Глосарій
А
Абсолютизм – необмежена монархія, форма правління, за якої верховна влада цілком належить монарху.
Автаркія (грец. autárkeia – самовдоволення) – незалежність від усіх речей зовнішнього світу або інших людей.
Автономія – у широкому сенсі означає надання деяким регіонам держави прав на самоврядування в адміністративній сфері; у вузькому – автономія означає широке внутрішнє самоврядування, політико-національне або національно-територіальне утворення в рамках єдиної держави і стосується не лише адміністративної, а й інших сфер життя і діяльності, а також деяких питань законодавства.
Авторитаризм (від лат. auctoritas – влада, вплив) – тип політичного режиму, який характеризується субординацією суб’єктів політичних відносин, наявністю сильного центру, що має концентровану можливість застосування насильства.
Аксіологія – теорія цінностей.
Анархізм – ідеологічна та суспільно-політична течія, в основі якої заперечення інституціонального, насамперед, державного управління суспільством.
Апріорі – наявне у свідомості людини знання, яке передує досвіду.
Артхашастра (санскр.; букв. – наука про користь, про практичне життя) – давньоіндійський політичний трактат, який становить собою зібрання практичних настанов про користь життя, форми і засоби існування людини, суспільства, держави.
Атеїзм (безбожжя) – переконання, що відкидає будь-які релігійні вірування.
Б
Білль – в англомовних країнах законопроект, що вноситься на розгляд законодавчих органів, а також назва окремих конституційних актів.
Більшовизм (ленінізм) – російське ідейно-політичне відгалуження марксизму, яке своє головне завдання вбачало в тому, щоб розвінчати ідею правової («буржуазної») держави і реалізувати на практиці ідею держави, підпорядкованої диктатурі пролетаріату і його авангарду – партії більшовиків-комуністів.
Брахманізм – релігійна система Стародавньої Індії; її витоком є релігія ведійських аріїв, які перекочували у ІІ тис. до н. е. на територію Індостану.
Бюрократизм – система управління державою, що характеризується відірваністю від потреб народу і спирається на бюрократію.
Бюрократія (франц. bureauctatie – букв. панування канцелярії) – ієрархічно організована система управління державою з допомогою особливого апарату, наділеного специфічними функціями та привілеями, що дозволяє йому піднятися над інтересами більшості.
В
Ведизм – релігія Стародавньої Індії та особливий принцип східного світорозуміння, за яким визначається святенність і авторитетність Вед як витоку абсолютної істини в осмисленні світу.
Відродження – епоха в культурному й ідейному розвитку західноєвропейських країн, перехідна від Середньовіччя до Нового часу.
Влада – система соціально-політичних відносин, які виражають здатність, право і можливість кого-небудь вирішально впливати на дії та поведінку інших людей та їх груп, спираючись на свої волю і авторитет, правові й моральні норми, загрозу примусу і покарання, звичаї й традиції тощо.
Г
Географічний детермінізм – теорія, що обґрунтовує залежність розвитку суспільства від природно-географічних умов.
Громади – організації української інтелігенції у ІІ пол. ХІХ – на поч. ХХ ст. в Україні, які провадили національно-культурну та громадсько-політичну діяльність.
Громадянство – формально зафіксований постійний правовий зв’язок особи з державою, який набуває вияву у їх взаємних правах і обов’язках.
Громадянське суспільство – система взаємодії в межах права вільних і рівноправних громадян, їх об’єднань, що добровільно сформувалися і перебувають у відносинах конкуренції та солідарності, поза безпосереднім утручанням держави, призначеної створювати умови для їх вільного розвитку.
Громадянські права і свободи – підґрунтя конституційно-правового статусу громадянина певної держави, яка визначає можливість його участі в політичному, соціальному житті суспільства.
Гуманізм – визнання цінності людини як особистості, її права на вільний розвиток і прояв своїх здібностей.
Д
Даосизм (від кит. Дао – шлях) – один із основних напрямів китайської філософії, традиційна релігія Китаю.
Декабристи – учасники дворянського революційного руху, що повстали в грудні 1825 р. у Петербурзі та в Україні (повстання Чернігівського полку 29 грудня – 3 січня 1826 р.).
Джерела права – система правотворчих чинників (економічних, соціально-політичних, соціально-психологічних, духовних).
Дигести (від лат. розміщувати в порядок) – звід систематизованих і тематично об’єднаних уривків з творів римських юристів, що мали силу закону.
Диктатура – нічим не обмежена влада особи, класу чи соціальної групи в державі, регіоні, що спирається на насильство.
Догматизм – спосіб мислення суб’єкта, котрий послідовно дотримується в пізнанні, переконаннях та способі життя застарілих поглядів, попри змінення ситуації, нові умови буття чи критику своєї позиції.
Доктрина – система поглядів, теорія; провідний теоретичний або політичний принцип у діяльності держави.
Е
Евномія (грец. Ευνομία – добрий закон, добре право, добра конституція) – у давньогрецькій міфології разом з сестрами Діке і Ейреною охороняють ворота Олімпу.
Егалітаризм (від франц. egalite) – суспільно-політична теорія, що обстоює загальну зрівняльність як принцип організації суспільного життя.
Еклектика – механічне поєднання в одному вченні різнорідних, органічно несумісних положень, безпринципно запозичуваних із протилежних концепцій.
Експансія – активне втручання в яку-небудь сферу, поширення сфери економічного, політичного, духовно-культурного панування.
Есхатологія (дав.-грец ἔσχᾰτον «кінець») – розділ теології і філософії, що складає систему поглядів і вірувань про кінець світу, а також про долю людства і Всесвіту після нього.
Етатизація – одержавлення тієї чи іншої сфери суспільного буття.
Етатизм (від франц. etat – держава) – виправдання активного втручання держави у всі сфери суспільного життя, виходячи з ідентифікації держави як всезагальної цінності, вищого результату й мети суспільного розвитку.
Етноцентризм – світоглядна позиція, головною ознакою якої є сприйняття дійсності через призму етнічних процесів.
Є
Єресь – віровчення, відмінні від догматичної системи релігійних уявлень, визнаних церквою.
З
Звичай народу – стереотипний спосіб поведінки, відтворюваний у певному суспільстві або соціальній групі, що є звичним для їх членів.
І
Ідеал – уявлення про найвищу досконалість, якого як взірцем, нормою і метою визначений спосіб і характер діяльності людини або соціальної групи.
Ідеологія (грецьк. іdea – ідея, поняття, logos – учення) – система ідей і поглядів, які виражають корінні інтереси, ідеали певного класу чи іншої соціальної групи.
Іджма (ал-Іджма) – згода, одностайна думка авторитетних осіб з обговорюваного питання, один із витоків мусульманського права.
Іманентний (від лат. immanens) – притаманний, той, що містить у самому собі, властивий своїй природі.
Імперія – держава, що об’єднує кілька підпорядкованих центральній владі держав та народів, примусово інтегрованих у єдину систему.
Індивідуалізм – моральний принцип, що ґрунтується на визначенні пріоритетності автономії та прав особи.300
Індустріальне суспільство – суспільство, створюване в результаті розвитку великого промислового виробництва, що відповідно формує моделі ринку, споживання, соціальної організації, науки та культури.
Інститут – 1) установа; 2) сукупність норм права, якими регульовано визначену групу суспільних відносин одного порядку, що зазвичай утворюють частку відповідної галузі права.
Інститут правовий – сукупність юридичних норм, якими регульований визначений вид соціально-правових відносин (інститут спадкування, шлюбу, інститут прав людини тощо).
Інститут соціальний (від лат. institutum – пристосування, встановлення) – історична форма організації та регулювання суспільства, за допомогою яких упорядковуються відносини між людьми, їх діяльність і поведінка в суспільстві, забезпечується стійкість суспільного життя.
Ісономія (др. грец. ἰσονομἰα) – равенство всіх перед законом.
Історизм – принцип підходу до вивчення дійсності, що є змінним у часі. Передбачає розгляд усіх явищ як системи, що має особливу внутрішню структуру, вивчення процесів розвитку, переходу від одного стану до іншого.
К
Канонічне право – сукупність релігійно-правових норм, створених церквою (в ХІ-ХІІІ ст.) для регулювання відносин усередині церковної організації, а також між церквою та світськими особами.
Категоричний імператив – припис, що виражає універсальний, апріорний закон моралі, сформульований І. Кантом.
Кіяс (ал-Кіяс) – аналогічне судження, провідний принцип раціоналістичного дослідження правових питань в ісламі.
Комунізм – соціально-політичне вчення: а) про особливу суспільно-політичну формацію – комуністичне суспільство, яке обов’язково має прийти на зміну капіталізмові як закономірний наслідок історичного процесу; б) про основні риси комуністичного суспільства, умови та способи його формування.
Конвергенція – теорія, що обґрунтовує зближення та злиття двох соціальних систем – капіталізму і соціалізму.
Консерватизм (лат. conservare – охороняти, зберігати) – система ідей, які виправдовують та захищають попередні або усталені на певний час соціальну структуру і традиційні цінності.
Конституційні принципи – якісні характеристики конституційного регулювання суспільних відносин, якими визначений зміст конституційного комплексу.
Конституціоналізм (constitutio – устрій, будова) – політико-правова ідеологія, історично пов’язана з феноменом конституції та спрямована на втілення відповідних нормотворчості та нормозастосування засобами юридичної науки й практики.
Ксенофобія – нав’язливе відчуття страху, ненависті чи нетерпимості до будь-кого або чогось чужого, незнайомого.
Культурна норма – стандарт культурної діяльності, яким регульовано поведінку людини, що є свідченням приналежності до конкретних суспільних і культурних груп та виражає її уявлення про належне.
Л
Легізм – давньокитайська філософська школа «фа-цзя» («школа закону»), яка виникла в IV ст. до н. е.
Лібералізм (лат. liberalis – вільний) – ідеологічний і суспільно-політичний рух, який об’єднує прихильників парламентського ладу, демократичних свобод, свободи підприємництва. На перший план висувається індивід як суб’єкт і вища інстанція всякої діяльності, держава повинна бути підпорядкованою інтересам індивіда.
М
Месіанство (від давньоєвр. «машіах» – помазаник) – вчення про надзвичайну роль окремих лідерів, організацій, спільнот у певні переломні моменти історії держави, покликані кардинально змінити, навіть врятувати державу, націюперед загальною кризою.
Міфологія – виниклий на ранніх етапах існування суспільства спосіб усвідомлення світу, який спирається на емпіричний досвід, що вміщує в себе уявлення, віру в надприродне.
Модернізація – соціально-економічний процес переходу до буржуазного способу мислення – довіри до самодостатності розуму, що спирається на чотири чинники: природознавство, техніку, індустрію та демократію.
«Москва – третій Рим» – політична теорія, яка обґрунтовувала історичне значення Московської держави як всесвітнього політико-церковного центру.
Н
Народне представництво – форма участі обраних демократичним шляхом представників від основних класів, верств, груп населення в органах влади та управління для репрезентації та захисту їх прав та інтересів.
Народний суверенітет – повновладдя народу, здійснення ним своєї невід’ємної та неподільної влади самостійно й незалежно від будь-яких інших соціальних сил.
Народництво – ідеологія і рух різночинної інтелігенції у 1861-1895 рр. Було виразником інтересів селян, виступало проти кріпосництва і капі-талістичного розвитку Росії за повалення самодержавства шляхом селянської революції.
Націократія – політичне самовизначення нації в окремій державі.
Націоналізм – а) у широкому сенсі – термін для позначення почуттів, ідей, ідеологій, що наголошують на цінності нації, національної культури, національних інтересів тощо; б) назва особливої політичної ідеології.
Націонал-комунізм український – узагальнююча назва політичної течії та напрямків в Україні й поза її межами, що поєднували ідеї комуністичної перебудови суспільства і повного національного визволення України та створення суверенної української держави.
Нація – соціально-економічна і духовна спільнота людей з певною психологією і свідомістю, виникнення якої відбулося історично, їй властива стійка сукупність сутнісних характеристик.
Неокантіанство – напрям у філософії, що виник у 60-х рр. ХІХ ст.; ключові філософські проблеми пропонував вирішувати на основі повернення до філософії Канта.
Неолібералізм – одна з форм існування сучасного лібералізму, яка обирає за мету пошук шляхів і умов, що могли б забезпечити стійкий і динамічний розвиток суспільства.
Неомарксизм – умовна назва цілої групи філософських та соціально-політичних течій, що орієнтуються на окремі положення й використовують категорійний апарат марксистської філософії. Для них є характерним критичне ставлення як до капіталістичної системи, так і до радянського варіанта соціалізму, радянсько-ленінської теорії.
Неотомізм – сучасна модифікація томізму, який убачає головне завдання науки у розкритті католицького віровчення й виправданні його з позиції розуму.
О
Освічений абсолютизм – абсолютизм у деяких європейських країнах другої пол. XVIIІ ст., який намагався перетворити найбільш застарілі феодальні інститути, використовуючи при цьому популярні ідеї Просвітництва.
Охлократія (букв. «панування юрби») – поняття, яке використав Аристотель для позначення одного з мінливих проявів демократії, коли влада опиняється в руках демагогів – висуванців з юрби, які потурають її примхам, емоціям і мінливим пристрастям.
П
Партикулярне право – відсутність єдиної загальнодержавної правової системи.
Патерналізм (від лат. paternus – батьківський) – політико-правова ідеологія і особлива форма здійснення влади, за якої її суб’єкт ототожнюється з батьком великої патріархальної сім’ї, котрий «по-батьківськи» піклується про своїх підлеглих, а ті, своєю чергою, зобов’язані відповідати «синівською» відданістю та слухняністю.
Пенологія (від лат. poena – покарання) – філософсько-кримінологічна дисципліна про покарання, їхні завдання, засоби і форми.
Плюралізм політичний – а) ідейно-регулятивний принцип суспільно-політичного і соціального розвитку, що випливає з існування кількох незалежних засад політичного знання і розуміння буття; б) система влади, заснована на взаємодії і протилежності дій політичних партій і громадсько-політичних організацій.
Позитивізм – філософська течія, яка стала домінантою європейської культури у другій пол. ХІХ ст. Для юридичного позитивізму єдиним предметом пізнання є феномен позитивного права, для якого не існує вічних сутностей права. Представниками позитивізму є О. Конт, Дж. С. Мілль, Г. Спенсер, Е. Дюркгейм та інші.
Право Мойсеєве – система релігійних, моральних та правових норм і цінностей, що містяться в «П’ятикнижжі» Старого Зоповіту і пов’язані з постаттю пророка Мойсея.
Прагматизм – філософський напрям кінця ХІХ-ХХ ст., який розглядав будь-яке теоретичне знання виключно з позиції його практичних наслідків.
Просвітництво – ідейна течія епохи переходу від феодалізму до капіталізму, яка пропагувала шлях до суспільної досконалості.
Р
Расізм – політичні та наукові теорії і практичні дії, що ґрунтуються на расовому поділі людей на біологічно різні групи на основі фізіологічних і розумових відмінностей,
Ревізіонізм – суспільно-політична течія, яка піддавала критичному перегляду вчення марксизму, здійснювала його ревізію.
Революція – докорінні, глибокі якісні зміни в розвитку певних явищ природи, суспільства, засобів виробництва, різних галузей знань.
Реституція – відновлення у попередньому правовому становищі.
Реформація – суспільний рух у багатьох країнах Європи, спрямований проти феодальних пережитків і на перетворення католицької церкви.
Рецепція римського права – пристосування норм римського права до регулювання суспільних відносин подальших часів.
С
Самодержавство – монархічна форма правління, за якої носію верховної влади – монархові належать верховні права у законодавстві, у верховному управлінні й вищому суді.
Секуляризація – перетворення державою церковної власності (за звичай земельної) на світську. Широко проводилася в Європі в епоху Реформації.
Система соціальна – сукупність соціальних інститутів суспільства (сім’я, виробництво, релігія, освіта, держава), соціальних організацій, соціальних ролей, а також їх соціальної взаємодії.
Солідарність – а) одностайність, спільність інтересів, активне співчуття певним діям або судженням; б) соціальна згуртованість, єдність дій, спільна діяльність, у ході якої відбувається досягнення певних цілей, вирішення суспільних проблем, реалізація загальних інтересів.
Солярії – мешканці «міста Сонця» в утопічній державі Т. Кампанелли.
Соціалізм – а) впливова ідейно-політична течія сучасності, репрезентована низкою версій – від респектабельної соціал-демократії до жорстко тоталітарних різновидів ідеології; б) форма соціального устрою в державі, коли принципи соціалізму (суспільна власність, відсутність експлуатації, загальність праці, соціальні гарантії тощо) декларовані як основоположні принципи існування і функціонування соціуму.
Соціальна справедливість – одна з цінностей суспільно-політичного життя, що випливає з принципу врівноваженості соціальних прав і обов’язків людей, інтересів суспільства і особи.
Справедливість – основна правова цінність, що полягає в суворій пошані прав взагалі. Розрізняють справедливість зрівнювальну, розподільчу і відплачувальну. Цінність справедливості полягає в тому, щоб установлювати між людьми істинну і анонімну рівність, не залежну ні від суспільної ситуації, ані від особи індивіда.
Софістика – 1) форма ведення дискусії в такий спосіб, щоб будь- яким чином переконати опонента; 2) філософська течія в Стародавній Греції; 3) спосіб доказу, який спирається на навмисне порушення правил формальної логіки, використовує хибні доводи.
Сродна праця – одне з ключових понять філософії Г. Сковороди, що означає вид діяльності, яка особливо припадає людині по душі, відповідає її природним схильностям, приносить радість та задоволення вже як така, а не лише своїм результатом.
Станово-представницька форма правління – одна з монархічних форм правління, за якої владу глави держави певною мірою було обмежено діяльністю станово-представницьких установ (парламенту, сейму тощо).
Стоїцизм – філософська течія доби еллінізму. Спирається на натурфілософську традицію й характеризується світоглядним фаталізмом.
Суб’єктивний ідеалізм – філософська течія, прибічники якої весь матеріальний світ розглядають як сферу прояву свободи людського духу. Для них не існує об’єктивної реальності поза людською свідомістю.
Суверен – єдиновладний правитель держави доби Середньовіччя й абсолютизму.
Суверенітет держави – політико-юридична здатність державної влади, яка означає її верховенство всередині країни і незалежність у зовнішньополітичній сфері.
Сунна – приклад життя Мухаммеда як зразок і керівництво для всіх мусульманських спільнот, джерело матеріалу для вирішення всіх проблем життя людини і суспільства.
Т
Теорія – форма вірогідних наукових знань, що дає цілісне і систематичне уявлення про закономірності та сутнісні характеристики об’єктів.
Тимократія – особлива форма олігархії у Стародавній Греції; правління, за яким державна влада належала привілейованій більшості з високим майновим цензом.
Томізм – релігійно-філософський напрямок, що виник і розвивався на засадах тлумачення вчення Томи Аквінського.
Традиція – поняття, що визначає різноманітні форми впливу минулого на сучасне й майбутнє. Вирізняють, зокрема, соціокультурні форми традиції – звичай, стереотип, ритуал, обряд, які притаманні суспільним відносинам від часів виникнення суспільства.
У
Уніфікація – зведення чогось до єдиної форми, системи.
Утилітаризм (лат. utilitas – користь) – етичне вчення, принцип оцінювання всіх явищ із урахуванням їх корисності, можливості слугувати засобом для досягнення певної мети.
Утопія – модель вигаданого суспільства як втілення суспільного ідеалу, світоглядна форма освоєння майбутнього.
Ф
Фашизм (від лат. fascio, італ. Fascismo – пучок, в’язка, об’єднання) – ідейно-політична течія, що сформувалася на основі синтезу сутності нації як вищої та одвічної реальності й догматичного принципу соціальної справедливості; екстремістський політичний рух, різновид тоталітаризму.
Фікх (ал-Фікх) – ісламська доктрина про правила поведінки мусульман (юриспруденція), ісламський комплекс соціальних норм (мусульманське право в широкому сенсі).
Ш
Шаріат (аш-Шари’а) – комплекс закріплених Кораном розпоряджень Сунни, які визначають переконання й релігійні цінності, а також виступають джерелами визначених норм, якими регульовано поведінку мусульманина.