутина» / Інтернет).

Глобалізація (від фр. Global загальний <globus - куля) - максимальна інтеграція у світовій економіці, політиці та соціального життя, в результаті якої поступово стирається грань між національними культурами, самобутністю етносів. Див: Антиглобалізм.

Глобалізм (від фр. Global загальний <globus - куля) - процес всезростаючого впливу на соціальну дійсність окремих країн різних факторів міжнародного значення: економічних і політичних зв'язків, культурного та інформаційного обміну.

Глобальний (від фр. Global загальний <globus - куля) - загальний, масштабний, повний, універсальний, узятий в цілому.

Річний звіт - щорічна фінансово-економічна декларація, яка надається організацією в контролюючу інстанцію або для інформування громадськості. Г.О. грає двояку роль: інформує (обов'язково включає фінансову звітність, напр., Звіт перед акціонерами) і бере участь у створенні іміджу, демонструючи відкритість і прозорість компанії. Складається з двох частин - стратегічної та фінансової. Крім основної інформації в нього також включені: «історія успіху», плани, відповіді на найбільш актуальні питання.

Гонорар (від лат. Honorarium - винагорода за послуги) - грошова винагорода, що виплачується авторові або його спадкоємцям за публікацію чи інше використання літературного, музичного, наукового твору, винаходу.

Групове свідомість - сукупність ідей, поглядів, виразів почуттів, настроїв, волевиявлень, притаманних певній соціальній, соціально-культурної чи етнічної групи.

Групи тиску / Лобістські групи - формальні і неформальні об'єднання (партії, профспілки, корпорації, підприємницькі союзи), однією з функцій яких є можливість чинення тиску на уряд, виконавчі органи та інші соціальні інститути для досягнення певних, підтримуваних ними цілей.

Гудвіл (від анггл. Goodwill) - грошова оцінка нематеріальних активів капіталу компанії, що не піддається матеріального виміру, напр., Репутація, технічна компетенція, ділові зв'язки, маркетингові прийоми, вплив та ін

Дагмар (від англ. Dagmar) -'' визначення рекламних цілей і вимір результатів ", популярна моделлю регулювання фаз приросту споживачів та тестування процесу.

Дайджест (від англ. Digest - короткий виклад) - 1. Короткий виклад літературного твору. 2. Періодичне видання, що спеціалізується на передруці матеріалів з інших видань.

Девіз / Motto (Англ.) - короткий вислів або слово в рекламному тексті, що виражає керівну ідею діяльності або кодекс поведінки організації.

Дегустація (де і де) (від фр. Degustation> лат. Degustare - пробувати на смак) - вид промоушена, при якому промоутери пропонують потенційним споживачам спробувати рекламований товар.

Дедлайн / Dead line (Англ.) - останній день, година подачі матеріалу в поточний номер газети чи журналу.

Дезінформація / Деза (жарг.) - 1. Помилкова інформація, використовувана на інформаційному ринку з відволікає метою. 2. Ганьбить (помилкова) інформація про суб'єкта комерційного чи політичного ринку.

Ділова культура - певний рівень розвитку суспільства, творчих сил і здібностей особистості, що виявляється в типах і формах організації життя і діяльності людей, у їхніх взаєминах, а також у створюваних ними матеріальних і духовних цінностях.

Ділова етика (від лат. Ethica <гр. Ethos - звичай, характер) - Сукупність норм організаційної діяльності, поведінки керівництва та персоналу у сфері управління та підприємництва. Д.Е. включає в себе етичну оцінку політики організації, моральні принципи співробітників, норми етикету, моральний клімат організації, рітуалізірованние зовнішні норми поведінки.

Демагогія (від грец. Demos - народ) - 1. Використання брехливих обіцянок, лестощів, навмисне спотворення фактів для досягнення який-л. мети, напр., для створення популярності, залучення на свій бік населення, співробітників, клієнтів. 2. Пишномовні порожні міркування, що прикривають певні корисливі цілі.

День відкритих дверей - одне із спеціальних ПР-заходів, що припускає вільний доступ відвідувачів до представлених об'єктах (в офіси, навчальні, виробничі приміщення, цехи і т.д.) з метою додаткового інформування.

Джі-ар-пі (від англ. GRP - gross rating points) / ВОК (валовий оціночний коефіцієнт) - сумарний рейтинг всієї рекламної кампанії.

Джингл (від англ. Jingle) - музичний куплет, який використовується в якості реклами.

Джинса (жарг.) - замовна платна стаття з прямою або непрямою рекламою.

Діалог (від гр. Dialogos) - самостійний літературно-публіцистичний жанр у журналістиці, що має в своїй основі доказ певної думки або системи поглядів, істинність яких виявляється в ході обміну думками.

Диверсифікація (від лат. Diversus різний та facere робити) - 1. Різноманітність, різнобічний розвиток. 2. Проникнення спеціалізованих фірм (промислових, транспортних, будівельних і т.д.) в інші галузі виробництва, сферу послуг тощо; в результаті диверсифікації виникають багатогалузеві комплекси. 3. Розширення асортименту похідних виробів і видів послуг, що надаються. 4. Вкладення капіталу в різні сфери інформаційної індустрії.

Ді-джей, диск-жокей (від англ. DJ

Дизайн (від англ. Design - конструювати, проектувати) - різні види проектувальної діяльності, що має на меті формування естетичних і функціональних якостей предметного середовища; художнє проектування промислових виробів, предметного середовища.

Дизайнер (від англ. Designer) - конструктор, художник.

Дилер (від англ. Dealer) - особа або фірма, що є посередником у торгових угодах. Д. діє на основі угод і договорів і може виконувати доручення з реклами продукції.

Директ-маркетинг (від англ. Direct marketing - прямий маркетинг) - одна з технологій ІМК (інтегрованих маркетингових комунікацій), припускає якнайшвидше досягнення відповідної реакції споживача для продовження взаємовигідного діалогу. Основними напрямками роботи рекламного агентства у сфері директ-маркетингу є: персональне виділення перспективних покупців для встановлення з ними безпосереднього двостороннього спілкування; регулярне підтримання індивідуалізованих комунікацій; збільшення прибутку шляхом впровадження нових пропозицій поліпшених товарів і послуг, а також ефективних рекламних звернень. Включає в себе різні види: пряма розсилка / директ-мейл, MLM, радіо і телемагазини, продаж по каталогах. Д.-М. дозволяє знайти потенційних покупців, переконати їх звертатися до фірми-рекламодавця, зробити друзями і вести з ними справу спільно на персональної, дружній основі, одержуючи істотні доходи.

Директ-мейл (від англ. Direct - прямий і mail - пошта, лист) / Пряма розсилка - спосіб поширення інформації, заснований на зверненні безпосередньо до кінцевого її споживача.

Дискурс (від англ. Discursus - міркування) - 1. Будь-яке цілеспрямоване письмове висловлювання, текст. 2. Текст в контексті з позамовною дійсністю.

Дискурс-аналіз (від англ. Discursus - міркування і грец. A? Άlysis - розкладання, розчленування) - аналіз тексту з використанням позамовних характеристик і фонових знань (історичних, географічних, психологічних, соціологічних і т.д.).

Диспенсер (від англ. Dispenser) - конструкції, що розміщуються в якості складових елементів торгового обладнання, призначені для найбільш ефективного експонування невеликих продуктів у торговому залі; складаються з рекламної поверхні та форми для розміщення продукту. Характерна особливість диспенсера - товар завжди перебуває у відкритому доступі.

Дистриб'ютор (від англ. Distributor - розповсюджувач) - особа чи установа, що займається збутом і гарантійним обслуговуванням товару який-л. фірми-виробника.

Дифамація (від лат. Diffamare - розголошувати, позбавляти доброго імені, паплюжити) - Див: Компромат.

Дозодо - два книжкових (Буклетний) блоку в одному палітурці, розташованих "догори ногами".

Домашній тест - вид маркетингового експерименту, що передбачає тестування продуктів у домашніх умовах (у ситуації їх реального використання).

Дошка оголошень - місце для розклеювання, вивішування оголошень, експрес-інформації; засіб оперативного публічного інформування; елемент корпоративного дизайну.

Досьє (від фр. Dossier - справа) - сукупність документів, матеріалів, що відносяться до якого-л. питання, справі; папка з такими матеріалами.

Драйв-тайм (від англ. - Drive - їхати в транспорті, time - час) - час на радіо, в яке потенційна аудиторія слухачів їде на автомобілях на роботу або повертається додому, з 6 до 10 і з 16 до 19 годин. Д. Т. вважається на комерційному радіо кращим (найбільш ефективним) для реклами і тому найдорожчим часом.

Жанр (від фр. Genre - рід, вид) - історично сформований рід художніх творів, що характеризується певними сюжетними, стилістичними та ін ознаками.

Жанрова типологія ПР-текстів - угруповання за спеціальними ознаками, включає, на думку А.Д. Кривоносова: оперативно-новинні жанри: прес-реліз, запрошення; дослідницько-новинні жанри: бекграундер, лист питань-відповідей, іміджеве інтерв'ю; фактологічні жанри: факт-лист, біографія; дослідні жанри: заяву для ЗМІ, іміджева стаття, кейс-сторі; образно-новинні жанри: байлайнер, поздоровлення.

Жовта преса / Бульварна преса - вид газетних видань, джерело сенсаційних, часто неточних, непристойних або вульгарних матеріалів з ​​грубими двозначними заголовками та ілюстраціями.

Жест (від фр. Geste) - рух рукою, будь-яке інше тілорух, що-л. виражає або супроводжуюча мова; дію, вчинок, розрахований на зовнішній ефект.

Журналістика - громадська діяльність по збору, обробці та періодичному поширенню актуальної соціальної інформації у ЗМІ (преса, радіо, телебачення), Інтернеті.

Тема - в журналістиці: коротка фраза, функціональний сенс якої полягає у відділенні матеріалів один від одного на шпальті видання; головна теза будь-якого твору, який виконує номінативну, комунікативну, рекламну функції. Виділяють кілька видів заголовків - констатація (суть тексту викладається спокійно і ясно); заголовок-коментар (як правило, форма невизначено-особистого пропозиції); заголовок - оцінка (часто створюється метафорою). З. є частиною композиційної структури тексту, пов'язаний з утриманням та жанровим рішенням газетного матеріалу, яке впливає на його вибір. В якості заголовків можуть бути представлені цитати і питання. Творчий характер роботи над текстом яскраво демонструє ігровий З. (перефразування, навмисне порушення граматичних норм, заміна слів у відомому афоризмі, римований заголовок). Ср: Хедлайн.

Замітка - газетний жанр, коротке повідомлення, в якому викладається який-л. факт або ставиться конкретне питання. Замітці властива оперативність, в ній міститься новину, в короткій формі розкривається логіка факту.

Зараження - сукупність способів і результатів інформаційно-психологічного впливу поряд з навіюванням. Здійснюється у сфері несвідомого. У ході зараження відбувається передача різного роду психічних станів - паніки, тривоги, азарту, екстазу, радості, сміливості і т.д., які безконтрольно сприймаються і відтворюються в ситуації безпосереднього спілкування.

Заява для ЗМІ - жанр ПР-тексту, в якому пояснюється позиція організації, фірми, посадової особи з якого-л. питання. Знак обслуговування - Див: Товарний знак.

Золотий трикутник (від англ. Golden triangle) - правило мерчендайзингу для магазинів самообслуговування, відповідно до якого: вершина трикутника - вхід в торговий зал; в підставі трикутника (найдалі від входу) - товари частого попиту; праворуч - товари, у яких необхідно збільшити обсяг продажів; зліва (у напрямку до виходу) - товари підвищеного попиту, у центрі - товари звичайного попиту.

Зеппінг (від англ. Zapping) - перемикання телевізора з каналу на канал з метою уникнути перегляду реклами.

Ідентифікація (від лат. Identificare-ототожнювати) - ототожнення індивідом себе з іншим індивідом, групою, соціумом. При цьому відбувається засвоєння і перетворення норм, цінностей і соціальних ролей. Проявляється у формах прямого емоційного ототожнення себе з яким-л. особою або зарахування себе до певної соціальної групи.

Ідеологія (від грец. Idea - ідея, образ; logos - слово, поняття, участь) - 1. Система поглядів та ідей, що виражає інтереси окремих суспільних груп. 2. Світогляд та ідеали якої-л. групи громадськості або організації.

Виборчі технології - методи і прийоми зі сфери політичного ПР щодо створення ефективно керованого іміджу кандидатів.

Видавництво - підприємство, що здійснює підготовку та випуск друкованої продукції. За видами продукції, що випускається розрізняються видавництва книжкові, книжково-журнальні, газетні та газетно-журнальні.

Імідж (від англ. Image - образ, зображення) - цілеспрямоване або стихійне створення образу товару, послуги, організації, політика, громадського діяча. Одна з основних функціональних завдань реклами і ПР.

Іміджева стаття - жанр ПР-тексту, що представляє актуальну соціально значущу проблему, де факти і сама проблема, що лежать в основі матеріалу про ПР-суб'єкті (фірмі, організації або персони), а також точка зору розгляду даної проблеми сприяють формуванню або збільшенню його пабліцітного капіталу.

 


Sözlüğe bu dizini kullanarak gözatın

Özel | A | B | C | Ç | D | E | F | G | H | I | İ | J | K | L | M | N | O | Ö | P | R | S | Ş | T | U | Ü | V | Y | Z | Q | W | X | TÜMÜ
Bu bölümde hiç kayıt yok